سرمایه هایی که با ممنوعیت واردات خودرو رو به فناست

پرشین خودرو: تصمیماتی که از سال گذشته تاکنون برای جلوگیری از واردات خودرو اتخاذ شده متاسفانه تبعات منفی را بر سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه واردات داشته و موجب از بین رفتن فرصت های شغلی و تعدیل نیروهای آموزش دیده در شرکتهای واردکننده خودرو شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام ممنوعیت واردات خودرو و خروج آمریکا از برجام، شرکت های واردکننده خودرو یکی پس از دیگری در حال تعدیل نیرو و تعطیلی هستند به طوری که با ادامه این روند پیش بینی می شود تا اوایل سال آینده دیگر شرکت واردکننده خودرو خارجی در کشور وجود نداشته باشد در این میان برخی از شرکتهایی که از سال گذشته برای ورود به بازار ایران نیز سرمایه گذاری نمودند به دلیل اوضاع کنونی و تصمیمات دولت، این روزها حال و روز خوشی ندارند و با از دست دادن سرمایه ها و تعدیل بخش زیادی از نیروها، می روند که عطای فعالیت در بازار ایران را به لقایش بخشیده و پیش از شروع بکار و با حجم زیادی از زیان از همان راه که آمدند بازگردند.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت آرین خودرو پارس نمایندگی رسمی جیلی در ایران که از سال گذشته سرمایه گذاری زیادی را برای فعالیت در ایران آغاز کرده است در گفت وگویی با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای شرکت های واردکننده خودرو در چند ماه اخیر گفت: با وجود فراهم کردن تمامی زیر ساخت ها برای فعالیت در ایران به دلیل ممنوعیت واردات در حال از دست دادن سرمایه ها هستیم.

رادین پیمان فر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: در آستانه آغاز فعالیت در ایران بودیم که با تصمیم دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودرو مواجه شدیم و امروز با وجود سرمایه گذاری زیادی که در حوزه آموزش پرسنل و ایجاد شبکه خدمات پس از فروش داشتیم موفق به واردات و فروش هیچ خودرویی در بازار ایران نشدیم.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای فعالیت در ایران اظهار داشت: با وجود فراهم کردن تمامی زیر ساخت ها برای فعالیت در کشور به دلیل ممنوعیت واردات در حال از دست دادن سرمایه ها هستیم از این رو امیدواریم هر چه سریعتر دولت در خصوص حل مشکل واردات خودرو و ممنوعیت در این بخش تصمیم گیری کند.

پیمان فر، همچنین با توجه به سرمایه گذاری و برنامه ریزی شرکت برای راه اندازی 20 شوروم در کشور گفت: علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته برای برگزاری این شوروم ها، با نماینده های زیادی برای فروش و خدمات پس از فروش قرارداد منعقد شده و آموزش ها و ابزار مخصوص تهیه شده و قطعات سفارش گذاری شده اما به دلیل ممنوعیت واردات عملا همه این اقدامات بلااستفاده مانده است.

مدیرعامل شرکت آرین خودرو پارس در ادامه به تاثیر شرایط کنونی بر بیکاری و تعدیل بیش از 2 سوم نیروی انسانی در این شرکت پرداخت و گفت: نیروی انسانی سرمایه های اصلی یک شرکت است و اگر این سرمایه ها از دست برود در صورت بازگشت به شرایط مطلوب، دست یافتن به نیروهای از دست داده بسیار سخت خواهد بود.

 



پیمان فر در ادامه به تبعات اقتصادی و اجتماعی ممنوعیت واردات بر فضای کلی کشور اشاره و اضافه کرد: تصمیماتی که ظرف سال گذشته تاکنون برای جلوگیری از واردات خودرو اتخاذ شده متاسفانه تبعات منفی را بر سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه واردات داشته و موجب از بین رفتن فرصت های شغلی و تعدیل نیروهای آموزش دیده در شرکتهای واردکننده خودرو شده است.


تا سال آینده شرکت واردکننده ای باقی نمی ماند

وی همچنین با اشاره به تاثیر توقف واردات خودرو بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار متذکر شد: در اوضاع فعلی افزایش قیمت نیز مشکلی بر مشکلات واردکنندگان و و همچنین خریداران افزوده است و عملا دست متقاضیان خرید خودروهای با کبفیت تر و ایمن تر را بسته و یا ناگزیر به پرداخت هزینه های بسیار بالا کرده است.

پیمان فر تاکید کرد: در صورت عدم تصمیم گیری دولت و ادامه اوضاع کنونی ممنوعیت واردات خودرو، بعید است تا اوایل سال آینده واردکننده ای در کشور باقی بماند و به طور قطع هیچ یک از شرکتهای واردکننده امکان ادامه حیات و فعالیت نخواهند داشت.


سهم بازار خودروهای وارداتی کوچک تر می شود

مدیرعامل شرکت آرین خودرو پارس همچنین با اشاره به احتمال افزایش تعرفه در صورت رفع ممنوعیت واردات خودرو گفت: به اندازه کافی با افزایش قیمت دلار قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافته و در صورتی که دولت اقدام به افزایش تعرفه ها نماید عملا خریداری برای این خودروها وجود نخواهد داشت.

پیمان فر در پایان در خصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو و واردات با ارز آزاد، گفت : در صورت آزادسازی واردات و امکان واردات خودرو ارز آزاد هر چند واردکنندگان سهمی را در بازار خواهند داشت اما به طور قطع حجم بازار خودروهای وارداتی به تدریج کوچک تر خواهد شد و با افت تقاضا در بازار وارداتی ها ، فعالیت و سرمایه گذاری نمایندگی ها نیز آسیب دیده و بسیاری از شرکتها زیان خواهند دید.

کد خبر 105224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha