کد خبر 104991
۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
پایش ماهانه 160جایگاه عرضه سوخت دیزل

پرشین خودرو: مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: با هدف کاهش آلودگی هوا ماهانه 160 جایگاه عرضه سوخت دیزل در محورهای مواصلاتی منتهی به کلانشهرها پایش می شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، آلودگی هوا معضلی است که سالها گریبانگیر کلانشهرهای کشور شده است و با شروع فصل سرما و بروز پدیده وارونگی دما شدت بیشتری می یابد، در این میان عوامل مختلفی مانند سوخت های خانگی، صنایع، نیروگاه ها و خودروها به عنوان عاملان آلودگی معرفی شدند اما بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متهم ردیف اول این معضل، خودرو و سوخت است که سوخت و خودروهای دیزلی نیز به نوبه خود نقش پررنگی در این روند دارند.
البته در چند سال اخیر برای تولید و توزیع سوخت های استاندارد تلاش زیادی صورت گرفته اما مساله خودرو و سوخت همان حکایت مرغ و تخم مرغ است که دود آن در این میان به چشم مردم می رود.
با تصویب قانون هوای پاک نهادهای مرتبط ملزم به تولید محصولات و سوخت استاندارد شدند که در این میان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهادی حاکمیتی و نظارتی نظارت بر عملکرد دستگاه ها را عهده دار شده است اما برخی کارهای تخصصی مانند پایش جایگاه های عرضه سوخت را نیز انجام می دهد.
بر این اساس ماهانه جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهرها را پایش و نتیجه را در قالب گزارشی به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارسال می کند که با توجه به نقش سوخت و خودروهای دیزلی از سال گذشته کار پایش جایگاه های عرضه سوخت دیزل در محورهای مواصلاتی کلانشهرها را نیز آغاز کرده است.
موتورهای احتراق داخلی دیزلی با وجود تمام مزیت­ ها برای استفاده به عنوان خودروهای سنگین، مقدار قابل توجهی انتشار ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن دارند. اندازه­گیری­ های مستقیم بر روی خروجی اگزوز این دست خودروها نشان می دهد که بخش عمده از ذرات معلق تولیدی موتورهای دیزل را ذرات حاوی کربن یا دوده تشکیل می ­دهد، آلاینده کربن سیاه (Black Carbon) اثر مخرب فراوانی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد ازاین رو پایش جایگاه های عرضه سوخت دیزل در محورهای مواصلاتی کلانشهرها در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت.

 

 سوخت دیزل


شینا انصاری روز جمعه د گفت: با آغاز فصل سرما شاهد بروز پدیده وارونگی دما در کلانشهرها هستیم بر این اساس مقوله پایش سوخت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع یکی از برنامه هایی که تصویب شد این است که علاوه بر پایش های محیطی، کنترل منابع آلاینده را نیز به ویژه در هشت کلانشهر داشته باشیم.
انصاری ادامه داد: منظور از منابع آلاینده، خودروها و سوخت آنها است، در این میان سوخت نفت گاز برای خودروهای دیزلی را با جدیت پیگیری می کنیم که تاکنون در جلسات کارگروه ملی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مطرح و تاکید شد که حتما سوخت یورو 4 به ویژه در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی آنها توزیع شود.
وی گفت: مقرر شد ماهانه جایگاه های عرضه سوخت دیزل در محورهای مواصلاتی کلانشهرها را نیز پایش کنیم که بر این اساس کار پایش از سال گذشته در کشور آغاز شد که با این کار میزان گوگرد در سوخت های دیزل پایش می شود.
مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط ‌زیست تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع برنامه مشترکی با شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی در قالب یک تفاهم نامه داریم تا کارها هماهنگ پیش رود. بر این اساس جایگاه ها را به صورت هفتگی پایش و اطلاعات را جمع بندی و به صورت ماهانه در جلسه کارگروه آلودگی هوا اعلام می کنیم.
وی اظهار داشت: شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی ادعا دارد به تدریج سوخت یورو 4 نفت گاز را با محتوای گوگرد 50 PPM توزیع می کند البته نتایج اندازه گیری ها نشان داد تعداد کمی از نمونه ها 50 PPM بود، اما نسبت به گذشته میزان گوگرد بسیار کم شده است. طبق بررسی ها میزان گوگرد بین 50 تا 200 PPM بود اما زمانی گوگرد در تهران بالای 5 هزار PPM بود بنابراین روند مثبت شده است.
انصاری گفت: تا پیش از این جایگاه های عرضه سوخت در داخل شهرها در سراسر کشور را پایش می کردیم که کار پایش جایگاه های عرضه سوخت دیزل در محورهای مواصلاتی که بیشتر برای سوختگیری خودروهای سنگینی است که وارد شهرها می شوند از سال گذشته به ویژه در فصل زمستان آغاز شد که بر این اساس باید حتما یورو 4 باشند.
انصاری گفت: قرار است ماهانه 160 جایگاه عرضه سوخت در محورهای مواصلاتی پایش شود که با توجه به تحریم ها اما باز هم این روند خوب است.
وی با اشاره به هزینه بالای پایش افزود: چون تعداد جایگاه ها زیاد است نمی توانیم هفتگی همه را پایش کنیم از این رو قرار شد هر هفته حدود 30 جایگاه پایش شود و چون روند پایش جایگاه های عرضه کننده سوخت دیزل پیچیده است استان ها توان انجام آن را ندارند از این رو آزمایش و اندازه گیری ها باید در تهران انجام شود.

کد خبر 104991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha