زیان خودروسازان از جیب قطعه سازان / آوار سرمایه گذاری های دستوری بر سر خودروسازان و قطعه سازان

پرشین خودرو: به دلیل تصدی‌گری دولت و دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور خودروسازان بزرگ که کرسی‌های ریاستی، مدیریتی و هیات مدیره آنها را در اختیار دارد، اجازه تصمیم‌گیری آزادانه و عمل در فضای رقابتی به خودروسازان داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودروسازی به موجب ارتباط تنگاتنگ و موثر با سایر صنایع بی تردید می تواند نیروی محرکه قوی و محوری در توسعه صنعتی یک کشور باشد چنانچه تجربه کشورهایی که رشد و توسعه صنعت خودروسازی را به عنوان راهبرد اصلی و در ادامه رشد و توسعه صنعتی خود قرار داده اند، نشان می دهد که سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت خودرو سازی و حرکت چرخ های این صنعت می تواند، بر چرخش و حرکت سایر صنایع تاثیر بگذارد و بالطبع زیان دهی این صنعت نیز ضمن اینکه حرکت چرخ های خودروسازی را هر روز کند و کند تر می کند بلکه آسیب و تبعات منفی را به دیگر صنایع وابسته وارد می کند.

در شرایطی که صنعت خودرو تا این میزان نقش مهمی را در اقتصاد و توسعه صنعتی کشور بازی می کند گزارش شش ماهه بورس حاکی از زیان 5000 هزار میلیاردی دو شرکت بزرگ خودروسازی می دهد این زیان در حالی به گفته فعالان و کارشناسان این صنعت همچنان ادامه دارد که تداوم آن هر روز فشار سنگین مالی را به شرکتهای قطعه سازی وارد کرده و موجب توقف هزاران میلیارد پول این شرکتها در مجموعه های خودروسازی شده است پولی که شرکتها نه از روی غفلت که به دلیل افت توان مالی قادر به پرداخت به زنجیره تامین و قطعه سازان نیستند.

افت توان مالی خودروسازان و زیان دهی شرکتها در حالی هر روز بیشتر می شود که به گفته یکی از قطعه سازان فعال در کشور، بخش مهمی از مشکلات موجود جدای از تبعات ایجاد شده بواسطه تحریم های جدید و مسائل اقتصادی و ارزی، ناشی از سرمایه گذاری دستوری خودروسازان در سالهای اخیر بوده است که عمدتا به دلیل تصدی گری دولت بر این صنعت تحمیل شده است.

زیان 2 هزار میلیاردی سایپا در گزارش اخیر مالی شرکتها

در همین راستا نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت خودرو، آمار زیان دهی خودروسازان را واقعیتی غیر قابل انکار دانسته و با اشاره به صحه گذاری گزارش مالی شش ماهه شرکتهای خودروساز بر این امر می گوید : نتیجه گزارش اخیر زیان دهی شرکتها نشان می دهد که شرکت سایپا ظرف این مدت 2000 میلیارد تومان زیان کرده است.

10 هزار میلیارد تومان زیانی که بواسطه سرمایه گذاری دستوری به این شرکتها تحمیل شد

مهدی مطلب زاده با اشاره به اینکه روند زیاندهی خودروسازان در طول چند سال گذشته رخ داده است، اظهار داشت: متاسفانه آمار بالای زیاندهی شرکتهای در حالی اعلام می شود که در سالهای اخیر به دلیل سرمایه گذاری های دستوری برون مرزی و درون مرزی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور ، حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان نیز به این شرکتها تحمیل شده است.

 



وی تصریح کرد: سرمایه گذاری هایی که خودروسازان در برخی مناطق شمالی و در برخی شهرها مانند کرمانشاه صورت گرفته است همگی سرمایه گذاری های بی بازدهی است که هیچ زمان سودی را نصیب شرکتها نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه زیان های خودروسازان عمدتا از جیب قطعه سازان بوده است چنانچه هم اکنون نیز هزاران میلیارد از پول قطعه سازان به دلیل عدم توان باز پرداخت خودروسازان نزد این شرکتها بلوکه شده است.

با خروج دولت از تصدی گری، بخش خصوصی و خصولتی ها می توانند مشکلات را رفع کنند!

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور تنها راهکار خروج از زیان دهی خودروسازان و قطعه سازان را خروج دولت از تصدی گری در این صنعت دانست و گفت: دولت باید تنها سیاست گذاری کند و آن زمان بخش خصوصی و یا خصولتی ها می توانند با هم فکری هم مشکلات را رفع کنند اما در وضعیت کنونی همفکری ممکن نیست چون همچنان مدیران بالاسری و دولتی برنامه های دستوری را به صنعت ابلاغ می کنند.

مطلب زاده در پایان با توجه به نقش تصمیمات وزیر جدید صمت در بهبود اوضاع خودروسازی و قطعه سازی کشور پرداخت و گفت: امید است وزیر جدید در ملاقاتی که با بخش های مختلف تولیدی و صنایع خواهند داشت و شنیدن مشکلات ، راهکارهایی اجرایی و منطقی را برای برون رفت از مسائل موجود و زیاندهی صنعت خودرو تدوین و عملیاتی نمایند بی شک با عملکرد خوبی که از وزیر صنعت در زمان حضور در کمیسیون صنایع مجلس وجود دارد می توان امید به تصمیمات بهتری برای حوزه خودروسازی کشور داشت.

کد خبر 104984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha