اگر قیر به موقع تامین می‌شد، امسال ۲۰۰ کیلومتر آزادراه می ساختیم

پرشین خودرو: معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل معتقد است در صورتی که قیر مورد نیاز پروژه‌های ازادراهی به موقع تامین می‌شد، امکان آن وجود داشت که امسال ۲۰۰ کیلومتر آزادراه جدید ساخته و آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سید حسین میرشفیع  اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در عرصه راه‌سازی بحث تامین نیازهای اولیه است که قیر یکی از اصلی‌ترین این نیازها به شمار می‌رود.

به گفته وی، براساس تعهدی که وزارت نفت در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ داده، باید چهار میلیون تن قیر معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار بخش‌های مختلف دولت قرار می گرفت که یکی از اصلی‌ترین این بخش‌ها عرصه راه‌سازی با سهم ۵۴ درصدی است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه متاسفانه قیر مورد نیاز در سال جاری به طور کامل در اختیار راه‌سازان قرار نگرفته است، تاکید کرد: با وجود آنکه در دو ماه گذشته وضعیت تحویل قیر بهبود یافته و فرآیند تحویل قیر با سرعت بیشتر و قیمت پایین‌تر نسبت به بازار آزاد روبه رو شده، اما هنوز فاصله زیادی با سهم ۵۴ درصدی داریم.

میرشفیع درباره چگونگی اختصاص سهمیه قیر به عرصه راه‌سازی توضیح داد: معمولا با توجه به اهمیت پروژه‌های راهی در قوانین بودجه سالانه، وزارت نفت متعهد می‌شود که قیر را به دست راه‌سازان برساند. هرچند در سال جاری هنوز بخش زیادی از این تعهد اجرایی نشده و با توجه به این‌که ما به فصل سرد سال رسیده‌ایم، حتی اگر قیر به طور کامل تامین شود نیز امکان کار در بسیاری از پروژه‌های زیرساختی به دلیل سرمای هوا وجود ندارد.

 

قیر

 


وی افزود: از سوی دیگر با توجه به بالارفتن قیمت قیر در طول ماه‌های گذشته، وزارت نفت بحث تامین ریالی قیر را در دستور کار قرار داده بود که با پیگیری کمیسیون عمران به دنبال آن هستیم که همان قیر اعلام شده براساس تناژ به راه‌سازان تحویل داده شود تا بخشی از مشکلات موجود در این حوزه حل شود و امکان پیگیری طرح‌ها در آینده وجود داشته باشد.

 چندی پیش رضایی کوچی – رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی – اعلام کرد که این کمیسیون بحث تامین قیر مورد نیاز راه‌سازان را از طریق وزارت نفت پیگیری می‌کند و این وزارتخانه باید قیر تعهد شده براساس تن را تحویل دهد.


وزارت راه و شهرسازی به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده قیر در کشور بخش زیادی از نیاز خود را از طریق محصولات ارائه شده از سوی وزارت نفت دنبال می‌کند و وزارت نفت موظف است که قیر مورد نیاز راه‌های روستایی را نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

با بالارفتن قیمت قیر در طول سال‌های گذشته، وزارت راه و شهرسازی طرح‌هایی مانند استفاده از بتن در پروژه‌های راه‌سازی جدید را در دستور کار قرار داده که دو پروژه آزادراه تهران – شمال و اصفهان – شیراز اصلی‌ترین طرح‌هایی هستند که با این روش ساخته می‌شوند.

کد خبر 105565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha