واکنش بورس تهران به شایعه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان در صدر معاملات ریالی بازار بورس

پرشین خودرو: بورس تهران از ابتدای هفته روزهای خوشی را پشت سر گذاشته است به طوری که در این روزها بیشتر نمادهای بزرگ و تاثیر گذار بازار سرمایه مثبت شد و در این بین گروه خودرویی نیز به عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه نیز متاثر از اتفاقات و برخی شایعات بازار مثبت و متعادلی را سپری کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاخص کل بورس تهران روز گذشته برای دومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد یک‌ هزار واحدی در سطح 183 هزار و 212 واحد قرار گرفت در این میان بار دیگر بیشتر میزان نقدینگی در دو گروه خودرو و ساخت قطعات و بانکی‌ها جریان داشت. به طوری که طی هفته جاری خودرویی ها جز گروهی بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


بورس تهران از ابتدای هفته روزهای خوشی را پشت سر گذاشته است به طوری که در این روزها بیشتر نمادهای بزرگ و تاثیر گذار بازار سرمایه مثبت شدند و در این بین گروه خودرویی نیز به عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه نیز متاثر از اتفاقات و برخی شایعات بازار مثبت و متعادلی را سپری می کند.


خودرویی ها در حالی در این روزها با رشد تقاضا از سوی سهامداران همراه شده اند که زمزمه های رشد قیمت خودرو در بسیاری از محافل شنیده می شود این مساله در حالی است که تاکنون هیچ مقام رسمی این موضوع را تایید نکرده است در همین حال بسیاری از کارشناسان اتکا به چنین شایعاتی را چندان برای بازار خوشایند نمی دانند و معتقدند که این مساله می تواند تحلیل سهامداران را از روند بنیادی منحرف نماید.

 

 


در همین حال یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به آخرین تحولات بازار سهام خودرویی ها گفت: در حال حاضر سهام خودرویی در بازار بورس وضعیت متعادل و مثبتی را دارد در واقع در مقیاس هفتگی نیز سهام خودرویی ها مثبت بوده است این در حالی است که در یک هفته اخیر بازار به سمت سهام ریالی روی آورده که صنعت خودرو در صدر آنها قرار داشته است.


طحانی علت رشد قیمت سهام خودرویی و قرار گرفتن در صدر معاملات بازار بورس را مربوط به شایعه رشد قیمت سهام خودرویی متاثر از اخبار افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: طرح چنین شایعاتی سهام خودرویی ها را در بازار پررنگ تر کرد و موجب اقبال بازار به سمت سهام خودرویی ها گردید چنانچه اکثر سهام خودرویی ها به سقف قیمتی قبل از ریزش نزدیک شدند.


وی با اشاره به پیش بینی وضعیت سهام خودرویی ها طی هفته آتی ،تصریح کرد: در صورتی که شایعات و اخبار افزایش قیمت خودرو ، محقق نشود در روزهای آتی شاهد ریزش قیمت سهام خودرویی ها در بازار خواهیم بود. چرا که به سقف قیمتی رسیدند و معمولا این سهام ها به صورت تکنیکالی معامله می شوند.


این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین در خصوص شرایط تثبیت سهام خودرویی ها در بازار سرمایه گفت: باید اتفاقات بنیادی در کشور رخ دهد که ثبات به بازار سهام این شرکتها باز گردد که بعید است در کوتاه مدت شاهد چنین اتفاقاتی در کشور باشیم.


طحانی در ادامه کاهش هزینه مالی خودروسازان ، افزایش تولید و بهره وری، ارتباط قطعه سازان با شرکتهای خارجی و از سویی افزایش قیمت خودرو از جمله اتفاقاتی عنوان کرد که که باید در کوتاه مدت در صنعت خودرو رخ دهد تا ثبات در افزایش نرخ سهام خودرویی رخ دهد که بالطبع با این شرایط بعید است چنین مسائلی ظرف کوتاه مدت عملی شود.


وی در پایان به ارزش معاملات و قیمت سهام دو شرکت بزرگ خودرویی در بازار بورس طی روز گذشته پرداخت و گفت: روز گذشته سهام سایپا از نزدیک صف خرید به حدود نیم درصد منفی رسید و با 282 میلیون برگه سهم به ارزش 37.5 میلیارد تومان معامله شد که در مقایسه با کف قیمتی بخواهیم حدود 28 درصدی رشد را تجربه کرد اما ایران خودرو کمتر از سایپا رشد قیمت داشته است و با حدود 24 میلیون برگه سهم به ارزش7 میلیارد تومان معامله شد که علت اصلی این تفاوت قیمت در این دو گروه تحرکات بازار و سفته بازی است که موجب نوسان رشد در قیمت سهام این دو شرکت خودرویی شده است.

کد خبر 105286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha