نگاهی به اخبار حمل و نقل روزنامه های امروز ۲۸ آبان

پرشین خودرو: اتصال راه آهن ارومیه مهمترین پروژه افتتاحی سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی از مهمترین اخبار روزنامه های امروز بودند.

به گزارش پرشین خودرو، اتصال ارومیه به شبکه ریلی و افتتاح امروز ان به دست رئیس جمهور در سفر به استان آذربایجان غربی سرخط خبرهای امروز روزنامه های سراسری کشور بود به گونه ای که ارگان رسمی دولت روزنامه ایران برای این خبرعنوان" قطار به سر ایران رسید" را برگزیده و می گوید اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی سراسری هدف‌گذاری دولت در توسعه حمل و نقل ریلی و از اولویت‌های توسعه راه‌آهن بود که تاکنون ۲ مرکز همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی پیوسته و امروز با حضور رئیس جمهوری قطار به ایستگاه ارومیه می‌رسد.
در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷)

 در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

گفت و گو با خیرالله خادمی، معاون وزیر راه درباره تحقق وعده ریلی دولت

قطار به سر ایران رسید

اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی سراسری هدف‌گذاری دولت در توسعه حمل و نقل ریلی و از اولویت‌های توسعه راه‌آهن بود که تاکنون ۲ مرکز همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی پیوسته و امروز با حضور رئیس جمهوری قطار به ایستگاه ارومیه می‌رسد. خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی در گفت‌و‌گو با «ایران» از رسیدن قطار بر اساس بر نامه زمانبندی به شهرهای رشت و تبریز خبر داد که به این ترتیب گسترش حمل و نقل ریلی که اولویت مهم دولت است به تحقق می‌پیوندد.

خادمی به سؤالات ما در خصوص قطار ارومیه و برنامه برای رفتن ریل به شهرهای دیگر پاسخ داده است.حمل و نقل ریلی اولویت توسعه در دولت است؟ برای رسیدن به اهداف توسعه ریلی از سال ۹۲ چه اقداماتی را انجام دادید؟یکی از اولویت‌های اصلی، توسعه حمل و نقل در بخش ریلی است که برای دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایران کشوری است که بخش عمده جا‌به‌جایی بار و مسافر آن از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد حمل بار کشور از طریق جاده است و با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش سوانح جاده‌ای، تمرکز اصلی در حال حاضر بر توسعه شبکه ریلی کشور است. در نظر بگیرید که اگر قیمت سوخت در کشور واقعی شود اولویت حمل از جاده به ریل تغییر می‌کند و صرفه‌جویی در سوخت بسیاری از هزینه‌های حمل بار را کاهش می‌دهد.

جهان صنعت

طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن و املاک در انتظار تصویب کمیسیون عمران مجلس

گروه مسکن- در حالی که قرار بود روز گذشته طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون عمران مجلس بررسی شود این موضوع در کمیسیون مطرح نشد و قرار است در اولین جلسه در مورد آن تصمیم‌گیری شود‌. فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» از مطرح نشدن این طرح در جلسه روز گذشته مجلس خبر داد و گفت کمیسیون در اولین فرصت به بررسی این طرح می‌پردازد‌.

بر همین اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن و املاک به زودی در کمیسیون عمران مجلس بررسی خواهد شد‌. این طرح چند هفته قبل در کمیسیون اقتصادی بررسی و تقریبا بدون مخالف تصویب شد و قرار بود دیروز در کمیسیون اصلی (عمران) بررسی شود اما به جلسه آینده موکول شد‌. این طرح در صورت تصویب در این کمیسیون، به صحن علنی مجلس خواهد آمد‌.

لزوم وضع مالیات بر عایدی مسکن که بارها از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده، معاملات سوداگرانه و متعدد از سوی یک نفر در زمان‌های کوتاه را مهار خواهد کرد و یکی از ابزارهای کنترل قیمت مسکن است که به علت مخالفت عباس آخوندی وزیر سابق راه‌وشهرسازی، اجازه پیگیری آن به صورت لایحه از سوی دولت داده نشد و نهایتا نمایندگان مجلس آن را از کانال طرح در دستور کار قرار دادند‌.

جمهوری اسلامی

با حضور رئیس جمهوری؛

آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

خط آهن مراغه - ارومیه امروز با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد تا استان آذربایجان غربی به عنوان سومین استان در دولت تدبیر و امید به شبکه ریلی کشور متصل شود.با راه‌اندازی این خط آهن نه تنها برای بیش از ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود بلکه صرفه جویی سالانه ۵۰ میلیارد ریالی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

جابجایی سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر، کاهش ۴.۶ میلیون مترمکعبی آلاینده‌های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد ریال، رونق اقتصادی منطقه و کاهش سوانح و تلفات رانندگی از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی این خط آهن در این منطقه است.عملیات اجرایی ساخت این خط آهن در سال ۸۱ آغاز شد اما به دلایلی این پروژه به خوبی پیشرفتی نداشت تا اینکه در دولت تدبیر و امید بار دیگر وزارت راه و شهرسازی تکمیل این پروژه ملی را در دستور کار خود قرار داد.

خراسان

بازگشت امید به راه آهن مشهد- گرگان

سازمان برنامه ‌و بودجه کشور با تخصیص ۱۵ درصد سهم کارفرمای پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرد.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی روز گذشته با اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: وزیر راه و شهرسازی دهم ماه جاری با معاون اول رئیس جمهور در این باره مکاتبه داشت. «رئیسی» گفت: «اسلامی» در این مکاتبه از «جهانگیری» خواسته بود دستور دهد برای صدور مجوز هیئت دولت به منظور تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما از محل صندوق توسعه ملی اقدامات لازم صورت گیرد. وی اظهارکرد: روز یک شنبه (دیروز) در خصوص این پروژه ملی و به منظور پیگیری آن در سازمان برنامه‌ و بودجه کشور جلسه‌ای داشتیم که در این جلسه، سازمان برنامه و بودجه موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد و مکاتبه مربوط به اولویت دادن به این موضوع به زودی انجام خواهد شد. وی ادامه داد: پس از این مکاتبه، پروژه وارد مرحله جدیدی خواهد شد. وی با اشاره به تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن بر نرخ این طرح تصریح کرد: قیمت ارز تغییر کرده است ولی با توجه به این که مبنای قرارداد این پروژه بر مبنای ریال است، در نتیجه قیمت ریالی پروژه تغییر نکرده است.

اطلاعات

اجرای طرح ترافیکی جاده‌ها از ۲۲ آذر

رئیس پلیس راهورناجا از اجرای طرح ترافیکی زمستانی امسال از ۲۲ آذر تا ۲۲ اسفندخبر داد.سردار تقی مهری در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ترافیکی، افزود: همه دستگاه‌ها با تقویت امکانات و تجهیزات پای کار آمده و خدمات خود را ارائه دهند.

وی گفت: مشکلاتی در سال‌های گذشته داشتیم که باید از تجربیات استفاده کنیم و از ۲۲ آذر باتجهیزات بیشتر سرکار آمده و دستگاه‌های خدماتی همه امکانات خود را به دبیرخانه اجرای طرح‌های ترافیکی پلیس راه ارائه دهند تا این طرح به خوبی اجرا شود.مهری اضافه کرد: از هم اکنون باید سقوط بهمن، ریزش کوه، یخ زدگی و آبگرفتگی پیش بینی و تمهیدات لازم نیز لحاظ شود. این طرح در درون و برون شهر مورد توجه است. زمستان ۹۶ بیش از سه هزار و ۴۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که ۶۸ درصد جانباختگان در برون و ۳۸ درصد در درون شهر بودند.

عصر اقتصاد

اعتراض پیمانکاران به طرح پرداخت پول به جای قیر؛

کمبود نقدینگی در‌ بخش خصوصی دلیل تاخیر اجرای پروژه های عمرانی

قیر و آسفالت یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های عمرانی در جهان است‌ چراکه این مواد برای حفاظت راه ها از عوامل جوی ومحیطی است و همچنین قیر به عنوان ماده چسباننده و نگهدارنده مصالح سنگی در‌کنار‌هم و یکپارچه‌سازی لایه های راه آسفالته به ویژه لایه پوششی به کار می رود و کیفیت آن، تأثیر مستقیم در میزان کیفیت لایه آسفالت و در نهایت راه آسفالته دارد.در شریطی که ایران تمامی مواد مورد نیاز برای ساخت آسفالت و قیر را دارد، شاهد راه هایی با شرایط نامساعد در کشور هستیم و در این راستا چندی پیش وزیر نفت نیز صحبت از تولید ۵ میلیون تنی قیبر در کشور کرد که بر اساس آمار بیش از ۹ میلیون تن در کشور خرید و فروش می شد.

پس از ارائه چنین آماری دولت تصمیم گرفت که به جای دادن سهمیه قیر به پیمانکاران پس از فروش و یا صادارت آن هزینه خرید قیر را به پیمانکاران بدهد.در این راستا، جعفر تقی‌پور مدیر‌عامل شرکت ‌دل حفره نیشاپور ‌در‌گفت و‌گو‌ با خبرنگار ‌عصراقتصاد درباره ارائه هزینه خرید قیر به پیمانکاران گفت: در صورتی که برای هر پروژه قیر مورد نیاز به تامین شود هم برای کارفرما و هم برای پیمانکار بهتر است و باعث پیشرفت سریع پروژه می شود.

کد خبر 105553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha