کد خبر 105529
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
ورود خودرو به جاده تخت جمشید ممنوع می‌شود

پرشین خودرو: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: پس از اتمام پروژه در حال انجام خطوط پیاده، دوچرخه و خودروهای برقی در محور اختصاصی تخت جمشید، ورود خودروهای بنزینی به این محور ممنوع می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «حمید فدایی»  عنوان کرد: طرح ساماندهی محور ورودی تخت جمشید یکی از مهم‌ترین طرح‌های در حال انجام ماست.
وی تاکید کرد: گردشگران پس از طی مسیر مرودشت تا میدان ملل به یک سه‌راهی می‌رسند که یک شاخه آن، جاده اختصاصی و محور سه کیلومتری است که به تخت جمشید ختم می‌شود.
فدایی ادامه داد: دو طرف این محور پیش از انقلاب، درختکاری شده بود و موضوع تملک، مدیریت و ساماندهی آن پیوسته با میراث فرهنگی بوده است.
او افزود: بازدیدکننده‌ها در ایام پر ترافیک (پر تردد) مخصوصا در تعطیلات نوروز از شلوغی و بی‌نظمی این جاده گلایه‌های فراوانی داشتند و از طرفی شانه‌های خاکی جاده هم ایجاد گرد و خاک می‌کرد و چون پارکینگ (توقفگاه) ما در انتهای این محور نزدیک صفّه (تختگاه) تخت جمشید است، ازدحام و آلودگی بسیار نا زیبا بود و کار را سخت می‌کرد.

 

تخت

 

مدیر پایگاه تخت جمشید تصریح کرد: در طرح ساماندهی، دو طرف محور یعنی شانه‌های خاکی را به پیاده‌راه تبدیل می‌کنیم و وسایل نقلیه نیز می‌توانند از بین این دو پیاده‌راه یعنی جاده وسط عبور کنند.
او تاکید کرد: در نظر داریم تا بین راه پارکینگی تعبیه شود و گردشگران پس از پارک (متوقف کردن) خودروهایشان در این محل، از خودروهای برقی، درشکه، دوچرخه و یا پیاده مسیر کوتاه باقی‌مانده را تا ورودی تخت جمشید طی کنند.
فدایی افزود: از سال قبل تاکنون این طرح را از سه کیلومتری و از مبدا میدان ملل کلید زدیم و در فاز اول، 530 متر از مسیر بعد از میدان ملل را آماده کردیم طوری که شانه‌های خاکی دو طرف جاده با بلوک‌های بتنی یک متر در هشتاد سانتی‌متر به صورت زیبایی تسطیح و پیاده‌راه شد.
وی اظهار کرد: در فاز دوم تلاش می‌کنیم اجرای 2 هزار و پانصد متر باقی‌مانده را در قالب برگزاری یک مناقصه انجام دهیم که پیش‌بینی می‌کنیم این کار تا پایان پروژه به دو سال زمان نیاز داشته باشد.
فدایی یادآور شد: این محور عرض خوبی دارد به این ترتیب که هر کدام از پیاده‌راه‌ها در طرفین، هشت متری هستند و جاده ماشین‌رو در وسط هم لاین‌های (خطوط) رفت و برگشت مجزا دارد و همه اینها باز هم دو شانه خاکی در طرفین خواهند داشت.

کد خبر 105529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha