کد خبر 105549
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
اجلاس اپک بی‌نتیجه ماند

پرشین خودرو: اختلافات شدید بین آمریکا و چین باعث شد تا رهبران آسیا-اقیانوسیه در اجلاس پاپوئا گینه نو، برای اولین بار در تاریخ خود، نتوانند در مورد بیانیه پایانی خود، به توافق برسند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، در حالی‌ که اختلافات شدید بین آمریکا و چین بر سر تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌ها را تضعیف کرده است، رهبران آسیا - اقیانوسیه در اجلاس پاپوئای گینه نو، برای اولین بار در تاریخ خود نتوانستند در مورد بیانیه پایانی خود به توافق برسند.

وجه تمایز این اجلاس دیدگاه‌های رقابتی چین و آمریکا بود که در حال حاضر، بین خود درگیر جنگ تجاری هستند. نظام تجارت چندجانبه اپک که از ۱۹۸۹ تأسیس شده است، امسال تحت تاثیر قدرت‌طلبی چین در اقیانوس آرام و تعرفه‌های آمریکا قرار گرفت که روابط کشورها در منطقه را با تنش مواجه کرد و دو گروه مجزا از لحاظ وفاداری به چین یا آمریکا، به وجود آورد.

 

اوپک

 


رقابت بین چین و آمریکا در منطقه اقیانوسیه، درحالی مورد توجه قرار گرفت که آمریکا و متحدان غربی آن یک پاسخ هماهنگ به طرح «یک کمربند اقتصادی، یک مسیر» چین، را آغاز کردند. پیتر اونیل، نخست‌وزیر پاپوئا گینه نو (پی‌ان‌جی)، در پاسخ به این سوال که کدام یک از ۲۱ عضو گروه همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک)، نتوانستند توافق کنند، گفت: دو غول بزرگ حاضر در اجلاس!

اونیل که رییس این اجلاس هم بود، گفت: بحث اصلی این بود که آیا باید در بیانیه پایانی به سازمان تجارت جهانی و اصلاحات احتمالی آن اشاره کنیم یا خیر؟ او گفت: اپک هیچ نفوذی بر روی سازمان تجارت جهانی ندارد و این یک واقعیت است. این مسائل را می‌توان در خود سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

بیانیه رهبران اپک از آغاز فعالیت این گروه در ۱۹۸۹ تا کنون، هر سال در پایان آن اعلام شده و این اولین باری است که این گروه بر سر بیانیه پایانی به تفاهم نرسیده‌اند. رئیس‌جمهور ترامپ و همتای روسی او، ولادیمیر پوتین، در این اجلاس شرکت نکردند. مایک پومپئو به جای ترامپ از آمریکا در این اجلاس شرکت کرد.

کد خبر 105549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha