کد خبر 105564
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
جاده‌های لرستان بوی مرگ می‌دهند

پرشین خودذرو: 9000 کیلومتر انواع جاده در لرستان وجود دارد که از این میزان بسیاری از محورهای برون استانی فیزیک جاده‌ای مناسب ندارند و تعداد تصادفات به همین علت زیاد است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در برخی مواقع شاهد رخ دادن تصادفات زنجیره‌ای در این محورها هستیم و گاهی صحنه‌های دلخراشی دیده می‌شود. از برخی جاده‌های استان به عنوان "جاده مرگ" نام برده می‌شود و رقابت نزدیکی دارند.

رسانه‌های برخی شهرستان‌های استان بلافاصله پس از رخ دادن تصادف، آن را با پسوند "جاده مرگ" کار می‌کنند و هنوز هم نمی‌دانیم چه جاده‌ای لایق عبارت "مرگ" است، چون 118 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های لرستان وجود دارد.

این شرایط در حالی است که پروژه‌های چارخطه زیادی در دست اجرا وجود دارد اما سرهنگ چغلوند، رئیس پلیس راه لرستان، روند اجرایی آنها را لاک‌پشتی عنوان کرد و از این شرایط انتقاد دارد.

وجود 118 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های لرستان

وی  گفت: اگر این پروژه‌ها تکمیل شود با رفع نقاط حادثه‌خیز بخش زیادی از تصادفات کاهش پیدا می‌کند اما متأسفانه سرعت خوبی ندارند و روندشان "لاک‌پشتی" است.

چغلوند با اشاره به اینکه 118نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان وجود دارد، اضافه کرد: تمام این نقاط مشخص شده،42 مورد اولویت‌دار بوده که حدود 27 نقطه حذف و مابقی آشکارسازی شده‌اند.

رئیس پلیس راه لرستان با اشاره به فیزیک نامناسب جاده‌های استان، تصریح کرد: حدود 80 درصد تصادفات با بهبود فیزیک جاده‌ها کاهش پیدا می‌کند و نیاز است که از این لحاظ شرایط بهتر شود.

وی با یادآوری اینکه جاده‌های استان کوهستانی هستند، افزود: میانگین سرعت در جاده‌ها زیاد نیست اما فیزیک جاده‌ علت بخش زیادی از تصادفات است.

چغلوند با اشاره به اینکه محورهای خرم‌آباد به سمت پلدختر و کوهدشت، ازنا- شازند، فیروزآباد- نورآباد و در مجموع جاده‌های دوخطه پر تصادف هستند، خاطرنشان کرد: چهارخطه بروجرد- خرم‌آباد به اندازه جاده گیلوران تصادف ندارد.

رئیس پلیس راه لرستان یادآور شد: در جاده ازنا- شازند تا الیگودرز تصادف کم داریم اما بعد از آن سانحه رانندگی زیاد می‌شود، چون فیزیک جاده مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: 30 تا 40 درصد تصادفات در جاده‌های استان شب‌ها رخ می‌دهد و پلیس راه کار سختی برای کنترل در شب دارد و ارتقای تجهیزات الکترونیک می‌تواند به این قضیه کمک کند.

چغلوند در خصوص جاده‌های روستایی بیان کرد: نواقص فنی این محورها باید رفع شود و از لحاظ روشنایی نیز شرایط بهتر شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که همواره از فیزیک نامناسب جاده‌های استان سخن گفته شده اما پروژه‌های راه‌سازی هیچ شتابی ندارد و همچنان با همان سرعت کُند در حال فعالیت هستند!

مرگ 237 نفر بر اثر تصادف در شش ماهه نخست

حمیدرضا نظیفی، مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در خصوص آمار کشته‌ها تصادفات در شش ماهه نخست سال جاری گفت: آمار پرونده‌های ناشی از مرگ و میر حوادث رانندگی استان طی این مدت در سه حوزه درون شهری، برون شهری و جاده‌های روستایی نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.06 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در این مدت 237 نفر در جریان حوادث رانندگی استان جان خود را از دست داده‌اند که این آمار به لحاظ تفکیک حوزه‌ها شامل فوت 35 نفر در جاده‌های درون شهری،184 نفر در جاده‌های برون شهری و 18 نفر در جاده‌های روستایی است.

نظیفی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی سال پیش 242 نفر در جریان حوادث رانندگی استان فوت کرده‌اند.

این آمار هر چند کاهش داشته اما باز هم رقم زیادی است و سه عامل انسانی، خودرو و جاده‌ای بیش از پیش نیاز به استانداردسازی دارند.

گاهی کارهای کوچک از تصادفات جلوگیری می‌کند

سعید رازانی، دادستان مرکز لرستان معتقد است که با برخی کارهای کوچک در جاده‌ها، می‌توان از وقوع تصادفات دلخراش جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان با کارهای جزیی از اتفاقات ناگوار جاده‌ای جلوگیری کرد، افزود: در بعضی نقاط با حداقل هزینه و اندکی سلیقه می‌توان کارهای بزرگی در جاده‌ها انجام داد.



جاده



رازانی اضافه کرد: برخی دوربرگردان‌ها در جاده‌های اصلی که بعضاً ترانزیتی هم هستند، نامناسب بوده و نیاز است که اصلاح شوند یا فاصله آنها کمتر شود.

دادستان خرم‌آباد با بیان اینکه ورودی‌ها باید آشکارسازی و علائم مناسب گذاشته شود، افزود: بعضی از این علائم مناسب نیستند و باید واقعیت‌ها را بپذیریم.

وی تاکید کرد: نقاط حادثه‌خیزی که قابلیت اصلاح دارد، اولویت‌بندی و سپس برای رفع آن اقدام شود.

مشکلات جاده‌ای برطرف شود

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز گفت: تحلیل درستی از تصادفات، نقاط و محورهای حادثه‌خیز به‌همراه راه‌حل‌های هر محل به تفکیک زمان‌بندی کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شود.

وی به عوامل تصادفات اشاره کرد و گفت: در این رابطه عامل انسانی از همه مهم‌تر است و باید مشکلات جاده‌ای اعم از انسانی و غیرانسانی را برطرف کنیم.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از عوامل تسهیل‌کننده و رفع تصادفات داریم که بیشتر مرتبط به میزان توجه انسان به مقررات و علائم رانندگی است و باید راه‌حل‌های مناسب را برای آنها پیدا کرد.

خادمی با تأکید بر تشکیل کمیته‌ای از دفتر فنی استانداری، راهداری، راه‌ و شهرسازی و پلیس راهور در خصوص کاهش تصادفات برون‌شهری، بیان کرد: این کمیته راه‌کارهای مناسب برای حل مشکلات و کاهش تصادفات را با مشخص کردن راه‌حل‌های کوتاه‌ و بلندمدت طبق زمان‌بندی ارائه دهد.

خادمی ادامه داد: همچنین در خصوص تصادفات درون‌شهری شهرداری با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، برنامه‌های کاهش تصادفات درون‌شهری را به ترتیب اولویت مشخص کند.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی و ایجاد آگاهی در کاهش حوادث اظهار کرد: در راستای اثرگذاری بر فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات، برنامه‌های مشخصی در نظر گرفته شود.

از شرایط پروژه‌ها راضی نیستیم!

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص پروژه‌های راهسازی استان گفت: از شرایط پروژه‌ها در مجموع راضی نیستیم اما باید چند موضوع را مد نظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات در کشور، افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها به‌ویژه مصالح، کمبود نقدینکی و جایگزینی اسناد خزانه و مطالبات پیمانکارها باعث شده که برخی پروژه‌ها روند اجرایی خوبی نداشته باشند.

خالقی با بیان اینکه ناامید نیستیم، تأکید کرد: برنامه داریم که با وجود این مسائل بخشی از پروژه‌ها به‌ویژه نقاط حادثه‌خیز را فعال کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: پروژه‌های نقاط حادثه‌خیز که تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستد را فعال و پروژه‌هایی که الان فعال هستند را فعال‌تر خواهیم کرد تا سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.

 در جاده‌های لرستان سرعتی که بوی "مرگ" می‌دهد نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه حد مجاز را هم رد کرده و به طور تقریبی روزانه یک کشته داریم و این در حالیست که پروژه‌های راه‌سازی کمافی‌سابق شرایط خوبی برای به بهره‌برداری رسیدن ندارند و همچنان شاهد تصادفات هستیم که درصد زیادی از استاندارد نبودن جاده‌ها نشأت می‌گیرد، هر چند نباید از رانندگان و خودروها هم به سادگی بگذریم...

کد خبر 105564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha