وقتی معاینه فنی با کاتالیست اجاره‌ای دور زده می‌شود

پرشین خودرو: این روزها بحث اخذ معاینه فنی خودورها با اجرای فاز دوم طرح کاهش مورد توجه قرار گرفته است اما سودجویانی در بازار وجود دارند که با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، مدتهاست که بحث کاهش آلودگی هوای تهران به یک مطالبه عمومی بدل شده و در همین راستا مسئولان شهرداری به عنوان یکی از متولیان ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی با اجرای طرح های مختلف همچون طرح کاهش، به دنبال کاهش آلودگی هوای تهران بوده و هستند و در یک سال اخیر خودورهای سواری به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در مرکز توجهات برای برنامه ریزی کاهش آلودگی قرار داشتند و با اجرای طرح کاهش که با محوریت "معاینه فنی"است، سعی شد تا میزان آلایندگی خودروهای متردد در سطح شهر تهران نیز کنترل شود.

یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این قطعه یک واکنش‌گر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده است، وظیفه اصلی کاتالیست حذف گازهای منواکسید کربن، هیدروکربن­‌های نسوخته و اکسیدهای ازت است. کاتالیست در خودروهای سواری به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و گاز منواکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.

بااینکه کاتالیست نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد اما متخلفان همیشه راه هایی را برای دور زدن قانون پیدا می کند و این سبب شده که این روزها با بازار پررونق اجاره کاتالیست در اطراف مراکز معاینه فنی مواجه باشیم و سید نواب حسینی منش مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با تایید این خبر گفت: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی که قصد اخذ معاینه فنی دارند، هستیم.

 

کاتالیست

 

 

وی با بیان اینکه قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو 206، سمند و پرشیا حدود 600 هزار تومان، پژو405 حدود 520 هزارتومان، پراید 400هزار تومان است گفت: علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و... نیز سبب می شود که حدودا یک میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه در برداشته باشد و به همین دلیل برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند.

حسینی منش با بیان اینکه با اینحال کاتالیست نقش زیادی در آلایندگی خودورها دارد و حتما در روند معاینه فنی خودروها چک می شوند، افزود: به همین دلیل خودورهایی که تردد زیادی دارند به جای خرید کاتالیست نسبت به اجاره آن اقدام می‌کنند! بگونه ای که به جای آنکه 700هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه های مشخص رفته و با 100هزار تومان، کاتالیست اجاره می‌کنند!

وی ادامه داد: نصب کاتالیست کاری ندارد و تعمیرکار تنها 4 پیچ را باز و بسته می‌کند و در عوض به عنوان بیعانه 700هزار تومان از راننده می‌گیرد و بعد از انجام معاینه فنی هنگامی که راننده کاتالیست را پس داد بیعانه برگردانده می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه از زمانی که متوجه این مسئله شدیم از کارشناسان خواسته‌ایم که برروی کاتالیست خودروهایی که آلایندگی داشتند و مجددا به مراکز معاینه مراجعه می کنند، سمبه کشیده یا رنگ بزنند تا نشانه گذاری شود، گفت: برای کنترل خودورهای آلاینده دقیقا شبیه کارآگاه‌ها شده‌ایم.

وی افزود: با جمع آوری مستندات کافی، از اتحادیه تعمیرگاه‌های خودرو درخواست کردیم که نسبت به این مهم نظارت های خود را بیشتر کنند چراکه اجاره کاتالیست تخلف مراکز تعمیرگاهی است و حتما با آنها برخورد می‌شود.

کد خبر 105523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha