کد خبر 105521
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
کودک-ربات  ژاپنی با توانایی ابراز احساسات!

پرشین خودرو: دانشمندان دانشگاه اوزاکا ژاپن موفق به ابداع یک کودک-ربات شده‌اند که می‌تواند احساسات انسانی را در چهره خود بروز دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، ژاپنی‌ها همیشه عاشق ربات‌ها بوده‌اند و هیچ شکی در آن نیست. در همین راستا، اخیرا گروهی از محققان دانشگاه اوزاکا(Osaka) این علاقه را به سطح جدیدی برده‌اند.

چهره ربات اندرویدی آنها که "آفه‌تو"(Affeto) نام دارد، قادر به تعامل و ابراز احساسات مشابه با یک کودک است. این ربات می‌تواند حالت‌ها و حرکات سر و صورت یک کودک را شبیه‌سازی کند.

نسل اول این مدل از ربات‌های اندرویدی در سال 2011 ساخته شد. اکنون نسل دوم آن یک جهش بزرگ رو به جلو ایجاد کرده است.

این ربات‌ها به طریقی ارتقا یافته‌اند که حالت چهره آنها بیشتر شبیه به کودکان است و می‌تواند احساسات را به شکل طبیعی منتقل کند. بنابراین، نسل دوم آنها سطحی بالاتر و عمیق‌تر از نظر احساسات دارد که می‌تواند منجر به تعامل بهتر با انسان شود.

محققان دانشگاه اوزاکا با مطالعه 116 نقطه مختلف صورت شروع کردند. این کار برای اندازه‌گیری و درک حرکات ربات به روش سه بعدی انجام شد. سپس دستگاه‌های تغییر شکل دهنده زیر این نقاط معین از صورت که توسط محققان انتخاب شده بود، کار گذاشته شد.

این دستگاه‌های تغییر شکل دهنده موجب تغییر شکل صورت ربات و در نتیجه ابراز احساسات توسط آن می‌شوند که آن را به شکل انسانی بیشتر شبیه می‌کند.

این حرکات شامل بستن چشم، بالا بردن پلک‌ها، حرکات لب و غیره است.

محققان در نهایت این تغییرات را با استفاده از یک مدل ریاضی اندازه‌گیری کردند تا داده‌ها را بر روی کیت الگوهای حرکتی سطح آن تعیین کنند.

محققان با موفقیت توانستند دستگاه‌های تغییر شکل چهره را به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانند به طور دقیق حرکت صورت را در چهره "آفه‌تو" ایجاد کنند.

ضمن اینکه محققان با استفاده از پوست مصنوعی این حرکات را بهبود بخشیدند.

"هیساشی ایشی‌هارا" محقق اصلی این مطالعه گفت: ساختن چهره ربات‌های اندرویدی بسیار دشوار است. داده‌های دقیق به ما این امکان را می‌دهد که به طور موثر کنترل حرکات صورت را برای بیان احساسات بیشتر از جمله لبخند و اخم کردن برنامه‌ریزی کنیم.

نسخه فعلی این کودک-ربات با هدف ابراز احساسات یک کودک دو ساله ایجاد شده است. این ربات برای مطالعه مراحل اولیه توسعه زمینه اجتماعی در انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه‌های قبلی، ظاهر واقعی یک کودک را نداشتند، بنابراین قادر به درک پیچیدگی‌های تعامل انسان و ربات نبودند.

در بسیاری موارد، افراد نمی‌توانستند همانطور که با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، به شکل طبیعی با ربات‌ها صحبت کنند. محققان امیدوارند با استفاده از این ربات جدید، بر این چالش غلبه کنند و روابط انسانی و ربات‌ها را بهبود بخشند.

هدف محققان از ساخت و توسعه این ربات‌ها این است که ربات‌ها احساسات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.

آفه‌تو یک گام عالی برای بهبود خدمات و تعامل انسان و ربات است و ما فقط می‌توانیم به نظاره بنشینیم تا ببینیم در آینده چه می‌شود.

کد خبر 105521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha