لزوم حمایت دولت و مجلس در اجرای مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط

پرشین خودرو: خواست اصلی مراکز اسقاط از مجلس و دولت این است طرحی که خودروسازان را ملزم به اسقاط می کند و سال گذشته لغو شد با کمک مجلس هر چه سریع تر اجرایی شود تا روند فعالیت مراکز اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده از شرایط کنونی خارج شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال 88 دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر این اساس خودروسازان داخلی را موظف می کرد معادل 30 درصد تولیدات خود، خودروی فرسوده از رده خارج کنند که هرگز به این قانون تمکین نشد هر چند این قانون در دو نوبت اصلاح شد و در آخرین اصلاحیه مقرر گردید خودروسازان معادل تولید خودرویی با مصرف 8.5 لیتر به بالا خودرو فرسوده ای را از رده خارج کنند اما بلافاصله و در اولین روز کاری وزیر قبلی وزارت صمت، این مصوبه لغو شد اما با توجه به مشکل اسقاط خودروها دوباره طرحی یک فوریتی توسط کمیسیون صنایع پیشنهاد و مصوب شده که خودروسازان را ملزم به تخصیص 25 درصد از تولیدات به حوزه اسقاط می کند.

در همین راستا رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تبعات لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط گفت: متاسفانه لغو این مصوبه ضمن اینکه مشکلات زیادی که برای مراکز اسقاط ایجاد کرد، بلکه برای مردم و حتی دولت نیز مشکلات زیادی را ایجاد و ضرر و زیان بالایی را به هر دو بخش وارد کرد.

محمد حسین گودرزی با اشاره به طرح مجلس برای الزام خودروسازان به اسقاط 25 درصد از تولیدات به حوزه اسقاط ، اظهار داشت: در وضعیت کنونی مراکز اسقاط، تنها اقدامی که در این جریان به داد مراکز اسقاط رسید حرکت مثبت مجلس و طرح یک فوریت کمیسیون صنایع بود که با رفع ایرادات در کمیسیون صنایع مصوب و به صحن علنی مجلس ارائه شده است تا خودروسازان ملزم به اسقاط شوند.


خودروسازان در لغو مصوبه قبلی دولت مقصرند ؟!

وی با اشاره به وضعیت نابسامان خروج خودروهای فرسوده در کشور گفت : خودروساز 100 درصد در این ماجرا مقصر است و کوتاهی کرده و از قدرت رانتی خودش استفاده کرده و در حق مراکز و مردم اجحاف کرده است در حالی که طرح نوسازی خودروها با توجه به اثرات مثبتی که دارد نه تنها هزینه ای را به مردم تحمل نخواهد کرد بلکه نتایج مثبتی را در بهبود هوا و سلامت جامعه به دنبال خواهد داشت.

گودرزی گفت: متاسفانه وزیر قبلی وزارت صمت در زمانی که معاون اجرایی رئیس جمهور بودند حامی مراکز اسقاط بودند و برنامه و طرح های خوبی را در حوزه خروج خودروهای فرسوده اجرایی کردند اما متاسفانه در اولین روزی که بر مسند وزارت نشستند بهترین مصوبه دولت که در خصوص الزام خودروسازان به اسقاط را لغو کردند.

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور تاکید کرد : از دکتر رحمانی ، وزیر جدید وزارت صمت انتظار می رود با درایت و مدیریتی که دارند امر اسقاط را در کشور رونق ببخشند البته ایشان در زمان تصدی پست معاونت وزارت صمت ، قدم های خوبی در حوزه خروج خودروهای فرسوده و روند اسقاط خودروها برداشتند و امید است طرح ها و راهکارهای کلانی را که به عنوان برنامه خود در وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطرح کردند را با تکیه زدن بر صندلی وزارت تغییر نکند.

وی تصریح کرد: البته موضوع ما تنها مراکز اسقاط نیست هر چند سرمایه گذاری 215 مرکز اسقاط هم جزء سرمایه کشور است اما خدماتی که بواسطه رونق مراکز اسقاط و خروج فرسوده ها صورت می گیرد به نفع عموم جامعه است.



اسقاط خودرو
 

سودی که با بهبود جریان اسقاط و نوسازی خودروها به جیب دولت می رود

گودرزی افزود: بی شک با حرکت جریان اسقاط و خروج فرسوده ها ضمن اینکه با صرفه جویی سوخت برای دولت منفعت مالی به همراه دارد و باری که عملا بر روی دوش مراکز اسقاط گذاشته می شود سود آن به جیب دولت می رود بلکه بخش مهمی از آن نیز به نفع مردم است چرا که روند مناسب اسقاط نیز در کاهش آلایندگی هوا موثر است و به سلامت جامعه کمک خواهد کرد و از سویی با حرکت درست چرخه اسقاط روند کشتارهای جاده ای که عامل اصلی آن خودروهای فرسوده است نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه به تبعات خروج یک جانبه آمریکا از برجام و مسائل مربوط به افت تولید و ممنوعیت واردات خودرو در توقف طرح نوسازی خودروهای سنگین اشاره کرد و اظهار داشت : متاسفانه بواسطه تحریم ها و مشکلات تولید ، طرحی که سال گذشته برای نوسازی بیش از 200 هزار دستگاه خودروی سنگین توسط رئیس جمهور کلید زده شد ،عملا متوقف شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور گفت : با وجود مشکلات موجود تمامی مراکز اسقاط کشور آمادگی دارند تا طرح نوسازی خودروهای تجاری و هر طرح دیگر دولت برای ازرده خارج کردن خودروهای فرسوده را اجرایی کنند.


ظرفیت بالای مراکز اسقاط برای حمایت از طرح های نوسازی دولت

گودرزی با اشاره به ظرفیت بالای مراکز اسقاط برای مشارکت در طرح های نوسازی خودروهای سبک و سنگین گفت : مراکز اسقاط ظرفیت خارج کردن حداقل یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک و همچنین 200 هزار خودرو فرسوده سنگین را ظرف یک سال را دارند هر چند اجرای واقعی این طرح ها بستگی برنامه ریزی و چاره اندیشی دولت نیز دارد.

وی تصریح کرد : خواست اصلی مراکز اسقاط از مجلس و دولت این است طرحی که خودروسازان را ملزم به اسقاط می کند و سال گذشته لغو گردید با کمک مجلس هر چه سریعتر اجرایی شود تا روند فعالیت مراکز اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده از شرایط کنونی خارج شود .

گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح تنها وضعیت مراکز اسقاط مورد نظر نیست بلکه با توجه به آلایندگی بالای خودروهای فرسوده و با نزدیک شدن به فصل سرما ، نیاز به هوای پاک بیشتر می شود و الان زمان رسیدگی به خروج فرسودهاست .

کد خبر 104646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha