کد خبر 104954
۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
ساخت قاشق ویژه افراد مبتلا به پارکینسون

پرشین خودرو: محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی و ساخت قاشق‌هایی برای بیماران مبتلا به پارکینسون شدند که قادر است با بررسی لرزش دست، امر غذا خوردن را برای این بیماران تسهیل کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سیدامین میر فخار یکی از محققان این طرح  با اشاره به جمعیت مبتلایان به پارکینسون در جهان افزود: از آنجا که یک درصد افراد مبتلا به این بیماری در ایران زندگی می‌کنند نیاز است تا شرایط زندگی آنها بهبود یابد از این رو در مطالعات خود اقدام به طراحی و ساخت قاشق‌های ویژه برای این دسته از بیماران کردیم.

وی در این باره توضیح داد: افراد مبتلا به پارکینسون به دلیل لرزش دست در خوردن غذا با مشکلاتی مواجه هستند و این در حالی است که تغذیه مناسب در روند بهبود و درمان این بیماران موثر است.

میرفخار خاطر نشان کرد: بر این اساس قاشقی ویژه‌ این بیماران را طراحی کردیم که قادر است با دو درجه آزادی، لرزش‌های دست این افراد را کنترل کند تا خوردن غذا برای این بیماران راحت‌تر شود.

این محقق با بیان اینکه در داخل بدنه این قاشق حسگرهای حساس به لرزش تعبیه شده است، یادآور شد: این سنسورها لرزش‌های دست را کاهش می‌دهد به گونه‌ای که حدود یک هزارم مقدار بار وارده به دلیل لرزش را به دست وارد می‌کند.

وی با اشاره به وجود موتورهایی در داخل این قاشق یادآور شد: این موتورها با اندازه گیری میزان اغتشاش وارد شده به دست متناسب با آن پاسخ می‌دهد یا به نوعی حرکت عکس اعمال شده را ایجاد می‌کند تا دست تا حدی ثابت بماند. از این طریق بیمار می‌تواند بدون نیاز به کمک غذای خود را میل کند.

میرفخار با بیان اینکه این محصول نمونه خارجی دارد، اظهار کرد: نمونه خارجی آن حدود ۵ میلیون تومان است و ما توانسته‌ایم با قیمت ۵۰۰ هزار تومان آن را بسازیم، ضمن آنکه وزن آن ۱۰۰ گرم است و به صورت ارگونومیک و متناسب با دست ساخته شده است تا بیمار آسیبی نبیند.

این محقق، قابلیت تعویض و شستشوی بخش جلویی قاشق را از مزیت‌های دیگر این محصول نام برد و گفت: علاوه بر آن این محصول به گونه‌ای ساخته شده که می‌توان چنگال هم روی نوک آن نصب کرد.

این دانشجوی مکانیک دانشگاه علم و صنعت، ضد آب بوده را از دیگر قابلیت‌های این محصول عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به دنبال تجاری سازی این محصول هستیم و رایزنی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده که امیدواریم تا چند ماه آینده موفق به تجاری سازی آن شویم.

به گزارش ایسنا، این طرح زیر نظر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران توسط سیدامین میر فخار و علی سلیمانی دانشجویان رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت انجام شده است.

کد خبر 104954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha