فقدان نظارت به قطعات با استاندارد اجباری نیز رسید!

پرشین خودرو: بخش مهمی از مشکلات کنونی بازار قطعات یدکی، کمبود و گرانی ناشی از نوسانات نرخ ارز، نبود نظارت و عدم تامین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در چند ماه اخیر با افزایش نرخ ارز و نوسانات ارزی، بازار بسیاری از کالاهای تولیدی و وارداتی با رشد قیمت و کمبود مواجه شده و در این شرایط بازار قطعه یدکی خودرو نیز از این وضع بی نصیب نمانده است و به نظر می رسد نبود نظارت مسئولان بیش از گذشته بازار قطعات یدکی را دچار بحران قیمت و کیفیت کرده است در چنین شرایطی آنچه که انتظار مصرف کنندگان و حتی فروشندگان بازار است حضور دستگاه های نظارتی در کنار اتحادیه ها برای ساماندهی بازار است.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به نبود رضایت مصرف کنندگان قطعات یدکی از بازار کنونی اظهار داشت: تنها راهکار اوضاع فعلی بازار قطعات یدکی، تثبیت نرخ ارز و تامین نیاز تولیدکنندگان است که به طور قطع موجب خروج بازار از بلاتکلیفی و رفع کمبود و شکست قیمت خواهد شد.

مهدی کاظمی با اشاره به اینکه نرخ کنونی ارز موجب بی اعتمادی فروشندگان شده است ،افزود : با افت و تثبیت نرخ ارز بی شک بازار فروش و قیمت قطعات یدکی سامان خواهد یافت البته در این میان جلب اعتماد فروشندگان قطعات یدکی به وضعیت کنونی نرخ ارز بسیار مهم است چرا که موجب افزایش سفارش گذاری و خرید مواد اولیه و واردات قطعات خواهد شد.

وی تصریح کرد : صنف فروشندگان قطعات یدکی در تلاشند تا بازار عرضه و قیمت را به درستی مدیریت کنند و با تعامل با خریداران درصدد جلب رضایت مصرف کنندگان هستند.

 




تاثیر مشکلات ارزی بر افت ورود قطعات متفرقه به بازار

وی در ادامه با اشاره به تاثیر مشکلات ارزی در توقف واردات قطعه مورد نیاز به کشور گفت : در وضعیت فعلی بالطبع واردات قطعات متفرقه و چینی بسیار کاهش یافته و آن میزان قطعات وارداتی که در اختیار فروشندگان بود نیز تقریبا در بازار به فروش رسیده است.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل با اشاره به تاثیر شرایط کنونی ارزی در توزیع و قاچاق قطعات بی کیفیت در بازار تاکید کرد: در ماه های اخیز سیر ورود قطعات بی کیفیت به بازار کاهش یافته البته گلایه ها نسبت به قیمت قطعات و گرانی همچنان وجود دارد اما فروشندگان همواره در تلاشند تا خریداران را راضی کنند.

کاظمی در ادامه بخشی از مشکلات فعلی را ناشی از نبود نظارت بر بازار خرید و فروش قطعات یدکی خودرو دانست و اظهار داشت: با وجود هشدارهایی که در ابتدای امسال در خصوص افزایش قیمت در بازار قطعات یدکی داده شده است اما مسئولان توجهی به این مساله نمی کنند و متاسفانه فقدان نظارت به قطعات دارای استاندارد اجباری نیز رسیده است .

وی با توجه استاندارد اجباری 16 قلم قطعه از میان 4 هزار قطعه خودرو در کشور تصریح کرد : متاسفانه نابسامانی بازار و کمبود و گرانی‌ قطعه موجب شده تا نظارت بر این 16 قلم قطعه نیز کمرنگ شود در حالی که براساس تفاهمات میان دستگاهها مقرر گردید برروی این قطعات کدرهگیری نصب و نظارت لازم برای فروش آنها در سطح بازار صورت گیرد اما متاسفانه در وضعیت کنونی خبری از این نظارتها نیست.


لزوم هماهنگی واحدهای نظارتی و اتحادیه ها برای سامان بخشی به بازار قطعات / بازاری که به نفع فروشندگان است و نه خریدار!

وی همچنین بر لزوم اتخاذ یک تصمیم مناسب برای ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو تأکید کرد و گفت : در صورتی که مسئولین و واحدهای نظارتی با یکدیگر هماهنگ باشند در کنار کارشناسان اتحادیه‌ها می‌توانند بازار را ساماندهی کنند اما هنوز هیچ راهکاری برای ساماندهی بازار از سوی مسئولین اعلام نشده است.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در ادامه از دولت خواست با ارائه تسهیلات تجار و واردکنندگان قطعات یدکی را حمایت کنند و با رفع بوروکراسی و پیچیدگی های اداری اجازه دهند رقابتی که در بازار وجود داشته ادامه یابد.

کاظمی در پایان اوضاع کنونی بازار را به هیچ عنوان به نفع فروشندگان قطعات یدکی ندانست و گفت : امروز فروشندگان قطعات یدکی ناگزیرند با کمترین سود ، قطعات را به فروش برسانند تا از افت فروش به دلیل گرانی و رشد قیمت جلوگیری کنند.

کد خبر 104642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha