اقدام به مناسب سازی خودرو معلولان بدون مجوز سازمان بهزیستی جرم است

پرشین خودرو: در حال حاضر شرکت هایی در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس و برخی استان ها قرار دارند که بدون کسب مجوزهای قانونی کار مناسب سازی خودرو معلولان را انجام می دهند که به طور قطع این مساله مشکلاتی را در اعتبار بیمه نامه ها و همچنین به لحاظ حقوقی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اینکه ایجاد خط تولید برای خودروی معلولان یک نیاز در کشور است اما بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون هیچ شرکت خودروسازی خط تولید خودروهای مناسب سازی شده معلولان را ایجاد نکرده است در حالی که به گفته یکی از مدیران ارشد سازمان بهزیستی تاکنون تقاضا و درخواست هایی از سوی برخی شرکتها به سازمان بهزیستی ارائه شده اما تا این لحظه به نتیجه قطعی نرسیده است.

مدیر کل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: سازمان بهزیستی از سالهای گذشته توافقاتی را با شرکتهای خودروساز برای مناسب سازی خودروهای معلولان داشته است

کاظم نظم ده افزود: بر این اساس هم اکنون سه شرکت خودروساز در استان های تهران، اصفهان و سمنان با کسب مجوز قانونی از پلیس راهور ناجا و سازمان استاندارد نسبت به مناسب سازی خودرو معلولان فعالیت اقدام کرده اند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت غیر قانونی برخی از شرکتها در امر مناسب سازی خودرو معلولان گفت: در حال حاضر شرکتهای در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس و برخی استان ها قرار دارند که بدون کسب مجوزهای قانونی کار مناسب سازی خودرو معلولان را انجام می دهند که به طور قطع این مساله مشکلاتی را در اعتبار بیمه نامه های آنها و همچنین به لحاظ حقوقی برای آنها ایجاد خواهد کرد.


اختصاص تسهیلاتی برای مناسب سازی 1027 خودرو معلولان در سال 97

وی در ادامه با توجه به ضرورت حمایت از معلولان به برخی امکانات و تسهیلاتی سازمان بهزیستی برای مناسب سازی خودرو معلولان اشاره و تاکید کرد: در سال گذشته و متناسب با توان سازمان بهزیستی 2 میلیون تومان تسهیلات برای مناسب سازی خودرو به 1448 معلول پرداخت شد و در سال جاری نیز سازمان بهزیستی تسهیلاتی را برای مناسب سازی 1027 خودرو برای معلولان در نظر گرفته است.

 



وی همچنین در خصوص اولویت تخصیص تسهیلات به معلولان برای مناسب سازی خودرو گفت: اولویت سازمان در این زمینه به ترتیب بر اساس معلولیت متقاضی و نیاز معلولان است که این مساله در کمیسیون های پزشکی و توانمند بخشی تشخیص داده می شود هر چند درصد و شدت معلولیت گاهی با نیاز به خودرو مناسب سازی شده ارتباط مستقیم دارد و با توجه به وضعیت شغلی و نوع معلولیت این ضروریت بیشتر نیز می شود.

مدیر کل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور همچنین به برخی تغییرات و نصب آپشن های مورد نیاز برای مناسب سازی خودرو معلولان پرداخت و گفت: مناسب سازی هایی که عموما مدنظر بوده و در کشور در حال انجام است شامل تغییراتی در خودروهای دارای گیبرکس اتوماتیک و در بخش گاز و ترمز دستی است ضمن اینکه آپشن های مناسب سازی شامل کنترل دستی گاز و ترمز ، کلاج اتوماتیک ، ریموت کنترل ، صندلی گردان، صندلی کوچک و تاشویی کنار صندلی راننده ( بچه صندلی )، بالابر ویلچر، تعویض دنده اتوماتیک و تبدیل پدال از مهمترین اقدامات در بخش مناسب سازی خودرو معلولان است.

نظم ده در ادامه به جلسات مستمر این سازمان در خصوص پی گیری امر مناسب سازی خودرو معلولان اشاره کرد و یاد آور شد: سازمان بهزیستی در راستای پرداختن به موضوع مناسب سازی خودرو معلولان از طریق ستاد هماهنگی و پی گیری مناسب سازی که دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی قرار دارد جلساتی را در وزارت کشور با دستگاههای مختلف و دست اندرکار در حوزه معلولان از سازمان و وزارت صنعت و معدن و کارشناسان و نمایندگان تشکیل و تاکنون کمیته فنی این ستاد 9 جلسه برگزار نموده و گام هایی در این راستا برداشته شده و پالبته یشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است.


تاکنون هیچ خودروسازی خط تولید خودروهای معلولان را ایجاد نکرده است / ارائه برخی درخواست برای ایجاد خط تولید خودرو معلولان

وی در ادامه به اشاره به اهمیت راه اندازی خط تولید خودرو معلولان در کشور گفت: تاکنون هیچ شرکت خودروسازی خط تولید خودروهای مناسب سازی شده معلولان را ایجاد نکرده است هر چند اطلاع رسانی و برخی تقاضا و درخواست هایی از سوی برخی شرکتها به سازمان بهزیستی ارائه شده است اما تا این لحظه به نتیجه قطعی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه وجود خط تولید برای خودروی معلولان یک نیاز در کشور است، افزود: هر شرکت خودروسازی که در این زمینه اقدام کند به طور قطع به لحاظ اقتصادی برای آن شرکت نیز مقرون به صرفه خواهد بود ضمن اینکه از حمات های سازمان بهزیستی نیز در این راستا برخوردار خواهد شد.


حمایت سازمان بهزیستی از خودروسازان / هیچ مجوزی برای واردات خودرو معلولان صادر نشده است

مدیر کل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در صورتی که شرکت خودروسازی علاقه مند به ایجاد خط تولید خودرو معلولان باشد به طور قطع سازمان بهزیستی نیز از آنها حمایت خواهد کرد و تمام مشاوره های کارشناسی و مباحث مربوط به نوع آپشن ها انجام و اطلاعات ارزشمندی در اختیار شرکتها قرار خواهد داد.

نظم ده تاکید کرد: بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان هم در بحث خودروهای شخصی و هم برای تردد و در بخش خودروهای عمومی باید اقداماتی برای مناسب سازی ناوگان عمومی برای استفاده معلولان انجام شود که خوشبختانه برخی شهرداری ها در استان ها بعضا اقداماتی را در این راستا انجام دادند اما همچنان با تامین نیاز معلولان فاصله دارد.

وی همچنین در خصوص تاثیر توقف واردات خودرو بر مصوبه معافیت گمرکی خودرو معلولان اشاره کرد و گفت: مصوبه معافیت گمرکی برای معلولان از سال 87 تا سال 95 زمان برد تا مجوز آن تایید و اجرایی شد. بر اساس این مجوز سازمان بهزیستی به 4700 نفر از معلولان بر اساس تشخیص ادارات کل استان ها اجازه داد تا خودرو وارد کنند که به دلیل مشکل واردات این امتیاز لغو گردید و از این زمان به بعد هیچ مجوز دیگری در این زمینه صادر نشده است.

کد خبر 105100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha