اصلاح قیمت خودرو به معنای افزایش 2 برابری قیمت ها نیست

پرشین خودرو: در صورتی که همین امروز هم سازمان حمایت قیمت جدید خودروها را اعلام کند معلوم نیست که بتوان همین قیمت ها را تا پایان سال حفظ کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب، اظهار داشت: اصلاح قیمت خودرو در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است و در اوضاع کنونی هیچ راهی جزء تعدیل و اصلاح قیمت نداریم اما نباید این اصلاح به صورت افسار گسیخته باشد.

فریدون احمدی با اشاره به اینکه اصلاح قیمت ها به معنای افزایش دوبرابری قیمت خودرو نیست، افزود: باید بپذیریم که با افزایش دو برابری نرخ ارز اختصاصی به شرکتها ، اصلاح قیمت خودرو ضروری است هر چند تمامی اقلام مورد نیاز خودروسازان ارزبری ندارد اما بسیاری از مواد و قطعات داخلی نیز در این مدت افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند که طبعا متاثر از نابسامانی نرخ ارز بوده و مسلما همگی در قیمت تمام شده خودرو تاثیر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت خودرو در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: تمامی عوامل موثر بر قیمت تمام شده خودرو تغییر کرده است از جمله تغییرات رخ داده در این بخش ، تغییر نرخ ارز برای اقلام و مواد اولیه ای است که ارزبری دارد و خودروساز و قطعه ساز دیگر قادر به تامین ارز آنها با قیمت های دولتی نیست و باید ارز نیمایی استفاده کند.

بنگاه ضرر ده محکوم به شکست و فناست

وی تصریح کرد: طبیعی است در این شرایط، خودروسازان چه در بخش دولتی و خصوصی برای ادامه حیات و جلوگیری از زیان، باید امکان افزایش قیمت تولیدات را داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بنگاه ضرر ده محکوم به شکست و فناست زیرا هر بنگاه اقتصادی باید علاوه بر تامین هزینه ها، سود لازم را به دلیل سرمایه گذاری و وجود سهامداران کسب کند.

 



احمدی با اشاره به اینکه اصلاح قیمت ها نیازمند کار کارشناسی توسط دولت و سازمان حمایت است، خاطر نشان کرد: در اوضاع کنونی هیچ راهی جزء تعدیل و اصلاح قیمت خودرو نداریم البته نباید این اصلاح به صورت افسار گسیخته باشد البته این اقدام تنها وظیفه سازمان حمایت است و صرفا باید برای خودروهای پر تیراژ و اقتصادی صورت گیرد.

آنچه که کار قیمت گذاری و اصلاح قیمت خودرو را پیچیده کرد

وی افزود: هر چند دوت نباید وارد اصلاح قیمت خودروهای گران قیمت شود و باید حاشیه بازار و عرضه و تقاضا قیمت آنها را تعیین کند اگر چه ما با ممنوعیت واردات شوکی را هم به مجموعه بازار خودروهای وارداتی وارد کردیم.

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تاخیر سازمان در اعلام قیمت جدید خودروها، گفت: تاخیر در اصلاح قیمت ها ناشی از عدم اطلاع دستگاههای مسئول از قیمت ارز اختصاصی شرکتهاست و نبود مبنای ارز مشخص در قیمت خودروهاست که متاسفانه کار قیمت گذاری و اصلاح قیمت ها را پیچیده کرده است.

نگرانی مردم آشفتگی قیمت خودرو را در بازار دامن زد / صورت مساله غلط، راه حل درستی ندارد

احمدی تاکید کرد: در صورتی که همین امروز هم دولت قیمت جدید خودروها را اعلام کنند معلوم نیست که بتوان همین قیمت ها را تا پایان سال حفظ کرد.

وی گفت: بخشی از شرایط کنونی قیمت خودرو در بازار ناشی از ممنوعیت واردات است که مزیت بر علت شده است و از سویی نگرانی مردم از کاهش ارزش پول و سرمایه شان موجب تصمیم آنها جهت خرید زودتر از موعد خودرو در بازار شده و این مسائل آشفتگی قیمت خودرو در بازار را موجب شده است.

به گفته وی روش کنونی دولت برای تثبیت قیمت خودرو جواب نمی دهد چرا که صورت مساله غلط، راه حل درستی ندارد اما متاسفانه همه حول یک صورت مساله غلط دارند راه حل می تراشند.

شان شورای رقابت تشخیص انحصار و بکار بردن تدابیر ضد انحصار است / شورای رقابت به اشتباه وارد موضوع قیمت گذاری شد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، میزان اصلاح قیمت خودرو کار کارشناسی سازمان حمایت را می طلبد، افزود: اگر با اصلاح قیمت ها مجددا بخواهند قیمت خودرو را تغییر دهند به طور قطع بازار نسبت به این تصمیمات لوث می شود و با این شیوه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد ضمن اینکه شان کسی که بر قیمت ها نظارت می کند نیز از دست خواهد رفت.

احمدی در پایان با اشاره به اعتراض شورای رقابت در خصوص واگذاری قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت گفت: شورای رقایت مرجع قیمت گذاری نیست و شان شورای رقابت تشخیص انحصار و بکار بردن تدابیر ضد انحصار است و کما اینکه مصوبه ای در این زمینه وجود دارد و دولت این اختیار را به سازمان حمایت داده است و از ابتدا نیز وظیفه سازمان حمایت بود و شورای رقابت به اشتباه وارد موضوع قیمت گذاری شده است.

کد خبر 104985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha