پایه های لرزان ادامه یا توقف فعالیت رنو در ایران / نبود انگیزه برای سرمایه گذاری و مذاکره با رنو

پرشین خودرو: با لغو فعالیت رنو در ایران، بدون شک قطعات CKD این خودروها به ایران ارسال نخواهد شد اما با برنامه ای امکان داخلی سازی قطعات ممکن است در صورتی که پایه های این شرایط فراهم شود اما متاسفانه در وضع کنونی که بیش از 15 هزار میلیارد تومان پول قطعه سازان در شرکتهای خودروسازی بلوکه شده هیچ انگیزه ای برای مذاکره جهت تولید در داخل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در مرداد ماه امسال و همزمان با آغاز تحریم های اولیه صنعت خودرو بود که مدیر اجرایی رنو اعلام کرد که این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به ‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد به دنبال این خبر مطرح شد که رنویی‌ها به دو شرکت تولید کننده محصولات این شرکت پیغام دادند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید می رسانند و پس از آن روند تولید قطع خواهد شد.


در همان زمان برخی ها منابع دلیل این تصمیم رنو را مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول عنوان کردند و برخی نیز چنین اقدامی را از سویی رنو مبنی بر قطع تولید را غیر ممکن دانستند و معتقد بودند که همچون دوره قبلی تحریم ها جریان تولید کم و بیش ادامه خواهد یافت.

حال با گذشت نزدیک به 3 ماه از تحریم های اولیه صنعت خودرو، رنو در نامه ای رسما خبر خروج خود از ایران را اعلام کرده است به طوری که در واکنش به لغو فعالیت رنو در ایران، دبیر انجمن قطعه سازان این اقدام رنو و عدم تامین نشدن قطعات را منجر به توقف تولید ساندرو و سایر خودروهای رنو در ایران عنوان کرد در حالی که رئیس انجمن همگن قطعه سازی معتقد است می‌توان روند تولید خودروهایی نظیر رنو ساندرو را ادامه داد و این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و در زمانی کوتاه، قطعاتی که داخلی‌سازی نشده‌اند را در داخل کشور تولید کرد.

اظهارات ضد و نقیض قطعه سازان در خصوص عاقبت لغو فعالیت رنو در ایران در حالی مطرح می شود که به گفته یکی دیگر از فعالان صنعت قطعه سازی کشور هر دو مسیر توقف و یا ادامه تولید محصولات رنو در ایران ممکن است و این اتفاق تنها در گرو توان و تمایل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت : با لغو فعالیت رنو در ایران ، بدون شک قطعات CKD این خودروها به ایران ارسال نخواهد شد اما با برنامه ای امکان داخلی سازی قطعات محصولات رنو ممکن است و می توان سایر قطعات مثل قطعات الکترونیکی و قطعاتی که توسط رنو تامین می شد را از بازار جهانی تامین کرد اما به چه امیدی باید بخش خصوصی سرمایه گذاری کند؟

مهدی مطلب زاده افزود: در شرایطی که شرکتهای قطعه ساز به علت کاهش تولید و بلوکه شدن نقدینگی آنها توسط خودروسازان ، در حال تعدیل نیرو و تعطیلی هستند چگونه و به چه امیدی باید سرمایه گذاری کنند و اگر امید هم باشد اصلا پولی برای سرمایه گذاری ندارند و نمی توانند به فکر سرمایه گذاری جدید باشند.

وی همچنین به امکان مذاکره و کسب مجوز تولید محصولات رنو در ایران اشاره کرد و گفت: برای تولید و دریافت مجوز تولید محصولات رنو امکان مذاکره وجود دارد در صورتی که پایه های این شرایط فراهم شود اما متاسفانه در وضع کنونی انگیزه چندانی به منظور مذاکره برای تولید در داخل وجود ندارد.

 



وی تصریح کرد: البته صحبت هایی برای داخلی سازی آنها صورت گرفته است اما همچنان انگیزه لازم برای ادامه مذاکره وجود ندارد و این مساله نیازمند حرکت جمعی در صنعت قطعه سازی و خودروسازی است و دست یافتن به این شرایط نیازمند برنامه گروهی توسط هر دو صنعت است که به مانند زنجیره ای فعالیت آنها به هم متصل است.

دولت با رها کردن تصدی گری در صنعت خودرو اجازه دهد خودروسازان و قطعه سازان مسیر پیش رو را بپیمایند

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور با اشاره به لزوم تدوین سیاست جامع صنعت خودرو توسط وزارت صمت، تاکید کرد: امروز پولی که باید در بخش های قطعه سازی سرمایه گذاری شود در شرکتهای خودروسازی بلوکه شده است و به همین دلیل به هیچ عنوان امکان سرمایه گذاری جدیدی وجود ندارد.

مطلب زاده تنها راهکار بهبود اوضاع کنونی و خروج از وضع مالی شرکتهای خودروسازی را عدم تصدی گری دولت در این صنعت عنوان کرد و گفت: وزارت صمت باید به جای تصدی گری در خودروسازی به وظیفه اصلی خود پرداخته و برنامه جامع سیاست گذاری در صنعت خودروسازی را تدوین کند و با رها کردن تصدی گری در این صنعت اجازه دهد که خودروسازان و قطعه سازان مسیر پیش رو را بپیمایند.

تلاش دولت برای تدوین سیاست جامع صنعت خودرو و آزادسازی پول های بلوکه شده قطعه سازان

وی تاکید کرد: در صورتی که وزارت صمت چنین کاری انجام دهد و برنامه بلند مدتی را به عنوان سیاست جامع صنعت خودرو تدوین کنند و سرمایه و پول های بلوکه شده قطعه سازان در صنعت خودرو را که بیش از 15 هزار میلیارد تومان است را آزاد کنند، می توان به ادامه شرایط فعلی امید داشت و به داخلی سازی تولید برخی از خودروها ادامه داد اما با شرایط کنونی به هیچ عنوان ادامه حیات تولید و صنعت ممکن نخواهد بود.

وی در پایان با ابراز بی اطلاعی در خصوص روند تولید محصولات رنو تا پایان سال ، گفت: مشکل تولید این خودرو مربوط به تامین قطعات خارجی و ورود قطعات سی کی دی که عموما توسط رنو پارس صورت می گیرد، می باشد و به همین دلیل قطعه سازان چندان در جریان وضع تولید محصولات رنو و میزان گشایش اعتبارهای صورت گرفته در سال جاری نیستند‌.

کد خبر 104701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha