نگاهی به اخبار حمل ونقل در روزنامه های امروز ۲۹ آبان

پرشین خودرو: روز گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی طنین سوت قطار ارومیه در استان آذربایجان غربی شنیده شد .روزنامه های امروز با برگزیدن تیترهای مختلف به این موضوع توجه کردند.

به گزارش پرشین خودرو ، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

قطار به ارومیه رسید

دیروز همزمان با سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی، این استان شاهد دو رویداد کم نظیر و تاریخی بود؛ اتصال ارومیه به شبکه ریلی سراسری کشور و افتتاح بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی امام خمینی(ره) خوی که هر دو با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.

دیروز در این سفر، با حضور رئیس جمهوری در ایستگاه راه‌آهن ارومیه، دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن ارومیه - مهاباد صادر و به این ترتیب مرکز استان آذربایجان غربی رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد. همچنین با فرمان روحانی نخستین قطار مسافربری از این ایستگاه به مقصد مشهد مقدس با ۱۶۰ مسافر که جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران استان آذربایجان غربی بودند، به حرکت درآمد.

تجارت

رشد ۷ درصدی ترانزیت کشور

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل سازمان راهداری از تداوم رشد ترانزیت در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد.رضا نفیسی اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد مرزهای ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ترانزیت کشور رشدی هفت درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در طول این مدت بندر شهید رجایی به عنوان اصلی‌ترین عرصه اقتصادی دریایی ایران توانسته ۲۹ درصد از کل آمار ترانزیت، جایگاه فعال‌ترین پایانه مرزی کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرویز خان و باشماق به ترتیب با ۲۴ و ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جمهوری اسلامی

رئیس جمهور درآذربایجان غربی:

افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی خوی

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا خیال می‌کرد با فشار چند ماهه ملت ایران تسلیم می‌شود، اظهار داشت: نمی‌گذاریم فشارهای آمریکا و مزدورانش برای مردم مشکلات بزرگ ایجاد کنند و هرگز در برابر فشار دستها را بالا نخواهیم برد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در اجتماع پر شور مردم استان آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید چمران شهرستان خوی، گفت: خوشحالم که در ماهی مهمان مردم استان آذربایجان غربی هستم که همگی در آن میهمان پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق(ع) و ماه آغاز امامت حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداه هستند.

اطلاعات

واگذاری۳۰ هزار مسکن نو و مقاوم به مددجویان کمیته امداد

مشاور رئیس و مدیرکل دفتر تامین مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه این کمیته برای تحویل ۵۰ هزار واحد مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی گفت: در حال حاضر ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکن در حال مراحل تکمیلی است اما عمده مسکن‌های مهر فاقد متقاضی زیر ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

ابراهیم بازیان دیروز در نشست خبری با تاکید بر این که موضوع مسکن مددجویان یکی از نیازهای اساسی آنها است، گفت: بیش از ۸۵ درصد ثروت ایرانیان در بخش ملک و ساختمان تعریف شده است و دلیل کمک به تامین مسکن مددجویان، توانمندی بالقوه و بالفعل این حوزه در کاهش هزینه‌های آنان است. توجه به مسکن مددجویان با هدف جلوگیری از مخاطرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اولویت امدادرسانی قرار دارد.

خراسان

کریدور آسیا-اروپا از مسیر ایران یک گام دیگر تکمیل شد

با حضور رئیس جمهور، بهره برداری از خط آهن ارومیه به مهاباد آغاز شد. بدین ترتیب پس از ۱۷ سال، خط اتصال راه آهن کشور در مسیر شرق به غرب، به نزدیک ترین نقطه در مرزهای ترکیه و شمال عراق در آذربایجان غربی رسید که تاثیر به سزایی در توسعه منطقه خواهد داشت.به گزارش باشگاه خبرنگاران، طرح ۱۸۲ کیلومتری راه آهن مراغه – ارومیه از سال ۸۰ آغاز شد که در سال ۹۲ با اتمام ۸۵ کیلومتر آن، در ایستگاه های میاندوآب و مهاباد به نیمه راه رسید.

اتمام نیمه دوم طرح راه آهن ارومیه - مراغه که مهاباد را پس از اتصال به ایستگاه نقده با ۹۸ کیلومتر طول به ارومیه متصل می‌کند برخلاف نیمه نخست آن فقط پنج سال زمان برد. این پروژه با هزینه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم اینک افتتاح شده و ارزش آن بیش از هزار میلیارد تومان است.با وجود پنج پایانه مرزی مهم استان آذربایجان غربی در مرز‌های عراق، ترکیه و آذربایجان، این خط ریلی می‌تواند با اتصال به راهگذر شرق به غرب، نقش موثری در توسعه ترانزیت، تجارت و حمل و نقل کشور ایفا کند. به طوری که این خط ریلی هم اینک ارومیه را به مشهد در شمال شرق کشور متصل می‌کند و می‌توان آن را معبر آسیای میانه- اروپا نامید. از سوی دیگر این خط ریلی در مسیر راهگذر جنوب به شمال غرب نیز قرار دارد.

فرصت امروز

خریداران و فروشندگان معامات را به تعویق نیندازند

توقف رشد ۷ ماهه بازار مسکن

پس از رشد نسبی در دو شاخص معامات و قیمت که از ابتدای امسال آغاز شد، بازار مسکن کل کشور در دو ماه اخیر روند معکوس به خود گرفته و به دنبال افزایش افسارگسیخته قیمت ها، خرید و فروش ۱۹درصد کاهش یافته است.

آمارها می گوید از ابتدای امسال تاکنون معامات در کل کشور ۱۹درصد و پرداخت وام خرید مسکن از نظر تعداد ۴۸درصد رشد داشته اما این روند در ماه های اخیر متوقف شده و رشد منفی به خود گرفته است. بانک مسکن اعلام کرده که در هفت ماهه ابتدای سال جاری تسهیات پرداختی از نظر تعداد ۴۸درصد و از نظر ارزش ریالی با رشد ۳۶درصدی همراه بوده است. طبق آمار اتحادیه املاک نیز از ابتدای امسال تا روز۲۲ آبان ماه معامات در کل کشور ۱۹درصد رشد داشته اما در دو ماه اخیر این روند متوقف و منفی شده است؛ به طوری که در ۲۲روز ابتدای آبان ماه امسال، معامات در کل کشور نسبت به زمانمشابه سال قبل ۲۲درصد کاهش نشان می دهد.

کد خبر 105592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha