چند نکته مهم برای خرید خودرو که نباید آن‌ها را فراموش کرد

پرشین خودرو: داشتن یک خودروی ایمن و مناسب، یکی از نیازهایی است که خریداران خودرو درصدد پاسخگویی به آن هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا،  افزایش شدید قیمت خودرو از ابتدای سال ۹۷ و کم شدن تعداد گزینه‌های قابل خرید باعث شده تا بازار خودروهای دست دوم بیش از پیش رونق بگیرد. اگرچه خرید خودروهای کارکرده دارای مزایای فراوانی است اما می‌تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد. در صورت رعایت مواردی که در راهنمای خرید خودرو آمده است احتمال روبرو شدن با این خطرات را کاهش خواهید داد.

۱.به آسیب‌های شاسی و بدنه توجه کنید

اگر بدانید که بیش از ۴۰ درصد خودروهای دست دوم دارای رنگ‌شدگی در گلگیرها، درها، سقف و یا کاپوت هستند در زمان خرید خودرو دست دوم به رنگ بدنه حساس‌تر خواهید بود. اهمیت این موضوع اثر رنگ‌شدگی بدنه در کاهش قیمت خودرو است. به‌عنوان‌مثال رنگ شدن تنها یک در پژو ۲۰۷ حدودا ۲ میلیون تومان از ارزش آن کم می‌کند. تعویض کاپوت پژو ۲۰۷ هم معادل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان از قیمت خودرو کم می‌کند.



۲.خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید

۳۲ درصد از خودروهای دست دوم دارای انواع مشکلات فنی هستند که بعضی از آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر دوش خریدار خودرو قرار دهد. بنابراین در زمان خرید خودرو عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری خودرو را حتما تست کنید.

تمام موارد برقی خودرو مانند چراغ‌ها، راهنما، بوق و آب‌پاش، را بررسی کنید. به صدای موتور دقت کنید. دود اگزوز را بررسی کنید. اگر دود اگزوز سیاه بود یعنی کاربراتور به درستی کار نمی‌کند اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است. رادیاتور را بررسی کنید تا آب از آن ترشح نکند.



به این توجه کنید که بررسی همه این موارد نیازمند تخصص کافی است و از عهده هر خریداری برنمی‌آید. هزینه کردن برای کارشناسی خودرو باعث می‌شود شما در آینده هزینه‌های بیشتری را متقبل نشوید. بنابراین بهترین و مطمئن‌ترین راه استفاده از یک کارشناس متخصص خودرو است. برای این منظور می‌توانید از سایت‌های معتبر  به عنوان اولین شرکت کارشناسی خودرو در محل استفاده کنید.

۳. نسبت به کارکرد خودرو حساس باشید

از هر ۵ خودروی کارکرده که برای فروش قرار داده شده حداقل کیلومتر یک خودرو دستکاری شده است. تجربیات حکم می‌کند در این زمینه احتیاط بیشتری کنید. برای این منظور به خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌ برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و … دقت کنید. اما متاسفانه شیوه‌های دستکاری کیلومتر خودرو به قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به صورت تجربی می‌توان به دستکاری کیلومتر خودرو پی برد چرا که حتی دستگاه دیاگ هم در بسیاری از موارد قادر به تشخیص تغییر کیلومتر خودرو نیست.



۴.به خودروی تمیز با قیمت پایین‌تر از بازار شک کنید

خودروهای تمیز با قیمت پایین‌تر از قیمت معمول بازار همواره شک‌برانگیز هستند. در روش‌های نوین کلاه‌برداری دیده‌ شده که افراد با آگهی کردن خودروی تمیز دیگران زیر قیمت بازار، میلیون‌ها تومان پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند و غیب می‌شوند.

۵.لاستیک‌ها را بررسی کنید

لاستیک‌ها یکی از عوامل مهم در ایمنی خودرو هستند. غیر از توجه به تاریخ انقضا، لاستیک‌ها را به صورت چشمی هم چک کنید تا دارای آج باشند.

۶.تست رانندگی فراموش نشود

تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند نمایان می‌کند. این موضوع به ویژه در مورد خودروهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۷.همه آپشن ها را بررسی کنید

شاید آپشن خودرو برای ما ایرانی‌ها یک ارزش افزوده محسوب شود، اما بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بخاری و کولر را حتما چک کنید. همچنین وضعیت پوشش صندلی‌ها، سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف‌پاک‌کن، دستگیره درها، چراغ‌ها، را با دقت بررسی کنید.

۸.به خوش‌معامله بودن خودرو توجه کنید

در زمان انتخاب خودرو به این نکته توجه کنید که خودروی انتخابی شما در زمان فروش جزو خوش فروش‌ها محسوب می‌شود یا بد فروش‌ها.

در بین خودروهای داخلی پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو و مزدا ۳ نیو و در بین خودروهای خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و آزرا و تویوتا کمری سردمدار خوش‌معامله بودن هستند. اما خودروهای لیفان x۵۰ و x۶۰ و MVM۳۱۵، انواع جیلی و دی‌اس از بدفروش‌ترین خودروهای بازار هستند.

۹.مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید

قبل از معامله، حتما از کامل بودن مدارک شناسایی فروشنده خودرو مطمئن شوید. این مدارک باید شامل کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی خودرو، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو است.

 

خودرو

 

۱۰.خودروی وکالتی نخرید

اگر فروشنده به شما پیشنهاد کند که برای تعویض پلاک به جای مراجعه به مراکز تعویض پلاک به شما وکالت‌نامه بدهد، تا حد امکان این پیشنهاد را قبول نکنید. چون اگر فروشنده ممنوع‌المعامله باشد داشتن وکالت‌نامه فایده‌ای ندارد.

۱۱.حتما مبایعه‌نامه تنظیم کنید

از نوشتن هرگونه قول‌نامه دستی خودداری کنید. دقت کنید تمامی جزئیات شامل توضیحات خودرو، قیمت، نحوه پرداخت، زمان تحویل و نحوه پرداخت عوارض و خلافی خودرو در مبایعه‌نامه آورده شود.

۱۲.پس از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی‌ مراجعه کنید

خریدارانی که بدون مراجعه به مراکز تعویض پلاک اقدام به خرید خودرو با تنظیم مبایعه‌نامه یا وکالت‌نامه می‌کنند به مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. بهترین روش برای انتقال مالکیت این است که طرفین قرارداد پیش از حضور در دفتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک حضور یافته و اقدام به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای خریدار کنند.

اگرچه رعایت همه نکات فوق تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا متوجه خسارت نشوید اما همواره خرید خودروی کارشناسی شده از یک نمایشگاه معتبر، مطمئن‌ترین راه برای خرید خودروی دست دوم است. زیرا تمامی معایب و محاسن خودرو برای خریدار مشخص است و درنتیجه خریدار انتخابی آگاهانه خواهد داشت.

کد خبر 105495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha