مرگ صنعت قطعه سازی نزدیک است!

پرشین خودرو: هم زمان با روز پایانی سیزدهمین نمایشگاه صنعت قطعات، اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور با برگزاری نشستی به تشریح مشکلات این صنعت پرداخته و هشدار دادند که در صورت عدم رفع موانع موجود مرگ این صنعت دور از دهن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت کشور در این ایام حال و روز خوشی ندارد و موانع بسیاری پیش روی خود می بیند که باعث بروز مشکلات بی شماری شده است، در این میان شاید بتوان صنعت قطعه سازی را پرچمدار مشکلاتی دانست که حل آن نیازمند عزم همگانی است.

مشکلات قطعه سازان هر چند مختص این روزها نیست و در دولت های قبل نیز وجود داشته است، اما در دولت دوازدهم و با آغاز تحریم های یکجانبه دولت ترامپ و همراهی عجیب برخی بخشنامه ها با این تحریم های ظالمانه باعث عود کردن این مشکلات شده است، تا جایی که فعالان این صنعت پیش بینی مرگ صنعت قطعه سازی در ماه های آینده و چنانچه تدبیری برای رفع آن اندیشیده نشود، داشته اند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو با تشریح مشکلات 4 گانه که فعالان صنعت قطعه سازی با آن دست به گریبان هستند، گفت: کمبود نقدینگی و افزایش مطالبات، نبود سرمایه گذاری، مشکلات تامین مواد اولیه و حساب های باز با تامین کنندگان خارجی 4 سر فصل اساسی است که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای صنعت قطعه سازی شده است.

آرش محبی نژاد افزود: این مشکلات 4 گانه در کنار مطالبات 15 هزار میلیاردی از خودروسازان، شرایط بسیار بدی را برای این صنعت حیاتی رقم زده است.

 



وی گفت: اگر این مشکلات در کوتاه مدت بر طرف نشود، پیش بینی انجمن چیزی جز مرگ صنعت قطعه سازی نخواهد بود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با تایید مشکلات بی شمار در این صنعت، بزرگترین مشکل کنونی را قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو دانست و گفت: فروش خودرو با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده یکی از مشکلاتی است که دامان صنایع مرتبط با خودروسازی را گرفته است.

 



محمدرضا نجفی منش افزود: این که خودروسازان مجبور هستند خودرو را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسانند شرایط مناسبی برای دلالان فراهم کرده است که دود آن به چشم فعالان صنعتی خواهد رفت.

وی افزود: هر چند این مشکل سابقه زیادی در این صنعت دارد اما افزایش قیمت افسار کسیخته مواد اولیه در شرایط فعلی باعث شده است که این مشکل نمود بیشتری پیدا کند.

نجفی منش با ذکر یک مثال گفت: برخی می گویند با وجود داخلی سازی 80 درصدی پراید چه نیازی به افزایش قیمت است در حالی که به این مهم که مواد اولیه تماما ایرانی با افزایش قیمت بسیار بیشتری از مواد اولیه وارداتی مواجه شده است، بی توجه یا بی اطلاع هستند.

سعید صبوری دیگر عضو انجمن صنایع همگن در این نشست نیز آزاد سازی قیمت خودرو و ترک قیمت گذاری دستوری را راهکار اساسی خروج از این شرایط دانست و گفت: باید در فرمول قیمت گذاری خودرو، قیمت واقعی مواد اولیه و سود منطقی خودروسازان را در نظر بگیریم نه موارد اجتماعی و سیاسی را.

 



وی گفت: قیمت گذاری دستوری باعث زیان انباشته در صنعت خودرو شده است و اگر این روش را تغییر ندهیم صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نیز به سرانجام صنعت نساجی، کفش و ...مبتلا خواهد شد.

صبوری انتخاب صنعت خودرو در موارد تحریم شده از سوی ترامپ را ظرفیت این صنعت در اشتغال زایی اعلام کرد و گفت:متاسفانه برخی از مسئولین با صدور بخشنامه های خلق الساعه و بدون فکربه این تحریم ها دامن می زنند و ترامپ را در موفقیت این تحریم ها یاری می کنند.

حسین بحرانیان نیز مشکلات را معطوف به امروز ندانست و گفت: این مشکلات در طول سالیان دراز انباشته شده است و اکنون سر باز کرده است.

 



وی با انتقاد از نگاه سیاسی و امنیتی حاکم بر صنعت خودرو افزود: این که مسائل صنعت خودرو را با نگاه امنیتی و سیاسی آلوده کرده ایم، خود باعث بروز مشکلات بی شماری شده است.

بحرانیان نصریح کرد: به طور مثال به دلیل مسائل سیاسی با فشار به یک خودروساز باعث ایجاد سایت های مونتاژ در شهرستان های مختلف شدند در حالی که احداث سایت های مختلف از نظر اقتصادی با تیراژ تولید 700 هزار دستگاه خودرو در سال توجیه علمی ندارد و این تنها نمونه ای از دخالت های بی مورد در صنعت صنعت خودروسازی بوده که مشکلات بی شماری را ایجاد کرده است.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در پایان خاطر نشان کرد: با وجو تمام مشکلات جاری در این صنعت، همین امروز هم فرصت داریم تا از نابودی این صنعت زیر ساختی جلوگیری کنیم به این شرط که در میان سیاست گذاران صنعتی کشور عزمی برای این مهم وجود داشته باشد.

کد خبر 105364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha