کد خبر 105354
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
نگاهی به اخبار حمل ونقل روزنامه‌های ۲۴ آبان

پرشین خودرو: در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش پرشین خودرو، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

مردم سالاری

کواکبیان در نشست عمومی بررسی مشکلات شهر پردیس:

امیدوارم وزیر جدید مشکل مسکن مهر و عوارض آزادراه پردیس را حل ‌کند

نشست عمومی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولین و مردم شهر پردیس در مسجد جامع پردیس برگزار شد.

در این ملاقات که در راستای دیدارهای عمومی نمایندگان مجلس با مسئولین و مردم مناطق و شهرستان‌های استان تهران برگزار شد، مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری، سید فرید موسوی، سیده فاطمه ذوالقدر نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد جامع پردیس ضمن شنیدن مشکلات و معضلات موجود در پردیس با حضور امیر حقیقی فرماندار پردیس و شهردار و اعضای شورای شهر و سایر مسئولین با مردم شهرستان پردیس نیز به گفت‌وگو پرداخته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های مردم شریف پردیس قرار گرفتند.

تفاهم

پنج پیشنهاد برای خروج مسکن از رکود

در شرایطی که بازار مسکن در رکود تورمی قرار گرفته،کارشناسان پنج راهکار را برای بهبود اوضاع این بخش ارایه کرده اند که از جمله آنها میتوان به افزایش سقف تسهیالت به ۲۰۰ میلیون تومان، همافزایی دولت و بخش خصوصی در جهت تقویت انبوهسازی، فسادزدایی، اجرای قوانین موثر و کوشش برای اجرای بازآفرینی پایدار اشاره کرد. بخش مسکن بعد از رکود سال ۱۳۹۱ از اواخر سال ۱۳۹۶ به تدریج در حال خروج از رکود بود تا اینکه نوسانات نرخ ارز بر روی این بازار تاثیرگذاشت و مجددا دچار رکود تورمی شد؛ به طوری که قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه سال جاری با جهش ۸۳ درصدی نسبت به سال قبل به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که باعث شد معامالت نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش یابد.

از سوی دیگر طبق طرح جامع مسکن، سالیانه باید یک میلیون واحد مسکونی احداث شود؛ در حالی که بررسیها نشان میدهد به دلیلرکود حاکم بر این بخش و پایین بودن توان طرف تقاضا، تولید سالیانه حدود ۳۲۰ هزار واحد است. رابطه پیشین و پسین با ۱۳۴ بخش اقتصادی بخش مسکن همواره به عنوان پیشتاز اقتصاد ایران مطرح بوده است؛ چرا که دارای رابطه پیشین با ۷۸ بخش اقتصاد و رابطه پسین با ۵۶ بخش اقتصادی با ضریب انتشار ۲.۱ است. یعنی به ازای هر یک اشتغال ۲.۱ اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است. همچنین سهم مسکن و ساختمان در اشتغال مستقیم کشور حدود ۱۲ درصد و تعداد شاغالن این بخش نیز ۱.۳ میلیون نفر هستند. اهمیت بخش مسکن از این جهت بیشتر میشود که این کاال به عنوان یکی از اصلیترین کاالها ۳۳ درصد از هزینه سبد خانوادههای ایرانی را در بر میگیرد.

جهان صنعت

پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دولت را به فسخ قراردادها تهدید کردند؛

ساخت آزادراه‌های جدید متوقف می‌شود

کمبود دولت برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی کشور کار به جایی رسانده است که پیمانکاران می‌خواهند قراردادهای خود را فسخ کنند‌. بدهی دولت به پروژه‌های عمرانی در کنار سایر بدهی‌های دولت وضعیت ساخت آزادراه‌های کشور را در وضعیت وخیمی قرار داده است؛ وضعیتی که حالا حتی با افزایش قیمت نفت و وعده پرداخت بدهی‌ها از طریق اسناد خزانه هم بهبود پیدا نکرده است‌. دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با بیان اینکه درصد نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست، گفت: پیمانکاران با این شرایط حاضر به ادامه کار نیستند و از ورود به پروژه‌های عمرانی جدید منصرف شده‌اند و قراردادهای موجود را هم فسخ می‌کنند‌.

خدایار خاشع با اشاره به تغییر شرایط قرارداد با پیمانکاران در اجرای پروژه‌های راهسازی با بیان اینکه نرخ تعدیل مناسب نیست و با ادامه این وضعیت پروژه‌ها به بن‌بست می‌رسند، گفت: پیمانکاران قادر به ادامه این شرایط نیستند چرا که درصد نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست و نمی‌تواند ما‌به‌التفاوت‌ها را جبران کند‌.

ابرار اقتصادی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد

رشد ۱۹ درصدی معاملات مسکن

به‌روزترین آمار ارائه شده از معاملات مسکن کل کشور که توسط رییس اتحادیه مشاوران املاک ارائه شد نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا روز ۲۲ آبان ماه با وجود کاهش ۱۸ درصدی قراردادهای خرید و فروش در شهر تهران، معاملات در کل کشور ۱۹ درصد افزایش یافته است‌.

مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا ۲۲ آبان‌ماه سال‌جاری مجموعا ۴۷۴ هزار و ۱۶۱ قرارداد خرید و فروش (مبایعه‌نامه) در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد‌. در تهران اما از ابتدای امسال تا روز ۲۲ آبان ماه ۱۱۱ هزار و ۶۹۱ مبایعه‌نامه در تهران امضا شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است‌.

کیهان

رئیس ‌بنیاد مسکن:

هیچ مسکن اجتماعی ساخته نشده است

رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه هیچ واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی ساخته نشده است، گفت: قرار بود بانک مرکزی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسکن اجتماعی اختصاص دهد که این اتفاق نیفتاد.

علیرضا تابش با‌ اشاره به عدم تأمین اعتبارات مسکن اجتماعی از سوی بانک مرکزی گفت: بنیاد مسکن، مسکن کم‌درآمدها و محرومان را در قالب برنامه‌هایی که خود بنیاد دارد، انجام می‌دهد، اما وام و اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که قرار بود از سوی بانک مرکزی تخصیص پیدا کند، تخصیص نیافت.وی ادامه داد: بنیاد مسکن کار عادی خود را انجام می‌دهد و برای محرومان واحد مسکونی احداث می‌کند، اما در قالب مسکن اجتماعی هیچ واحد مسکونی ساخته نشده است.

اطلاعات

الزام دستگاه‌ها برای تعیین مدیر پروژه‌های عمرانی قابل واگذاری به بخش خصوصی

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در جهت تسریع در جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های زیرساختی، دستگاه‌های اجرایی را نسبت به تعیین مدیر پروژه مشارکت عمومی – خصوصی و معرفی نماینده ثابت و تام‌الا‌ختیار برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی در کشور ملزم کرد.

در ابلاغیه دکتر محمدباقر نوبخت خطاب به تعدادی از وزرا آمده است: نظر به اهمیت و اولویت بالای اجرای سیاست مشارکت عمومی-خصوصی و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی در کشور و ضرورت هماهنگی، پیگیری‌های ویژه، رفع ابهامات و تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی به صورت متمرکز، نماینده‌ای از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین شده است.

کد خبر 105354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha