سیاست داخلی سازی در صنعت خودرو باید بازنگری شود

پرشین خودرو: با قطع همکاری ها و تداوم تحریم ها باید نسبت به داخلی سازی برخی سیستم ها و قطعات های تک در صنعت خودرو بازنگری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب، اظهار داشت: در شرایط معمول همکاری با شرکت های اروپایی و آسیایی هر گونه سرمایه گذاری و تولید قطعات الکترونیک و های تک در کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو هیچ زمان در این شرایط داخلی سازی این نوع قطعات توصیه نمی شود.

شهرام آزادی تصریح کرد: اما در شرایط خاص کشور و تحریم ها که با عدم فروش این سیستم ها به ایران مواجهیم و تامین این قطعات تحت شرایط خاصی و با هزینه ای بسیار بیشتر و با واسطه باید صورت گیرد به نظر می رسد سرمایه گذاری و تولید آنها در داخل توجیه و صرفه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در اوضاع فعلی، خودروسازان باید بدانند همانند گذشته نمی توانند از شرکتهای اصلی قطعات خاص را خریداری کنند و چنانچه این امکان فراهم شود با واسطه خواهد بود که بالطبع هزینه بالایی را برای صنعت خودرو به دنبال خواهد داشت.

آزادی تاکید کرد: باید بررسی شود شرایط حاکم بر همکاری ها تا چه میزان ماندگار خواهد بود و در صورتی که جریان تحریم و عدم همکاری ها چند سالی ادامه یابد لازم است در سیاست ها و جریان داخلی سازی قطعات تکنولوژیک در کشور بازنگری شود.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: اینکه گاهی مطرح شود که تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی نمی توانند، به طور قطع مطلب نادرستی است بلکه معتقدم در صورتی که صنعت خودرو و به خصوص قطعه سازان همکاری موثری با دانشگاه ها داشته و به درستی این جریان مدیریت شود می توان به تکنولوژی تولید قطعات خاص و های تک در کشور دست یافت.


کاهش هزینه تولید خودرو در گرو اصلاح ساختار مالی و اوضاع اقتصادی کشور است

آزادی در ادامه به تاثیر برخی از تغییرات مدیریتی در این صنعت بر روند اصلاح فعالیت ها و خروج شرکتها از زیان دهی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد برخی از مسائل دست به دست هم داده تا روند کنونی در شرکتها رخ دهد چنانچه امروز هزینه های مالی زیادی بر شرکتها تحمیل می شود که بخشی از آنها ناشی از تسهیلات با سود بالا و شرایط تحریم است که بالطبع تغییرات مدیریتی تاثیر چندانی در این مسائل نخواهد داشت.

 



وی بخش مهمی از مشکل هزینه تولید شرکت های خودروسازی را ناشی از ساختار مالی و اوضاع اقتصادی کشور دانست و افزود: امروز که خودروساز برای تولید محصولات از وام و تسهیلات بانکی با سود بالا استفاده می کند و یکباره ناگزیر به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده 10 درصدی است و هزینه فروش بالایی دارد به طور قطع تولید آنها غیر اقتصادی خواهد بود و بنابراین رقابتی در تولیدات داخلی با این حجم از هزینه ها با تولیدات خارجی که سود 2 درصد پرداخت می کنند، ایجاد نخواهد شد.

وی افزایش نرخ ارز و مسائل ناشی از تحریم ها را بخش دیگری از مسائل موجود خودروسازان عنوان کرد و اظهار داشت : امروز به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم ها هزینه های اضافه ای بر دوش شرکتهای خودروساز تحمیل شده و این در حالی است که در بهترین شرایط حداقل 20 تا 30 درصد قطعات خاص و الکترونیک و همچنین مواد اولیه قطعات پلیمری و فولادی مورد استفاده در خودروهای داخلی از خارج تامین می شود که به طور مسلم بر هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در پایان تاکید کرد: در این شرایط اینکه همچنان عنوان می شود باید قیمت خودرو ثابت باشد و با قیمت های قبلی به بازار عرضه شود اصلا به نفع صنعت خودروسازی و اشتغال موجود در این بخش نیست و باید بپذیریم که تحمیل هزینه ها موجب زیان دهی شرکتها شده است و با تغییرات مدیریتی هزینه ها جبران نخواهد شد.

کد خبر 105452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha