کد خبر 105568
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
افزایش قیمت بنزین مصرف سوخت را کاهش نمی دهد

پرشین خودرو: تعیین ضرب‌العجل ۲۱ روزه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نشان داد که دولت بنا دارد، احیای کارت سوخت را به عنوان مهمترین سناریوی خود برای کنترل قیمت قیمت بنزین در دستور کار قرار دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، بر اساس اطلاعیه منتشر شده ی شرکت فرآورده های نفتی به مالکان خودروها و موتورهای و موتورسیکلت هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند توصیه شده است از تاریخ شنبه سوم آذرماه تا ۲۴ آذرماه سال جاری نسبت به ثبت درخواست برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند .

با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی طی چند ماه گذشته هنوز تکلیف هنوز قیمت بنزین در ایران مشخص نیست و پس از خروج میلیونها لیتر بنزین قاچاق در ۵ ماهه نخست سال حالا سناریوهای مختلفی برای تعیین تکلیف این فرآورده وجود دارد ؛هرچند برخی از اعضای کمیسیون کمیسیون انرژی مجلس از احتمال دو نرخی شدن بنزین خبر دادند اما کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند شناور و یا هر گونه افزایشی برای قیمت بنزین در شرایط کنونی نمی تواند به نفع اقتصاد کشورمان باشد.

اکنون ۴ سال متوالی است که هر لیتر بنزین به قیمت ۱۰۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و حالا باید منتظر اقدام دولت بود که آیا بنزین گران خواهد شد و یا مثل سایر کشورها که با کاهش قیمت نفت و فرآورده های بنزینی خود را کاهش قیمت دادند و در ایران نیز قیمت بنزین کاهش پیدا خواهد کرد.

وجود آنکه در برنامه ششم توسعه مجلس به دولت اجازه مجوز افزایش قیمت قیمت این فرآورده های نفتی را داده است، اما به علت شرایط اقتصادی حاکم تاکنون دولت دست به عصا رفتار کرده و با وجود قاچاق چند میلیون لیتری بنزین هنوز اقدامی برای افزایش قیمت نکرده است ،

افزایش قیمت بنزین مصرف سوخت را کاهش نمی دهد

غلامحسین حسنتاش کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است افزایش قیمت بنزین به هیچ وجه نمی‌تواند راهگشا باشد چراکه بررسی‌ها نشان داده حتی در صورت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تنها و ۵ تا ۷ درصد مصرف این فرآورده کاهش خواهد یافت .



وی معتقد است :حل مسئله ی بنزین و افزایش مصرف آن در داخل کشور ایران نیازمند سال‌ها تلاش و برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت دولت برای بهینه سازی مصرف انرژی است به این معنا که اگر یارانه ای که صرف مصرف بنزین می شود اختصاص به تولید اتومبیل های با بازدهی بالا شود می‌تواند در کاهش مصرف سوخت اثرگذار باشد.
 

 

کارت سوخت

 


این کارشناس انرژی با در پاسخ به این سوال که آیا نرخ شناور می‌تواند در ایران اجرایی شود می گوید: هر چند در برخی کشورها بنزین با نرخ شناور نرخ‌گذاری شده و حتی به نرخ های روزانه و هفتگی نیز اعلام می‌شود اما باید دانست این اقدام در ایران دارای تبعات متفاوتی است که باید با هوشمندی و با سنجیدن همه عوامل صورت گیرد و شاید بتوان گفت تنها در یک مقطع کوتاه می توان از این سناریو استفاده کرد.

فعال شدن کارت سوخت در مجلس مطرح شد

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز  معتقد است :که فعال شدن سامانه کارت سوخت و دو نرخی شدن بنزین در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده اما هنوز تصمیم گیری در رابطه با آن صورت نگرفته است .

وی تأکید می‌کند : با وجود آن که احیای کارت سوخت مدتهاست مطرح هست اما دولت انگیزه ای برای افزایش قیمت قیمت بنزین ندارد هرچند راه اندازی کارت سوخت کارت سوخت نیز نیز نیازمند سرمایه گذاری های دیگری است اما تجربه گذشته نشان داد تاثیر قابل توجهی برکاهش قاچاق دارد.


از سوی دیگر برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقدند که سهمیه بندی بنزین در طی ماههای آینده می‌تواند برای حل مشکل قیمت بنزین راهگشا باشد .

سهمیه بندی بنزین بهترین اقدام دولت برای کنترل مصرف

محمد خالدی سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است با اشاره به برنامه‌های دولت برای سهمیه بندی بنزین به نظر می‌رسد این اقدام با کمترین تبعات اقتصادی مواجه شود چرا که پیش از این نیز در کشور اجرا شده و کمترین تنش را به بازار منتقل خواهد کرد .

وی تأکید کرد "که هرگونه تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین باید با در نظر گرفتن وضعیت معیشت افراد کم درآمد جامعه باشد چراکه در ایران قیمت بنزین ارتباط مستقیمی با سایر کالاها داشته و می تواند علاوه نوسان‌های قیمت دلار که طی ماه‌های گذشته به شدت معیشت طبقات متوسط و ضعیف را تحت تاثیر قرار داده است شوک دیگری به جامعه منتقل کند.

وی تأکید می‌کند :تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که احیای سوخت بهترین سناریویی است که در حال حاضر باید از آن استفاده کرد و به صرف انتقادهای سیاسی نباید این روش را کنار گذاشت.

کد خبر 105568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha