پنهان کاری وزارت صمت در مقابل فشارها و واقعیات / تشکیل کارگروهی با هدف بقای خودروسازان یا رفع مشکلات؟!

پرشین خودرو: باید قیمت خودرو به هر قیمتی شده بالا برود و باید ضرورت این مساله به مردم گفته شود و اتفاقاتی که در جریان است را با مردم در میان گذاشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و وصنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به برخی اظهارات در خصوص صحت و سقم زیان خودروسازان، گفت: زیان خودروسازان واقعی است و در این زمینه هیچ شکی نیست و این زیان بخش کوچکی از کوه یخی است و بخش مهمی از زیان شرکتها در زیر این کوه یخ قرار دارد و تا پایان سال بیشتر نمایان خواهد شد.

امیر حسن کاکایی اظهار داشت: علت شرایط موجود و افزایش زیان دهی خودروسازان بسیار ساده و واضح است و نیاز به اطلاعات دقیقی نیست که بخواهیم پیش بینی کنیم که چنین زیان هایی در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صمت در خصوص زیان دهی خودروسازان ، تصریح کرد: رقم های اعلامی در خصوص زیان دهی خودروسازان اعداد و ارقامی نیست که بتوان به سهولت با ترفندهای حسابداری پنهان کرد یا اینکه زیان شرکت ها عددسازی شده باشد.

به گفته کاکایی، زیان خودروسازان اعداد درشتی است و این آمار و ارقام زیان شش ماهه شرکتها با نظارت بورس اعلام شده است و ضمن اینکه هیچ شرکتی تمایل ندارد تا میزان زیان دهی خود را به رخ کشیده و یا علنی نماید.

راهکاری برای جبران زیان واقعی خودروسازان وجود دارد

وی با طرح این سوال که چگونه می توان این میزان زیان را جبران کرد و آیا اصولا جبران پذیر است؟، گفت: شاید هنوز بتوان امید داشت که در شرایط کنونی زیان شرکتها را با راهکارهایی جبران کرد و مانع از افزایش بیشتر زیان شرکتهای خودروساز شد اما به طور قطع زیان خودروسازان واقعیت دارد و با اوضاع کنونی ادامه خواهد یافت.

 



این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت خودروسازان برای جلوگیری از افزایش زیان دهی آنها، تاکید کرد: اینکه وزیر جدید صمت نیز با وجود شرایط کنونی افزایش قیمت را قبول ندارند مربوط به جوی است که بر دولت حاکم است که تلاش دارد تا با انتشار اخبار مثبت به مردم روحیه دهند و از نگرانی ها جامعه بکاهند.

کاکایی افزود: باید قیمت خودرو به هر قیمتی شده بالا برود و باید ضرورت این مساله به مردم گفته شود و اتفاقاتی که در جریان است را با مردم در میان گذاشت هر چند دولت بنا دارد که به مردم فشاری وارد نشود و کسی هم نمی خواهد این اتفاق بیفتاد اما فشار تغییرات به میزانی سنگین است که به طور قطع از توان دولت نیز خارج است.


وزارت صنعت نیز باید هر چه سریعتر در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری کند

وی گفت: تا چه زمان دولت می تواند در مقابل این فشارها بیاستد و واقعیت ها را با مردم در میان نگذارد نمونه بارز این مساله قیمت خودرو است که قیمت های واقعی در کف بازار وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد بنابراین باید با واقعیت ها روبرو شد و وزارت صنعت نیز باید هر چه سریعتر در این زمینه تصمیم گیری کند.

کاکایی با بیان اینکه امروز خودروسازان با دو مساله بقا و رشد روبرو هستند به تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات خودروسازان پرداخت و تاکید کرد: دولت باید ابتدا بقای صنعت خودرو را حفظ کند و با جلوگیری از افزایش زیان دهی، به بقای این صنعت کمک کرد و پس از آن کارگروهی برای رفع مشکلات تشکیل دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان با تایید اینکه به طور قطع بخش مهمی از مشکلات صنعت خودرو را ناشی از ضعف بزرگ و مداوم بهره وری در صنعت کشور است ، تاکید کرد: بدون شک این مساله که باید کارگروهی تشکیل شود تا مشکلات را حل نموده وهزینه ها را در صنعت کاهش یابد، حرکت درستی است اما در حال حاضر که صنعت کشور در بحران به سر می برد چگونه می توان به سرعت بهره وری را افزایش داد تا جلوی زیان دهی شرکتها را گرفت.

کد خبر 104787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha