سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بین‌المللی در بندر شهید بهشتی چابهار

پرشین خودرو: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پس از افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی برنامه انتقال و ترانزیت محموله های گندم و حبوبات به وزن ۱۱۰ هزار تن از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز و در فاصله کمتر از ۵ ماه کل میزان کالای ترانزیتی معادل ۶ برابر آمار ترانزیت از طریق بندر چابهار طی ۵ سال گذشته بوده است.

به گزارش پرشین خودرو،  بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چابهار بندری مهم و مسیری کم‌هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت‌های بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری صورت گرفته به طوریکه فعالیتهای عمرانی و هزینه‌های زیرساخت‌های انجام شده طی ۴ سال گذشته در تاریخ ۳۵ ساله ساخت بندر بی‌سابقه است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار بعنوان اولین بندر کشور در جذب اپراتور خارجی و اتصال سه کشور طی توافقنامه ای بنام چابهار است.

آقایی از طراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی بعنوان یک پروژه ملی یاد کرد که بهره برداری از آن افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی بوده و اضافه کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

آقایی از انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش‌بینی کرد در آینده ای نزدیک فعالیتهای تجاری و حمل و نقل دریایی گسترده ای در این منطقه ایجاد خواهد شد و با محدودیتهای موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس مطمئناً راه اندازی لوپ جدید کشتیرانی بین بنادر کشورهای حاشیه دریای‌عمان با فعالیت‌های بازرگانی، دریایی، کشتیرانی و خدمات وابسته؛ جابجایی کالا ترانشیپ و ترانزیت در این منطقه نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و سیاسی کشور را محسوس‌تر خواهد نمود.

 

چابهار

 


وی همچنین با توجه به اهمیت و روند رشد بین‌المللی بندر شهید بهشتی تاکید نمود؛ موقعیت راهبردی دروازه ملل باعث شده توجه کشورهای منطقه به بندر چابهار بیش از هر زمانی جلب و در این فضای رقابتی برخی از کشورها به دنبال بی اثر نمودن نقش بندر چابهار در تجارت دریایی منطقه باشند.

وی تاکید نمود بدخواهان و دشمنان کشور خصوصا اسرائیل و کشور عربستان سعودی با ایجاد حواشی به دنبال ضربه زدن به کشور و آسیب به اجرای تفاهم نامه ها (خصوصا توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان) و قراردادهای سرمایه‌گذاری امضاءشده با بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بندر استراتژیک هستند. بنابراین در شرایط حساس فعلی لازم است همه مسئولین کشوری نسبت به کنترل تهدیدات و انجام برنامه های اقتضائی برای برون رفت از مشکلات احتمالی اقدام و ضمن هوشیاری با تشریک مساعی؛ امنیت و اطمینان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را در راستای منافع ملی مهیا نموده تا بندر چابهار همچنان به عنوان امن‌ترین بندر منطقه در مسیر رشد و توسعه اقتصادی منطقه و محور شرق ایفای نقش فعال‌تر داشته باشد.

آقایی در پایان خاطرنشان کرد: پس از افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی برنامه انتقال و ترانزیت محموله های گندم و حبوبات به وزن ۱۱۰ هزار تن از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز و در فاصله کمتر از ۵ ماه کل میزان کالای ترانزیتی معادل ۶ برابر آمار ترانزیت از طریق بندر چابهار طی ۵ سال گذشته بوده است.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در نیمه اول سال جاری بالغ بر ۴۶۷ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی و خارجی با موضوع فعالیتهای پشتیبانی و لجستیکی در بندر منعقد شده است.

کد خبر 104808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha