نوسانات بازار ارز باز هم قیمت خودرو را دچار تغییرات میلیونی کرد!

پرشین خودرو: برای آرامش و تعادل قیمت در بازار خودرو دولت باید واردات خودروهای زیر 15 هزار دلار را آزاد کند تا با شکست انحصار در بازار، قیمت خودرو به تعادل رسیده و بازار هم سر و سامان یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای همچنان در واکنش به نوسانات ارزی در حال افت و خیز قیمت است و بی ثباتی در قیمت ها و بلاتکلیفی خریداران، رکود طولانی را در بازار خودرو ایجاد کرده است.

روز گذشته باز هم قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی متاثر از افزایش قیمت دلار باز هم سیر صعودی به خود گرفت و برخی از انواع خودروهای داخلی و مونتاژی بین یک تا 3 میلیون در بازارافزایش قیمت داشت به طوری که قیمت پژو206 تیپ 5 با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 71 میلیون تومان، سمندال‌ایکس با قیمت53 میلیون و 500 هزار تومان، پژو207 اتوماتیک با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 109 میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 با قیمت 59 میلیون و 500 هزار تومان و پژو405 GLX با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 52 میلیون و 800 هزار تومان در بازار فروخته شد.

همچنین در محصولات مونتاژی نیز قیمت انواع هایما و محصولات مونتاژی مانند جک نیز افزایش قیمت داشته است و نسبت به آخرین روز هفته گذشته برخی از خودروها افزایش قیمت یک تا 3 میلیونی را تجربه کرده است اما امروز نیز باز هم قیمتها نوسان داشت و برخی از خودروهای با افت 200 تا 500 هزار تومانی و تعدادی نیز با افزایش یک میلیونی همراه بود بر این اساس قیمت 206 تیپ 5 با 200 هزار تومان کاهش به 70 میلیون و 800 و سمند ال ایکس با 500 هزار تومان کاهش به 53 میلیون و دنا با 500 هزار تومان کاهش به 77 میلیون در بازار رسیده است اما 207 اتومات با افزایش یک میلیونی به 110 میلیون و پژو پارس با 800 هزار تومان افزایش به 67 میلیون و 800 هزار تومان در بازار خرید و فروش شد.

تاثیر تثبیت نرخ ارز بر توقف نوسان قیمت در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، بیشترین علت نبود تعادل قیمت در بازار خودرو را ناشی از نوسانات ارزی دانست و گفت: هر چند در این شرایط عرضه محدود شرکتها و نبود تقاضا بر اوضاع کنونی و رکود در بازار نیز تاثیرگذار بوده است.

سعید موتمنی همچنین به رکود سنگین خرید و فروش در بازار خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو در بازار و از سویی کاهش قدرت خرید مردم موجب تشدید رکود در بازارشده است و امروز تنها کسانی اقدام به پیش خرید خودرو می کنند که به دنبال ارزش سرمایه و کسب سود از بازار خودرو هستند.

وی با اشاره به عدم واکنش بازار خودرو به تحریم های ثانویه تصریح کرد: تنها واکنش بازار خودرو به نرخ ارز است و همه معاملات بازار و قیمت ها تابع نرخ ارز است و نوسان قیمت خودرو نیز وابسته به نوسانات بازار ارز است و با هر نوسانی در این بازار متاسفانه قیمت خودروها در بازار بالا و پایین می شود.

 



به گفته وی در هفته های گذشته قیمت خودروها بین 500 تا یک میلیون تومان نوسان قیمت داشت اما در دو سه روز اخیر این نوسان بین یک تا 3 میلیون رسیده و در صورتی که نوسانی در نرخ ارز وجود نداشته باشد در بازار خودرو نیز شاهد تثبیت قیمت خواهیم بود.

محدودیت هایی که قیمت خودرو را در بازار دچار نوسان می کند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در ادامه با اشاره به تاکید شرکتها مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو افزود: هیچ کس مخالف آزادسازی قیمت خودرو نیست چرا که محدودیت هاست که قیمت ها را در بازار دچار نوسان می کند هر چند همواره این نگرانی وجود دارد که در صورت آزادسازی چه ضمانتی وجود دارد که قیمت خودرو در بازار بیش از ارقام کنونی افزایش نیابد؟ آیا دستگاههای نظارتی کنترلی بر قیمت ها خواهند داشت؟

موتمنی تاکید کرد: در شرایطی که خودروسازان عدم تامین به موقع قطعات را علت اصلی کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار می دانند آیا با آزادسازی قیمت ها مشکل شرکتها در تامین قطعات و تولید حل خواهد شد؟

مدیریت بازار در اختیار شرکت ها است!

وی تصریح کرد: تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد آزادسازی معنی ندارد چرا که مدیریت بازار در اختیار شرکتهاست و شرکتها نیز همواره به دنبال حاشیه بازار هستند و در صورتی که اصلاح قیمت خودرو نیز صورت گیرد چه ضمانتی برای عدم افزایش بیشتر و رفع حاشیه قیمت در بازار خودرو وجود دارد؟

لزوم رجوع به تجربیات گذشته در بازار خودرو / رقابت تنها راهکار بازار خودرو

وی با تاکید بر رجوع به تجربیات گذشته در خصوص بازار خودرو اظهار داشت: متاسفانه 30 سال است که برای بهبود بازار خودرو اما و اگر می شود و همچنان راهکاری برای خروج از این وضعیت اجرایی نشده است.
وی تاکید کرد: تنها راهکار بهبود اوضاع قیمت و بازار فروش ،ایجاد بازار رقابتی است و باید دولت با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی ، واردات خودروهای زیر 15 هزار دلار را آزاد کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: برای آرام کردن بازار خودرو دولت باید اجازه دهد که واردکنندگان خودروهای زیر 15 هزار دلار را با تعرفه 10 درصد و یا حتی صفر وارد کنند تا با شکست انحصار در بازار ، قیمت خودرو نیز به تعادل رسیده و بازار هم سرو سامان یابد.

رشد قیمت خودرو در بازار، افت کیفیت ها را رقم زد

موتمنی همچنین به تبعات شرایط کنونی تولید و قیمت بر افت کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه کیفیت خودروها به خصوص در ماههای اخیر تحت الشعاع قیمت و مسائل کنونی بازار به دست فراموشی سپرده شده است و تنها راه ساماندهی قیمت و کیفیت در بازار مجوز دولت برای واردات خودروهای زیر 15 هزار دلار است تا انحصار در بازار شکسته شده و با رقابتی شدن بازار شاهد پیشرفت و بهبود کیفیت در شرکتهای داخلی خواهیم بود.

وی گفت: به هیچ وجه با کاهش تعرفه و مجوز واردات خودرو به دنبال واردات خودروهای لوکس و خودروهای بالای 15 هزار و 20 هزار دلار نیستیم بلکه معتقدم با ورود خودروهای زیر 15 هزار دلار و رقابت در بازار خودروساز و قطعه ساز داخلی برای حفظ شرایط فروش ناگزیر می شود برای حفظ فروش، کیفیت ها و شرایط فروش تولیداتش را بهتر کند تا در بازار باقی بماند.

کد خبر 104867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha