مرگ یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان

پرشین خودرو: نماینده سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، کریستوف هملمن در چهارمین همایش ملی ایمنی و ترافیک که صبح امروز در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، گفت: آسیب‌های جاده‌ای یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی است و از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به طوری که در سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست داده‌اند و علاوه بر آن ده‌ها میلیون نفر نیز دچار مجروحیت و معلولیت شده‌اند.


وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای گفت: طبق گفته مجروحان و بازماندگان حوادث رانندگی زندگی آنها پس از تصادف برای همیشه دگرگون شده است. بنابراین شعار امسال ما این است: «جاده‌ها داستان‌هایی دارد...»

هملمن با تاکید بر اینکه با استفاده از زیرساخت‌ها، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، قوانین قوی‌تر و بازدارنده و اجرای موثر قوانین و نیز ترویج رفتار رانندگی ایمن، غیرتهاجمی و همچنین مراقبت‌های پزشکی بهتر می‌توان کار مربوط به جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی را کاهش داد، گفت: باید با جلوگیری از حوادث و اقدامات ناگوار، جاده‌ها و سفرها را به خاطرات شیرین تبدیل کنیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه در سال ۲۰۰۴، حوادث رانندگی نهمین عامل اصلی مرگ و میر انسان‌ها در جهان بود، گفت: در حال حاضر تصادفات رانندگی یکی از پنج علت اصلی مرگ و میر در ایران است.

وی ادامه داد: با افزایش خودروها، انتظار می‌رود که سوانح ترافیکی نیز افزایش یابد. گرچه نمونه‌های موفقیت‌آمیزی در سطح جهان وجود دارد که توانسته علی‌رغم افزایش تعداد خودروها، سوانح ترافیکی را نیز کاهش دهد.

به گفته هملمن، اگر روند فعلی در ایران بدون هیچ گونه مداخله‌ای ادامه پیدا کند، آسیب‌های جاده‌ای به طور چشمگیری در ایران افزایش یافته و متاسفانه در این صدمه نیز متوجه اقشار آسیب‌پذیر خواهد شد. بنابراین لازم است اقدامات فوری، مناسب و هدفمند در این زمینه انجام شود.

 

تصادف

 

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با اشاره به قطعنامه‌هایی که به منظور کاهش تلفات و صدمات حوادث ترافیکی به امضای کشورهای عضو سازمان ملل رسیده است، گفت: بر اساس یکی از اهداف توسعه پایدار که سلامتی برای همه است، تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تا سال ۲۰۲۰ باید ۵۰ درصد کاهش یابد. متاسفانه در ایران در سال ۹۷، یک روند افزایشی ۱.۷ درصدی مشاهده شده است. و گرچه در سال‌های قبل از آن همواره روند کاهشی وجود داشت، اما هنوز باید اقدامات زیادی انجام شود و ما به کاهش تلفات جاده‌ای در ایران امیدواریم.

وی با ارائه توصیه‌هایی برای کاهش تلفات جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن، ادامه داد: تدوین طرح‌های پیشگیرانه، تقویت سیستم پایش و ارزشیابی، هماهنگی‌های فرابخشی، ارتقای مشارکت اجتماعی و ... از جمله راهکارها برای کاهش تلفات جاده‌ای است. علاوه بر آن استراتژی‌های بین‌المللی خوبی نیز در این زمینه تدوین شده که مورد موافقت تمام کشورهای دنیاست.

هملمن تلفات حوادث رانندگی را وابسته به شبکه پیچیده از عوامل مرتب با یکدیگر توصیف کرد و گفت: برای حل مشکلات نیز به رویکردی فرابخشی احتیاج داریم. در همین راستا نیز مجمع عمومی سازمان ملل حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ها نام‌گذاری کرده است که در همین راستا باید مدیریت ایمنی جاده‌ها، بهبود ایمنی زیرساخت‌های جاده‌ای، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، بهبود رفتار افراد در جامعه و بهبود اقدامات پس از تصادفات در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه راهبردی جاده‌ها را در این دهه در راستای پنج محور تدوین کرده است، گفت: این برنامه ۱۴ هدف راهبردی دارد که در مسائلی همچون مدیریت سرعت، ایمنی رانندگان، عابران پیاده، ایمنی زیرساخت‌های جاده‌ای، بانک اطلاعاتی جامعه تصادفات و ... است.

 

وی در پایان یاد جانباختگان حوادث رانندگی را گرامی داشت و درگذشت سیدتقی نوربخش و عبدالرحمان تاج‌الدین در حادثه رانندگی را تسلیت گفت.
کد خبر 105583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha