کد خبر 104768
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
انواع روادید شینگن را بشناسید

پرشین خودرو: روادید منطقه شینگن انواع مختلفی دارد که هریک با اهداف متفاوت صادر می‌شوند. بنابراین، شناختن نوع روادید صادرشده از سوی هریک از کنسولگری‌های کشورهای عضو شنگن، به مسافران ایرانی که قصد بازدید از اروپا را دارند اجازه می‌دهد از قوانین متخص به روادیدی که در اختیار دارند آگاه شوند و با احترام به این قوانین، با آرامش بیشتری سفر کنند.

به گزارش پرشین خودرو ، یکی از روادیدی که ایرانی‌ها برای تهیه آن تلاش می‌کنند، روادید ورود به منطقه شنگن است که اغلب از آن باعنوان «ویزای شنگن» یاد می‌شود. ازآنجاکه دارندگان این روادید می‌توانند در تمام کشورهای منطقه شنگن در اروپا تردید کنند، بسیار مورد توجه ایرانی‌ها قرار دارد. اما این روادید انواع مختلفی دارد که در این گزارش بررسی می‌شود.


روادید متحد شنگن (USV)

دارندگان یو.اس.وی اجازه دارند به یکی از کشورهای عضو منطقه شنگن وارد شوند و ازطریق آن از سایر کشورهای عضو شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، لاتویا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوگزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسلوواکی، اسپانیا، سوئد و سوییس هم بازدید کنند. روادید متحدالشکل شنگن به سه مقوله اصلی A،B وC تقسیم‌بندی می‌شود.

مقوله A │روادید عبور فرودگاهی است که به دارندگان اجازه می‌دهد بدون اینکه وارد منطقه شنگن شوند برای عزیمت به کشورهای دیگر خارج از این منطقه از فضای بین‌المللی فرودگاه کشورهای شنگن عبور کنند. به‌عبارت دیگر، شهروندان کشورهای غیرشنگنی که می‌خواهند ازطریق یک کشور عضو شنگن به یک کشور غیرشنگنی دیگر سفر کنند نیاز به روادید نوع A دارند.

مقوله B │نوعی از روادید عبور (ترانزیت) است که به دارندگان اجازه می‌دهد تا سقف پنج روز بااستفاده از خودرو، هواپیما، کشتی یا سایر وسایل نقلیه برای رسیدن به کشور غیر شنگن از یک یا بیش از یک کشور عضو شنگن عبور کنند.

مقوله C │روادید کوتاه‌مدتی است که اجازه می‌دهد دارندگان آن، تا ۹۰ روز در کشورهای عضو شنگن اقامت کنند. انواع دیگر مقوله C با علامت‌های C1 برای یک‌سال اعتبار، C2 برای دو سال اعتبار، C3 برای سه‌سال اعتبار و C5 برای پنج‌سال اعتبار روی روادید مشخص می‌شود.

مقوله C و زیرمجموعه آن به‌صورت روادید یک‌بار ورود (Single)، دوبار ورود (Double) و چندبار ورود (Multiple) صادر می‌شود. برای مثال، اگر روادید مقوله C چندبار ورود ۱۸۰/۹۰ صادر شود، دارنده این روادید می‌تواند در مدت ۱۸۰ روز (۶ ماه) اعتبار، چندبار به کشورهای شنگن بروند و درکل ۹۰ روز اقامت کند.



روادید اعتبار محدود منطقه‌ای (LTV)

افرادی این نوع روادید را تهیه می‌کنند علاوه‌براینکه می‌توانند در کشورهای شنگن سفر کنند در موارد خاصی می‌توانند به کشورهای غیرشنگنی که در روادید ذکر شده‌اند هم سفر کنند. دارندگان این نوع روادید نمی‌توانند ازطریق هر کشور شنگن دیگری که مقصد هدف اول و آخر سفرشان نیست وارد شوند. این نوع روادید در موارد بسیار خاصی مثل اهداف بشردوستانه یا تعهدات بین‌المللی صادر می‌شود.



روادید ملی

روادید ملی با مقوله D مشخص می‌شود و برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند در یکی از کشورهای شنگن برای مطالعه یا کار به‌صورت دائمی اقامت کنند. روادید ملی می‌تواند به‌صورت یک‌بار ورود یا چندبار ورود صادر شود. دارندگان ویزای مقوله D می‌توانند بدون نیاز به تهیه روادید دیگری، به کشورهای دیگر عضو شنگن سفر کنند.

 

 

ویزا

 



انواع روادید شنگن براساس هدف از سفر

افرادی که قصد سفر به کشورهای شنگن را دارند در درخواست روادید باید هدف از سفر را مشخص کنند و براساس آن، مدارک مورد نیاز را ارائه دهند و روادید سازگار با هدف سفر را دریافت کنند.

عبور فرودگاهی│ هدف ورود افراد در این نوع از روادید نیاز به سفرکردن ازطریق منطقه بین‌المللی فرودگاه یکی از کشورهای شنگن بدون ورود به خود کشور اعلام می‌شود. به‌این‌ترتیب، کشور صادرکننده روادید به مسافر شهروند کشور غیرشنگنی اجازه می‌دهد که از حریم بین‌المللی فرودگاه آن کشور استفاده کند تا به کشور غیرشنگنی دیگری سفر کند.



عبور│ هدف از این سفر هم شباهت بسیار زیادی به عبور فرودگاهی دارد با این تفاوت که بیشتر برای عبور با خودرو یا کشتی و در دوره بسیار کوتاه چند روز صادر می‌شود.



گردشگری│ یکی از معروف‌ترین اهداف برای سفر به منطقه شنگن، هدف گردشگری است. مردمی که برای بازدید از هریک از کشورهای این منطقه و آشنایی با فرهنگ، رسوم، غذاها، معماری و اماکن تفریحی آنها قصد سفر به منطقه شنگن را دارند اغلب هدف از سفر را گردشگری اعلام می‌کنند.



بازدید از دوستان و خانواده│ مردمی که اعضای خانواده یا دوستانشان مقیم یکی از کشورهای ناحیه شنگن است در برگه درخواست روادید هدف از سفر را بازدید از دوستان و خانواده اعلام می‌کنند.



کسب‌وکار│ بسیاری از مردم برای اهداف کسب‌وکار و تجارت به کشورهای شنگن سفر می‌کنند که در این‌صورت باید در برگه درخواست کسب‌وکار را به‌عنوان هدف از سفر مشخص کنند.



فرهنگی│ مردمی که شهروند کشورهای خارج از شنگن هستند اما قصد دارند در رویدادهای فرهنگی برای مثال، جشنواره‌های سینمایی، تئاتر، نمایشگاه‌های کتاب و کنسرت‌هایی که در کشورهای عضو شنگن برگزار می‌شود به‌عنوان تماشاگر یا ارائه‌دهنده شرکت کنند، هدف فرهنگی را اعلام می‌کنند.



ورزشی│ ورزشگاه و قهرمانانی که قصد شرکت در رویدادهای ورزشی برای مثال، مسابقات فوتبال را دارند در برگه درخواست روادید باید هدف از سفر را دلایل ورزشی اعلام کنند. اگر این رویداد ورزشی همزمان و به‌صورت اشتراکی در چند کشور شنگن برگزار شود، نیازی به روادید اضافی نیست.



بازدید رسمی│ زمانی‌که درخواست‌کننده بازدید رسمی را به‌عنوان هدف از سفر اعلام می‌کند بدان‌معنی است که قصد دارد برای انجام وظیفه‌ای رسمی همراه با هیاتی رسمی و در مدت‌زمان محدودی به کشورهای شنگن سفر کند.



دلایل پزشکی│ افرادی که با هدف مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند که در یکی از بیمارستان‌های کشورهای شنگن بستری شوند در برگه درخواست این مورد را انتخاب می‌کنند. برای این افراد ویزای اقامت سه ماهه با اعتبار ۱۸۰ روز صادر می‌شود.



اهداف تحصیلی│ دانش‌آموزان و دانشجویانی که در هر یک از موسسات آموزشی‌پژوهشی برای دوره‌های دانشگاهی، دوره‌های زبان و آکادمی‌های هنری پذیرش گرفته‌اند هدف از سفر را تحصیلی اعلام می‌کنند.



سایر موارد│ افرادی که موارد دیگر را اعلام می‌کنند به‌صورت مشخص باید این هدف را اعلام کنند. اهداف مذهبی یکی از این موارد است.

کد خبر 104768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha