درخواست شرکت کنترل کیفیت هوا از پلیس برای توقف خودروهای دودزا

پرشین خودرو: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کاهش وجود دارد و از نیروی انتظامی می‌خواهیم که شرایط بحرانی آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال را در نظر بگیرد و توقف خودروهای دودزا را شروع کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، وحید حسینی در مراسم رونمایی از اولین سری تجهیزات اهدایی دولت ژاپن به دولت ایران برای اندازه‌گیری ذرات معلق هوای تهران اظهار کرد: از حدود یکسال و نیم پیش همکاری‌های مشترک فنی با دولت ژاپن شروع شد.

وی ادامه داد: یک پروژه مطالعاتی به ارزش چهار میلیون دلار با کمک اهدایی ژاپن به ایران آغاز به کار کرد که در قالب این پروژه، تیم‌های کارشناسی ژاپنی برای مطالعات آلودگی هوا به ایران سفر کردند. این تیم برای انجام فعالیت‌های اندازه‌گیری نیازمند دستگاه‌هایی بود که در کشور وجود نداشت. به همین دلیل دولت ژاپن این دستگاه‌ها را در اختیار کشور قرار داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه امروز با وجود همه گرفتاری‌های کشور و تحریم‌ها دولت ژاپن این تجهیزات را در اختیار ایران قرار داده است،گفت: پروژه دیگری به ارزش ۱۲ میلیون دلار در دست اجراست که در قالب آن آزمایشگاه‌های متعددی در شهر تهران برای بررسی آلایندگی هوا افتتاح می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: مراحل نصب، آموزش و تامین قطعات یدکی توسط دولت ژاپن انجام می‌شود. دولت ژاپن پذیرفته است که با وجود مسائل جدیدی که برای کشور به وجود آمده است تغییری در روند پروژه‌ها ایجاد نکنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران تقریبا برای شهرداری شناخته شده‌ است، اظهار کرد: برای هر کدام از منابع آلاینده شهر تهران برنامه‌های متعددی در سطح دولت و شهرداری تعریف شده است. در دو سال اخیر به دلیل همکاری محیط‌ زیست با شهرداری تهران قانون هوای پاک، مصوبه هیات وزیران و آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک پیشرفت‌های خوبی در زمینه مبارزه بر آلودگی هوا داشته‌اند. امیدواریم با حمایت‌های دولت ژاپن بتوانیم روند افزایشی آلودگی هوا را متوقف کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات شرکت کنترل کیفیت هوا که چهار سال پیش انجام شد، سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا را نشان داد، تصریح کرد: به همین دلیل قانون ممنوعیت پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۹۵ تصویب شد و در حال حاضر هیچ موتورسیکلت کاربراتوری تولید و شماره‌گذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: مصوبات متعددی در زمینه مناطق کاهش برای اعمال جریمه اجرایی شده است و برای کل شهر تهران مصوبه‌ای داشتیم که از ابتدای آبان ماه باید اجرایی می‌شد. زیرساخت‌های کنترل معاینه فنی در کل شهر تهران وجود دارد و حدود ۱۲۰۰ دوربین در شهر تهران آماده چک کردن معاینه فنی هستند. امیدواریم نیروی انتظامی زودتر طرح کاهش را اجرایی کند. طرح کاهش مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا و قرار بود که از اول آبان ماه امسال در سراسر شهر تهران اجرایی شود ولی پلیس و نیروی انتظامی و شهرداری تهران ملاحظاتی درباره شلوغی مراکز معاینه فنی داشتند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: شلوغی مراکز معاینه فنی نباید بهانه به تعویق افتادن طرح کاهش باشد. در حال حاضر بین نهادهای مختلف از جمله وزارت کشور، پلیس و شهرداری، سازمان حفاظت محیط‌ زیست همکاری‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و امیدوار هستیم که طرح کاهش در سراسر شهر تهران به زودی اجرایی شود.

حسینی با بیان اینکه در کل شهر تهران دوربین برای چک کردن معاینه فنی وجود دارد و بسیاری از دوربین‌ها شبانه روزی هستند، تصریح کرد: از نیروی انتظامی می خواهیم که شرایط بحرانی آلودگی هوا در این چند ماه را در نظر بگیرد و توقف خودروهای دودزا را شروع کند.

 

خودرو

 


وی درباره اجرای طرح کاهش برای موتورسیکلت‌ها گفت: مساله موتورسیکلت‌ها کلاف سردرگمی است که‌به راحتی خودروها و دیزل‌ها نمی‌توان آن را حل کرد. مساله پلاک خوانی موتورسیکلت‌ها و اینکه ثبت و ضبط کاملی ندارند و از جلوی دوربین‌ها رد نمی‌شود مسائلی هستند که باید آنها را حل کرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: وظیفه وزارت کشور این است که ابتدا به این مسائل رسیدگی کند و به طور قطع موتورسیکلت‌ها نیز باید مشمول طرح کاهش شوند. در حال حاضر خط ویژه معاینه فنی موتورسیکلت داریم که متاسفانه تقریبا مراجعه به آن صفر است و موتورسیکلت‌سواران هیچ دلیلی برای مراجعه به این معاینه فنی نمی‌بینند.

حسینی در ادامه با اشاره به حذف گوگرد از سوخت دیزل توزیع شده در شهر تهران گفت: در سال ۹۰ میزان گوگرد در دیزل حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ قسمت در میلیون بود که در سال ۹۲ به حدود ۵۰ قسمت در میلیون کاهش پیدا کرد و به همین دلیل شاهد کاهش ناگهانی غلظت گاز سمی دی‌اکسید گوگرد در سال ۹۶ بودیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: مبارزه با آلودگی هوای تهران در درجه اول دانش کافی می‌خواهد که خوشبختانه بخش زیادی از آن را در اختیار داریم و بخش دیگر را با همکاری ژاپن تکمیل می‌کنیم. براساس گزارش وزارت بهداشت آلودگی هوا جان بیش از ۴۰۰۰ شهروند تهرانی را در سال می‌گیرد. همچنین بانک جهانی گزارش داده است که ۲.۶ میلیارد دلار در سال آلودگی هوا صدمه اقتصادی به شهر تهران وارد می‌کند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه درباره خودروهایی که خارج از شهر تهران معاینه فنی می‌گیرند ولی در شهر تهران تردد می‌کنند، اظهار کرد: سامانه سیمفا در وزارت کشور نظارت بر معاینه فنی در تمام مراکز سبک معاینه فنی را یکسان انجام می‌دهد. من بعید می‌دانم که تخلف جدی در خارج از شهر تهران در مراکز معاینه فنی صورت بگیرد ولی موضوع تخلف را نیز مردود نمی‌دانم. در حال حاضر متاسفانه بحث کاتالیزهای اجاره‌ای راه افتاده است. عده‌ای از شهروندان بی‌مسئولیت برای دریافت معاینه فنی کاتالیست قرض می‌گیرند. درصدد هستیم که با مکانیزم‌های قانونی و ارتقای سیستم نظارتی این مشکلات را حل کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم تقلب‌ها در مراکز معاینه فنی ادامه پیدا کند، گفت: درخواستی از مجلس برای اصلاح قانون هوای پاک داریم. معافیت خودرو از معاینه فنی چهار سال است ولی گارانتی تجهیزات آلایندگی دو سال. این موضوع باید برعکس شود و خودرو پس از دو سال از تولید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند و حداقل تا هفت سال بعد از تولید تجهیزات کنترل آلایندگی گارانتی داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر هزینه آلوده بودن خودروها را شهروندان از جیب خود پرداخت می‌کنند.

وی در پایان گفت: متاسفانه بسیاری از خودروهای نو ساخت داخل که زیر چهار سال سن دارند نمی‌توانند معاینه فنی برتر را پاس کنند بنابراین برای بررسی کیفیت خودروهای ساخت داخل در سازمان حفاظت محیط‌ زیست گواهی‌نامه آلایندگی خودرو را سختگیرانه‌تر کرده‌ایم. اگر موضوع معاینه فنی و گارانتی خودرو جابه‌جا و قانون هوای پاک اصلاح شود این موضوع حل خواهد شد.

کد خبر 105265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha