تردد بیش از 1 میلیون و 400 هزار خودرو فرسوده در کشور / آغاز دغدغه کلان شهرها با ورود به فصل سرما

پرشین خودرو: هم اکنون بیش از 18 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که به‌ دلیل بالا بودن سن فرسودگی خودرو در کشور، سهم بالایی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها بیشترین دغدغه کلان شهرهای کشور آلودگی هواست این مشکل در حالی است که هم اکنون از مهمترین آلاینده های هوا کلان شهرها، تردد خودروهای فرسوده و سوخت های بی کیفیتی که وزارت نفت تولید می کند.

در حالی بخشی از مشکل آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین به تردد خودرو‌های فرسوده بازمی‌گردد؛ که بنا بر آمار موجود، تعداد خودروهای فرسوده در سطح کشور به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

با ورود به زمستان و فصل سرما معمولا وارونگی دما نیز یکی دیگر از عوامل آلایندگی هوا بشمار می رود و با وجود اینکه هر ساله دولت و دستگاههای متولی ستاد اجرایی با هدف کاهش آلایندگی هوا تشکیل می دهند اما همچنان این دغدغه با آغاز فصل سرما در کلان شهرها وجود دارد.

قانون هوای پاک از جمله مصوباتی است که در این سالها با هدف کاهش آلودگی هوا مصوب گردید اما تاکنون اجرایی نشده است هر چند اواخر شهریور ماه امسال بود که هیات وزیران آیین نامه های اجرایی این قانون را تصویب کرد اما عملکرد دستگاهها و شرایط کنونی آلودگی هوا و تردد خودروهای فرسوده حکایت از عدم اجرای این قانون دارد در حالی که به گفته یک مقام مسئول در اتحادیه صنایع اسقاط کشور بهترین راهکار شرایط کنونی اجرای مصوبات دولت و قانون هایی است که در کشور مغفول مانده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به عوامل موثر در آلودگی هوا و تاثیر اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده اظهار داشت: با حرکت چرخه نوسازی و خروج خودروهای فرسوده ضمن اینکه با صرفه جویی در سوخت این اقدام منفعت مالی را برای دولت به همراه دارد بلکه با روند مناسب اسقاط و کاهش آلایندگی هوا این اقدام به سلامت جامعه کمک می کند.

محمد حسین گودرزی با اشاره به مشکلات ناشی از فرسودگی خودروها در کلان شهرها، به وضعیت مراکز اسقاط پرداخت و گفت: در اوضاع نگران کننده مراکز اسقاط تنها نهادی که صدای مراکز اسقاط را شنید و به کمک آنها آمد مجلس شورای اسلامی بود که جای تشکر دارد.

وی در ادامه به طرح یک فوریتی مجلس برای مشارکت و الزام خودروسازان به اسقاط اشاره کرد و یاد آور شد: طرح یک فوریتی الزام به اسقاط خودروسازان پس از بررسی و رفع برخی ایرادات به تایید کمیسیون صنایع رسید و هم اکنون در آستانه طرح در صحن علنی مجلس است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور افزود: این طرح که ابتدا دو فوریتی بود پس از تایید کمیسیون صنایع به صحن علنی مجلس رفت اما با توجه به برخی ایرادات به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد و مرکز پژوهش ها نیز پس از طرح ایرادات قانونی ، طرح مذکور را با یک فوریت به کمیسیون صنایع ارائه کرد و مجددا با تایید کمیسیون صنایع برای طرح به صحن علنی ارجاع شده است.

 



گودرزی افزود: با توجه به پروسه طی شده در این طرح و اهمیت آن انتظار می رود هر چه سریعتر این طرح در دستور صحن علنی مجلس قرار گیرد و نمایندگان با دیدگاهی روشن و با توجه به تبعات جدی افزایش آلودگی هوا در روزهای پیش رو به سرعت این طرح را مصوب نمایند تا بتوان هر چه زودتر از این طرح بهره مند شد و وضعیت نابسامان خودروهای فرسوده را ساماندهی نمود.

هزینه اسقاط رقمی در مقابل افزایش فعلی قیمت خودرو نخواهد بود

وی همچنین به برخی اظهارات در خصوص تاثیر طرح تخصیص 25 درصد از تولید خودروسازان به حوزه اسقاط در قیمت خودروها گفت: به طور قطع تصویب و اجرای طرح الزام خودروسازان به اسقاط بر قیمت خودروها تاثیر خواهد گذاشت اما رقمی که محاسبه می شود در مقابل افزایش هایی که این روزها در بازار خودرو شاهدیم رقمی نخواهد بود.

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به اینکه با شروطی حاضر به پرداخت افزایش هزینه ناشی از الزام اسقاط فرسوده ها به شرکتهای خودروساز هستیم، افزود: در صورتی که خودروسازان در جهت سلامت جامعه نسبت به کیفی سازی تولیدات و همچنین اسقاط خودروها اقدام کنند مراکز اسقاط با دیده منت هرینه ناشی از اسقاط بر شرکتها را متقبل خواهند شد.

گودرزی تصریح کرد: البته در این جریان صرفا موضوع مراکز اسقاط مطرح نیست بلکه مساله مهم شهروندانی هستند که در کلان شهرها نیاز به هوای پاک دارند.

وی در ادامه به لایحه قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون هوای پاک که از بهترین قوانین برای ساماندهی آلودگی هواست با گذشت بیش از یکسال از تصویب آن تاکنون اجرایی نشده است هر چند آیین نامه اجرایی ماده 8 این قانون اخیرا تصویب و ابلاغ شده است در این آیین نامه، جدول سن فرسودگی خودروهای مختلف به تفکیک نوع و سوخت مصرفی به همراه احکام مرتبط با آن تنظیم شده است.

وی در پایان افزود: بر اساس جدید ترین آمارها هم اکنون بیش از 18 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که به‌ دلیل بالا بودن سن فرسودگی خودرو در کشور، سهم بالایی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند.
 

کد خبر 105569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha