کد خبر 104702
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کمبود پارکینگ خودرو معضل کلان شهرها

پرشین خودرو: گره کور ترافیک، پدیده اجتماعی ناخوشایندی است که کلان شهرهای ایران از جمله تبریز در دهه های اخیر با آن دست به گریبان بوده اند و ردپای آن در زندگی شهری با کمبود پارکینگ های عمومی پررنگ تر می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، افزایش تولید خودرو در سال های اخیر و ورود بی رویه آنها به خیابان ها، کلانشهرها را با معضل ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه کرده است؛ کلانشهر تبریز نیز از این امر مستثنی نبوده و این معضل گریبانگیر شهروندان این شهر شده است.
برخی از کارشناسان و صاحب نظران حمل و نقل، چاره حل این معضل را احداث خیابان های جدید یا تعریض خیابان های فعلی و ساخت پارکینگ به ویژه پاکینگ های طبقاتی در هسته مرکزی شهر و مناطق پرتردد می‌دانند.
آنها معتقدند احداث صرف خیابان‌های بیشتر در کلانشهرها به ویژه کلانشهر تبریز نه تنها مشکلات ترافیکی آن ها را حل نمی‌کند، بلکه موجب به اشغال درآمدن حاشیه خیابان‌ها توسط خودروها و وسایط نقلیه شخصی می شود.
در این میان پارک خودروها به ویژه به صورت دوبله در حاشیه خیابان ها، عامل مهمی در ایجاد ترافیک کلافه کننده در کلانشهرها است که در صورت وجود پارکینگ های عمومی در خیابان های پرتردد و فرهنگ سازی در بین مردم برای پارک خودروها در پارکینگ ها این معضل تا حدودی برطرف می شود.
این در حالی است که ساخت پارکینگ نیز مشکلات متعدد دیگری را در این شهر بویژه در هسته مرکزی آن به دنبال دارد.
کمبود پارکینگ در مراکز پرتردد شهر تبریز موجب شده علاوه بر حاشیه خیابان ها، داخل کوچه ها نیز به محلی برای پارک خودروها تبدیل شود و این مساله موجب بروز مشکل برای ساکنان و ایجاد نارضایتی در آنان شده است.
معاون حمل و نقل شهردار تبریز در این ارتباط  می گوید: تقسیم بندی ناصحیح کاربری های شهری، تغییر کاربری های مسکونی به خدماتی و پزشکی و توجه نکردن به شرایط این نوع کاربری ها در احداث پارکینگ عمومی از عوامل کمبود پارکینگ و افزایش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر است.
مهدی یوسفی اضافه می کند: با توجه به اینکه ساختمان بیشتر ادارات و نهادها، مطب پزشکان و داروخانه ها و مراکز خدماتی در هسته مرکزی شهر قرار دارد این امر موجب شده تا در محدوده چند کیلومتری این مناطق بار ترافیکی افزایش یابد.
وی یادآوری می کند: نبود پارکینگ های عمومی در این محدوده نیز موجب شده است تا در آن انباشت خودرو به وجود بیاید و رانندگان خودروهای خود را به صورت دوبله و سوبله در حاشیه خیابان ها و یا در کوچه های اطراف پارک کنند و این امر موجبات نارضایتی ساکنان را فراهم می کند.
معاون حمل و نقل شهردار تبریز با بیان اینکه نقش پارکینگ های عمومی در کاهش این مشکلات حیاتی است، اظهار می کند: برای احداث پارکینگ عمومی عوارض شهرداری دریافت نمی شود و تبدیل محوطه برخی ساختمان های مسکونی به پارکینگ عمومی در هسته مرکزی شهر می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی این منطقه را کاهش دهد.
یوسفی ادامه می دهد: رانندگان خودروها نیز با رعایت نکردن فرهنگ ترفیکی و حمل و نقل شهری خودروهای خود را به جای پارک در پارکینگ های عمومی در حاشیه خیابان ها و داخل کوچه ها پارک می کنند که باید با فرهنگ سازی آنان را به استفاده از پارکینگ های عمومی مقید کرد.

 

خودرو

 


سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز با اشاره به اینکه این شهر با کمبود پارکینگ به ویژه در هسته مرکزی مواجه است، می گوید: هم اکنون حدود 200 پارکینگ در تبریز وجود دارد که از این تعداد 10 پارکینگ در اختیار شهرداری است.
اصغر آدی بیگ، وسعت پارکینگ های در اختیار شهرداری تبریز را حدود 60 هزار متر مربع اعلام می کند و می افزاید: این پارکینگ ها در هسته مرکزی شهر واقع شده و دارای 2 هزار و 465 جایگاه پارک خودرو است.
وی اظهار می کند: با توجه به اینکه در طرح جامع به علت قیمت بالای زمین در هسته مرکزی شهر پارکینگ تعریف نشده، این منطقه هم اکنون با کمبود شدید پارکینگ و ترافیک بالایی مواجه است.
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز یادآوری می کند: این سازمان به افرادی که در هسته مرکزی شهر و در طرح مسیرگشایی مکان خالی دارند برای تبدیل آن ها به پارکینگ و کمک به درآمدزایی آن ها مجوز رایگان صادر می کند.
آدی بیگ ادامه می دهد: کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر موجب شده تا رانندگان خودروهای خود را به صورت دوبله و سوبله در حاشیه خیابان ها پارک کنند و در نتیجه بار ترافیکی آن منطقه را افزایش دهند.
وی می گوید: در برخی مناطق نیز به رغم وجود پارکینگ، رانندگان به جای استفاده از آن، خودروهای خود را در حاشیه خیابان ها و داخل کوچه ها پارک می کنند که شایسته است برای کاهش حجم ترافیک رانندگان از این پارکینگ ها استفاده کنند.

آدی بیگ می افزاید: اتحادیه های مختلف به ویژه نظام پزشکی نیز بهتر است در صدور مجوز تاسیس مطب برای اعضای خود امکان دسترسی آسان مراجعه کنندگان به آن ها و پارک خودروها را مدنظر قرار دهند.
وی گفت: هم اکنون 119 هزار و 67 متر مربع پارکینگ طبقاتی و روباز با ظرفیت 4 هزار و 502 دستگاه خودرو زیر نظر بخش خصوصی و 194 هزار و 434 متر مربع با ظرفیت 6 هزار و 290 دستگاه خودرو زیر نظر شهرداری در تبریز وجود دارد.
یک راننده تبریزی نیز با اشاره به کمبود پارکینگ عمومی در این شهر می گوید: لازم است برای جلب رضایت مردم شهرداری نسبت به احداث پارکینگ عمومی در سطح شهر به ویژه مراکز و محل های پرترافیک اقدام کند.
سیروس قربانی می افزاید: کمبود پارکینگ تاثیرات نامطلوب فراوانی مانند ایجاد پارک‌های حاشیه‌ای در داخل کوچه‌ها و ایجاد مزاحمت برای دیگران و افزایش پارک دوبله در حاشیه خیابان‌ها دارد که این موارد موجب ایجاد گره ترافیکی در شهر می شود.

یک راننده تبریزی دیگر نیز می گوید: ظرفیت پارکینگ‌ های عمومی به ویژه در محدوده مرکزی شهر جوابگوی نیازهای فعلی مردم و رانندگان نیست و محل های پارک خودرو در حاشیه خیابان ها نیز در بیشتر مواقع اشغال است.
رضا سعادتی می افزاید: در صورت احداث و افزایش تعداد پارکینگ های عمومی در سطح شهر به ویژه هسته مرکزی مردم به راحتی می توانند خودروهای خود را در آن ها پارک کرده و با احساس آرامش از امنیت خودرو خود در این مکان ها به کارهایشان بپردازند.
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر برای رفع معضل کمبود پارکینگ و ترافیک شهری یادآوری می کند: متولیان امر باید با فرهنگ سازی در بین مردم و ارایه امکانات و زیرساخت های خدماتی در خارج از هسته مرکز از سفرهای درون ‌شهری مردم بکاهند.
مالک یک پارکینگ عمومی در تبریز نیز می گوید: من چند سال قبل بیش از یک میلیارد تومان برای ساخت این پارکینگ هزینه کرده ام، اما مردم استقبال چندانی نمی کنند.
حسین رضوی زاده اضافه می کند: البته تعداد معدودی از پارکینگ های موجود در نقطه مرکزی شهر به دلیل ناگزیر بودن مردم برای استفاده از آنها وضعیت خوبی دارند، اما در مجموع فرهنگ پارک خودرو در پارکینگ های عمومی در شهر جا نیفتاده است.
وی ادامه می دهد: البته نباید از انصاف نیز گذشت که بسیاری از پارکینگ های عمومی شهر استانداردهای لازم را ندارند و بعضا انباری های زیر پاساژها برای سودجویی بیشتر به عنوان پارکینگ عمومی کاربری داده می شوند که به هیچ وجه در شان شهروندان نیست.

کد خبر 104702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha