نرخ بلیت توسط ایرلاین‌ها در سفرهای زیارتی مدیریت می‌شود

پرشین خودرو: مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت جهانی یک ساعت صندلی پرواز ۶۰ دلار است و در ایران هم از گذشته تاکنون افزایش چندانی نداشته است، گفت: با همکاری شرکت‌ها، در ایام سفرهای زیارتی و معنوی، نرخ بلیت مدیریت می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، رضا جعفرزاده ،‌ درباره نظارت بر نرخ‌های بلیت هواپیما برای پروازهای مشهد در ایام رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی تلاش کرده‌اند در مقاطعی که سفرهای معنوی افزایش می‌یابد، همکاری زیادی با مردم و زائران داشته باشند که نمونه آن، تعیین نرخ‌های مشخص برای پروازهای عتبات در ایام اربعین بود.

وی ادامه داد: نرخ بلیت پروازهای خارجی، آزاد و تابع شرایط عرضه و تقاضا است، اما شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه در ایام اربعین تلاش کردند نرخ‌های مشخص و کمتر از قیمت تمام شده برای سفرهای اربعین درنظر بگیرند، ضمن آنکه هزینه‌های پروازهای یک سر خالی هم درنظر گرفته نشد.

* قیمت یک ساعت صندلی پرواز در ایران کمتر از نرخ جهانی ۶۰ دلار است

جعفرزاده با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، بیان کرد: قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز در دنیا حدود ۶۰ دلار است، این قیمت هم در ایران از سال‌های گذشته تاکنون افزایش چندانی نداشته است، زمانی که قیمت دلار در کشور یک‌هزار تومان بود، قیمت یک ساعت صندلی پرواز در ایران ۶۰ هزار تومان می‌شد، زمانی که دلار ۳ هزار تومان بود، قیم‌j یک ساعت صندلی هواپیما ۱۸۰ هزار تومان می‌شد‌ و امروز اگر با نرخ دلار فعلی ۱۴۵۰۰ هزار تومان قیمت یک ساعت صندلی را ‌محاسبه کنیم، این نرخ ۸۷۰ هزار تومان خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این فقط هزینه یک سر پرواز است،‌ در حالی که وقتی هواپیما پرواز رفت را انجام می‌دهد، باید پرواز برگشت را هم انجام دهد و هواپیما نمی‌تواند در فرودگاه بماند، بنابراین ‌در ایامی نظیر تعطیلات پیش‌رو که پروازهای برگشت در روزهای خاص اغلب خالی است، شرکت مجبور است نرخ‌های بسیار کم دریافت کند.

وی با تأکید بر لزوم مدیریت زمان سفر از سوی مردم، اظهار داشت:‌ در تمام دنیا مسافران حمل و نقل هوایی با توجه به قیمت بلیت‌ها، پروازهای خود را تنظیم می‌کنند، بنابراین اغلب اقشار جامعه می‌توانند در مقاطعی خاص از حمل و نقل هوایی استفاده کنند، در همین تعطیلات پیش‌رو، در روزهای اول پروازهای برگشت با نرخ‌های ۱۰۰ هزار تومان و یا ۱۵۰ هزار تومان موجود است.

 

ایرلاین

 


مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با این حال، شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند که در سفرهای معنوی به مردم فشاری وارد نشود و امروز نرخ رفت و برگشت یک پرواز (دو نیم ساعت) نظیر همین تهران-مشهد بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست.

وی ادامه داد:‌ ‌در همین مسیر تهران-مشهد شرکت هواپیمایی‌ مسیر رفت را با نرخ ۴۰۰ هزار تومان و مسیر برگشت را با نرخ ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و البته نرخ‌های ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان هم برای دیگر کلاس‌ها به فروش رفته است، در حالی که با احتساب نرخ امروز دلار، هزینه یک ساعت پرواز حدود ۸۷۰ هزار تومان است و هزینه پرواز رفت و برگشت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را دریافت نمی‌کنند.

* افزایش ایمنی برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه دارد

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌های هواپیمایی برای اینکه الزامات ایمنی و مقرراتی سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت کنند، مشمول هزینه‌های سنگین می‌شوند، به هر حال رعایت مقررات و ارتقای ایمنی هزینه دارد و اگر شرایط مالی ایرلاین‌ها مناسب باشد، هواپیماهای بهتری وارد ناوگان می‌کنند و وارسی و چک‌های بیشتری انجام می‌دهند.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه همه شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت ایمنی تعیین شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور هستند، گفت: حال هر شرکتی که بخواهد از آن میزان تعیین شده، ایمنی را ارتقا دهد و یا خدمات بیشتری ارائه کند، مشمول هزینه‌های بیشتری است و این هزینه‌ها را باید یا مسافر پرداخت کند یا دولت متقبل شود.

وی افزود: در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری بر مدیریت سفرها، نحوه توزیع بلیت، جلوگیری از سوءاستفاده واسطه‌ها و محاسبه نرخ بلیت پروازها نظارت دارد.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ عنوان از ایمنی عدول نمی‌کند، گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت ایمنی تعیین‌شده هستند و افزایش ایمنی، افزایش خدمات نیازمند هزینه‌های بیشتر است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد:‌ مسافران در صورت مواجه با هرگونه سودجویی واسطه‌گران و گران‌فروشی می‌توانند مراتب اعتراض خود را به سازمان هواپیمایی کشوری یا بخش شکایت مسافر در آدرس‌ www.cao.ir ثبت کنند.

کد خبر 104873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha