موافقت شورا با تغییر نام برخی اماکن و معابر پایتخت

پرشین خودرو: اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با تغییر نام برخی معابر و اماکن پایتخت که به پیشنهاد کمیسیون نامگذاری شورا ارائه شده بود، موافق کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، در یکصدمین جلسه شورا پیشنهاد تغییر نام برخی معابر و اماکن شهر از سوی کمیسیون نام گذاری در صحن شورا ارائه شد. در این راستا محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون نام گذاری به تشریح پیشنهاد های این کمیسیون و دلایل آن پرداخت.

وی گفت: در ماه ها ی اخیر به واسطه مطرح شدن و طرح و لوایح فوریت دار و نیز بحث انتخاب شهردار موضوع نام گذاری معابر به تعویق افتاده بود و از هیات رییسه تشکر می کنیم که امروز این موارد را در دستور جلسه قرار داده اند.

رییس کمیسیون نامگذاری شورا افزود: در نام گذاری ها کمیسیون نام گذاری تمامی جوانب و محدودیت ها را در نظر گرفته و دلایل کافی برای تغییر نام وجود دارد. به عنوان نمونه نام گذاری خیابان گلستان واقع در منطقه ۳ به نام استاد همایون شهنواز پیشنهاد شده است کسی که خالق اثر دلیران تنگستان بوده است. در خیابان ترکمنستان نیز خیابان زیتون به نام شهید جعفرزاده به خواست خانواده شهید و با استعلام از بنیاد شهید و اینکه معبر دیگری به نام شهید وجود ندارد این تغییر نام صورت گرفته است به علاوه اینکه نام زیتون در منطقه ی دیگر تهران وجود دارد.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری نسبت به تغییر نام خیابان زیتون اعتراض کرد و گفت: اگر دقت کرده باشید نام خیابان های واقع در این محدوده همه عجین شده با طبیعت است و تغییر نام خیابان زیتون به نوعی برهم زننده این هارمونی می باشد.

رییس کمیسیون نام گذاری افزود: در نام گذاری معابر موضوعات زیبایی شناسی، هویت مکانی و جغرافیایی نیز لحاظ شده اما اینکه این خیابان به نام شهید تغییر نام داده شده به این دلیل است که هیچ معبری به نام شهید نیست و دلیل دیگر این است که باید در نام گذاری ها به گونه ای عمل کنیم که نام یاد شهیدان نیز تداعی شود.

حق شناس در ادامه افزود: از جمله نکات قابل ذکر در نام گذاری ها، نام گذاری بازار های میادین و میوه و تره بار است که خوشبختانه این رویه به صورت ادامه دار در حال انجام است.

در ادامه احمد مسجد جامعی در خصوص نام گذاری معابر و اماکن جدید التاسیس گفت: این معابر که بیشتر هم در منطقه ۲۲ است چه خوب می شود که با یک رویکرد خاص باشد. به عنوان مثال اگر این مکان در جوار یک موقعیت طبیعی نظیر دریاچه و یا عارضه طبیعی است بهتر است این نام گذاری ها نیز متناسب با آن باشد.

اوبا اشاره به این امر که نام گذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر اقدام پسندیده ای است گفت: باید دو نکته را یاد آور شوم نخست آنکه نام مشاهیر تنها نباید بر معابر و خیابان ها باشد بلکه می تواند بر اماکن نظیر کتابخانه ها یا پژوهشگاه ها هم باشد.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه چرا ما نام مشاهیر را مختص مناطق شمالی می کنیم حال آنکه استاد بزرگی نظیر قانعی راد خواستگاه و زادگاه و محل فعالیتش ری است و ما خیابانی در مناطق شمالی را به نام وی نام گذاری می کنیم.

وی افزود: در این خصوص از آقای خلیل آبادی می خواهم جایی در ری نیز برای این فرهیخته گرانقدر نام گذاری شود.

مجید فراهانی نیز گفت: تغییر نام خیابان هایی که بیشتر به صورت عددی نام گذاری شده است باید با حفظ شماره ها باشد.

این پیشنهاد نیز از سوی محمد جواد حق شناس مورد موافقت واقع شد.

در نهایت پیشنهاد های کمیسیون نام گذاری که در قالب ۴ صورت جلسه در صحن شورا قرائت شد با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

کد خبر 105264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha