کد خبر 105517
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
هزینه درخواست کارت سوخت چقدر است؟

پرشین خودرو: کارت سوخت که راهکاری برای کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت معرفی می‌شود، قرار است دوباره مهمان ایرانیان شود. اما در این بین هستند افرادی که یا کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند و لازم است پیش از اجرای این طرح، برای تهیه کارت جدید اقدام کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، زمانی که دولت یازدهم تصمیم گرفت بنزین را تک نرخی کند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد به فاصله چند سال، دوباره کارت سوخت به ادبیات خودروسواران افزوده شود. اما افزایش قیمت دلار و نفت و به‌دنبال آن، اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، سبب شد تا برای جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین کنترل میزان مصرف، احیای کارت سوخت در دستور کار قرار گیرد.


اگرچه این احتمال چند ماهی است که از زبان مسئولان دولتی و بهارستان‌نشینان به گوش می‌رسد، اما با نزدیک شدن به زمان بودجه‌نویسی برای سال آینده، تکاپو برای نهایی کردن این موضوع بیش از گذشته احساس می‌شود.

زیرا بر اساس قانون، تغییر در قیمت حامل‌های انرژی تنها از طریق مصوبه مجلس و در دل بودجه اجرایی کشور ممکن است و بنابراین اگر دولت بخواهد قیمت‌ها را تغییر داده و بنزین را سهمیه‌بندی و دو‌نرخی کند، لازم است تا نظر مساعد نمایندگان را داشته باشد.

از همین رو، فردا قرار است نشستی با اعضای کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه مجلس و وزرای نفت و اقتصاد به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا راهکارهای مدیریت سوخت و مسیرهای اجرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.

*شرایط درخواست کارت سوخت جدید

اما در صورت پیشنهاد دولت و تصویب مجلس در مورد تغییر قیمت و بازگشت نظام سهمیه‌بندی به چرخه بنزین، باز هم مشکل دیگری وجود دارد.

در چند سالی که استفاده از کارت سوخت بی‌اثر شده است، بسیاری از افراد، کارت‌های خود را یا گم کرده‌اند یا رمز آن را از یاد برده‌اند. بنابراین لازم است تا برای بهره‌مندی از خدمات کارت سوخت، اقدام به تهیه کارت سوخت ثانویه کنند.

با این حال، بسیاری از افراد نمی‌دانند که برای صدور دوباره کارت سوخت خودروی‌شان چه کاری باید انجام دهند و به کجا مراجعه کنند.

 

کارت سوخت

 


بر این اساس، افرادی که کارت سوخت خودروی خود را گم کرده‌اند، باید به یکی از مراکز پلیس+10 مراجعه کرده و با ارائه مدارک شامل کارت ملی مالک خودرو، سند، کارت و یا بنچاق خودرو و آدرس دقیق پستی برای ارسال کارت و پرداخت 10 هزار تومان، درخواست خود را ثبت کنند تا پس از بررسی، کارت صادر شود.

*چه ماشین‌هایی کارت سوخت نمی‌گیرند

با این حال، محدودیت‌هایی نیز برای صدور کارت جدید وجود دارد. خودروهایی که همچنان پلاک قدیمی دارند امکان دریافت کارت سوخت نخواهند داشت. همچنین برای صدور کارت جدید، کارت قبلی باید سوزانده شود. بنابراین افرادی که با هدف سودجویی اقدام به خرید کارت سوخت دیگر خودروها می‌کنند، نمی‌توانند از آن کارت‌ها استفاده کنند.

اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. برخی دیگر از افراد نیز هستند که به‌دلیل بلااستفاده شدن کارت‌های شوخت، رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند. این دسته از افراد باید با همان مدارکی که برای صدور کارت سوخت لازم بود، به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه کنند.

البته مشخص نیست این مشکل چند درصد از صاحبان خودرو است و پیگیری‌ها از ناجا برای مشخص شدن تعداد مراجعان برای دریافت کارت سوخت‌هایی که گم شده و یا خراب هستند نیز بی‌نتیجه ماند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا جلسه فردا خروجی مشخصی برای سرنوشت کارت سوخت و احیای سهمیه‌بندی بنزین دارد یا همچنان روزهای مبهم آینده قیمت بنزین ادامه‌دار خواهد بود.

کد خبر 105517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha