چینی‌ها در صنعت خودروهای برقی از اروپا سبقت گرفتند

پرشین خودرو: به نظر می‌رسد که خودروسازان چینی از همتایان خود در اروپا در تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و برقی پیشی گرفته‌اند.

بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هریک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.


بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که شرکت‌های خودروسازی در چین تصمیم گرفته‌اند به توسعه خط تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست بپردازند و در این خصوص از خودروسازان اروپایی جلو بزنند.

از طرفی دیگر، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اروپایی که خودروهای برقی تولید می‌کنند، باتری‌های مورد نیاز خود را از کارخانه‌های باتری‌سازی در چین و کشورهای آسیایی تامین می‌کنند و همین مساله موجب می‌شود که خودروسازان اروپایی وابستگی شدیدی به همتایان چینی خود داشته باشند که در نهایت موجب می‌شود آنها حداقل یک پله از خودروسازان چینی عقب‌تر بایستند.

این رقابت به مرحله‌ای رسیده است که برندهای اروپایی باوجود تلاش‌های فراوان، همچنان تحت سلطه و در اختیار چین است و به نظر می‌رسد با توجه به جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان آینده خودروهای برقی از آن این کشور پهناور آسیایی خواهد بود.

تحلیلگران همچنین برآورد کرده‌اند که فناوری خودروهای برقی یکی از عواملی خواهد بود که موجب پیشرفت، سودآوری و درآمدزایی چین شده و عملکرد موفقیت آمیز این کشور را نسبت به سایر شرکت های رقیب دو چندان خواهد کرد.

 

خودرو برقی


بر اساس گزارش وب سایت StreetInsider، در حال حاضر دو سوم ظرفیت جهانی تولید باتری های لیتیوم یونی که در خودروهای برقی نیز مورد کاربرد قرار می‌گیرد، به چین تعلق دارد بعلاوه اینکه این کشور هم‌اکنون بزرگترین بازار خرید و فروش خودروهای برقی در جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که تنها یک درصد از ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم یونی به شرکت های اروپایی تعلق دارد که آنها نیز باز چین را بعنوان قطب اصلی و مرکزی تولید باتری و فعالیت های خود در نظر گرفته‌اند. بعنوان مثال، شرکت هلندی لیتیوم ورکس (Lithium Werks) تاکنون دو کارخانه در چین احداث و راه اندازی کرده و هم اکنون نیز درحال احداث سومین کارخانه با یک سرمایه گذاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در این کشور است. البته به نظر می رسد قانون افزایش تعرفه واردات از چین و جنگ تجاری میان این کشور و ایالات متحده آمریکا اندکی در این خصوص دست و پای شرکت های اروپایی فعال در چین را بسته و ممکن است آنها را با افزایش هزینه‌های نهایی روبرو کند که البته همه آنها تحت حمایت کمیسیون اروپا به منظور توسعه شرکت‌های فعال در حوزه تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست قرار گرفته‌اند.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

در سال گذشته میلادی بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده‌ای که تنها در نمایشگاه‌های علم و فناوری از آنها رونمایی می‌شد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده آنها توسط غول‌های خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از سوی مردم و دولت‌های بسیاری روبرو شد، می‌تواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.

به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران برآورد کرده بودند که سال جاری میلادی، سال شکوفایی صنعت خودروسازی برقی و الکتریکی خواهد شد.

کد خبر 105108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha