نگاهی اجمالی به اخبار حوزه حمل‌ونقل در روزنامه‌‌های 19 آبان

پرشین خودرو: در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش پرشین خودرو، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

۷۰ هزار واحد تخریب شده و خسارت دیده در زلزله‌ کرمانشاه بازسازی شد

استاندار کرمانشاه گفت: عملیات ساخت و تعمیر ۷۰ هزار واحد مسکونی و ۹ هزار واحد دامی احداثی و تعمیری مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده است و در اولین سالگرد این حادثه (۲۱ آبان) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.هوشنگ بازوند در حاشیه بازدید از شهر زلزله زده سرپل ذهاب افزود: روند بازسازی و ساخت و ساز در سرپل ذهاب با تلاش‌های شبانه‌روزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۲ ستاد معین استان‌های مختلف به‌ویژه در روستاهای شهرستان مناسب است.

وی با اشاره به روند مناسب بازسازی در اماکن دولتی گفت: بازسازی بیمارستان سرپل ذهاب از اولویت‌های ستاد بازسازی بود که به دلیل روند دو ماهه اظهار نظر کارشناسی مهندسان مشاور به کندی پیش رفت ولی امروز می‌بینیم که با تلاش بنیاد مسکن، خیران بخش سلامت و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان از روند مناسبی برخوردار بوده و در نهایت در سالگرد وقوع زلزله به بهره‌برداری خواهد رسید و یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم رفع می‌شود.

عصر اقتصاد

معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادرودریانوردی:

تحریم هارا دراقیانوس توانمندی داخلی غرق خواهیم کرد

معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تاثیر تحریم ها بر کارکرد بنادر ایران گفت: تحریم هارا دراقیانوس توانمندی داخلی غرق خواهیم کرد.

محمدرضا اللهیار عنوان کرد: درحوزه های تجهیزات، ظرفیت و پتانسیل های خوبی در ایران شکل گرفته است وتحریم مسبب می شود که فرصتی برای اتکاء به ظرفیت های داخلی و متخصصین ایجاد شود. وی درباره شرایط تحریم وتوسعه بنادر گفت: جمهوری اسلامی ایران در‌ حوزه توسعه به ویژه حوزه بنادر و سواحل در منطقه نقش سازنده ای دارد و جزء کشورهای پیشرو در این مجموعه است. اللهیار ادامه داد: ایران با داشتن تیم مهندسین مشاور قدرتمندی که تجربیات بسیار خوبی در حوزه ساخت و ساز ساحلی و دریایی دارند و بخش ساخت و ساز ساحلی کمترین تاثیر را می پذیرد.

مردم سالاری

شکایت تهران از واشنگتن به سازمان دریانوردی

در پی هشدار آمریکا به شرکت‌های بیمه برای تحریم نفتکش‌های ایرانی، تهران از این اقدام آمریکا به سازمان بین‌المللی دریانوردی شکایت کرد. سفیر ایران در بریتانیا آمریکا را «مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا» خوانده است.حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا اعلام کرده سفارت ایران در این کشور با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی علیه آمریکا به این سازمان شکایت کرده است.

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفته که برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که شرکت‌های بیمه بین‌المللی از بیمه کردن نفتکش‌های جمهوری اسلامی منع شده‌اند. او روز چهارشنبه ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) عنوان کرده بود نفتکش‌های ایرانی برای جلوگیری از ردیابی‌شدن، رادارهای شناسایی خود را خاموش می‌کنند که این امر می‌تواند فجایع‌زیست‌محیطی را رقم بزند.

قانون

مالیات بر خانه‌های خالی بدون اجرا

فلسفه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، توازن بین عرضه و تقاضاست نه كسب درآمد مالیات بر خانه‌های خالی به‌ عنوان یکی از راه‌های مبارزه با احتکار مسکن و کاهش قیمت آن مطرح می شود

در اکثر کشورهای دنیا مالكان خانه‌های خالی طبق قانون موظف به پرداخت مالیات هستند، اما در ایران باوجود اینکه قانون آن به تصویب رسیده است، تا به امروز این قانون اجرایی‌نشده است. طی چندسال گذشته طرح مالیات بر خانه‌های خالی محل بحث و نزاع ارگان‌های ذی‌ربط قرار گرفته، اما این بحث ها نتیجه‌ای جدی در پی نداشته است. به‌تازگی اقداماتی در همین راستا از سوی کمیسیون عمران مجلس صورت گرفته است و رییس کمیسیون عمران مجلس از ارجاع لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسکن به کمیته مسکن این کمیسیون خبر داده است. این اقدامات در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن مهم ترین دلیل نپرداختن به این طرح را نگاه درآمدی سیستم مالیاتی کشور به این موضوع می دانند.

جهان صنعت

بندر چابهار از محدودیت‌های جدید آمریکا معاف شد

با اعلام وزارت خارجه آمریکا، بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بندر چابهار را از دور جدید تحریم‌های ضد ایرانی معاف اعلام کرد. آنطور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده، واشنگتن دلیل معاف شدن پروژه توسعه بندر چابهار را «کمک به توسعه اقتصادی افغانستان» اعلام کرده است.پروژه توسعه بندر چابهار به هند واگذار شده و پیش از این رسانه‌ها از قول واشنگتن به دهلی‌نو مبنی بر معاف کردن این پروژه از تحریم، خبرهایی داده بودند. آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، معافیت‌های پروژه بندر چابهار، پروژه احداث خط ریلی از چابهار به افغانستان را هم شامل می‌شود؛ البته این معافیت، به انتقال اقلام بشردوستانه و غیرتحریمی از طریق این خط آهن مشروط خواهد بود.

در همین حال اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید دارند که فعالیت‌های بندری و کشتیرانی کشور با تحریم‌های جدید نیز تداوم خواهد یافت. از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه ایران در ۱۳ آبان که شامل تحریم صنایع نفتی و حمل‌ونقل ایران از جمله حمل‌ونقل دریایی و هوایی می‌شود، یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که با استفاده از تجارب گذشته توانسته به خوبی در مقابل این تحریم‌ها بایستد، سازمان بنادر و دریانوردی است.

شروع

تداوم حیات فعالیتهاى بندرى وكشتیرانى در پساتحریم

تحریم هاى آمریكا بربخش زیربنایى چه تاثیرى دارد؟

ازآغــازدور جدید تحریمهــاى آمریكایى هاعلیه ایران در ۱۳ آبان كه شــامل تحریم صنایع نفتى وحمــل ونقــل ایــران ازجمله حمل و نقــل دریای ىوهوایى مى شــود،یكى از مهمترین ســازمانهایى كه با اســتفاده ازتجارب گذشــته توانســته به خوبى در مقابل این تحریم ها بایستد،سازمان بنادر و دریانوردى است.

اگرچــه حمــل ونقل دریایــى ایران به خصوص كشــتیرانى جمهورى اسلامى ایران ممكن اســت ازتحریم ها آســیب ببینــد، اما با توجه بــه اینكه هیچ یك از بنادر ایران در لیست شركتهاى تحریم شــده قرار ندارند، نهادهاى تصمیم گیر درحــوزه حمل ونقل دریایى با همكارى بخش خصوصی مى تواند اقدامات موثرى براى دورزدن این تحریم ها انجام دهند. همچنین یكى دیگر ازحاشیه هاى تحریم جدیــد آمریكا علیــه صنعت حمل ونقل دریایــى ایران،معاف شــدن بندر چابهار اســت؛اقدامى كه مى تواند ضمن ســرپا نگه داشــتن صنعت ترانزیت درایران در شــرایط تحریمى،مقدمه اى براى حضور دیگرشــركتهاى معتبرخارجى دربنادر كشور باشد.

کد خبر 105067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha