سه میلیون لیتر کاهش قاچاق سوخت داشته‌ایم

پرشین خودرو: رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌: خوشبختانه خروج سوخت همچون نفت و گازوئیل رو به کاهش است به‌طوری که نسبت به گذشته روزانه دو تا سه میلیون لیتر کاهش قاچاق سوخت داشته‌ایم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، علی مویدی در جمع خبرنگاران و در حاشیه یکصد و بیستمین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که صبح امروز (سه‌شنبه) در وزارت کشور برگزار شد، با بیان این‌که این جلسه باید طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده برگزار می‌شد تا دستورات جلسه و آمار قاچاق در سال ۱۳۹۶ ارائه می‌شد، اظهار کرد: معمولا بعد از چند ماهی که از سال بعد می‌گذرد آمارها جمع‌بندی می‌شود که در گزارش ارائه شده در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شده یا بخشی از آن خارج شده است.


وی ادامه‌ داد: دستور دوم جلسه بحث سامانه‌ها بود که دستگاه‌های عضو ستاد می‌بایست سامانه‌هایی که به منظور بسترسازی و زیرساخت مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌ریزی شده است را، طراحی و راه‌اندازی کنند و این سامانه‌ها به هم لینک شوند تا در سطح کشور دارای یک سیستم به‌روز و لحظه‌ای باشیم که از وجود قاچاق جلوگیری می‌کند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: در این جلسه گزارش پیشرفت دستگاه‌ها داده شد. بعضی از دستگاه‌ها ۷۵ درصد، برخی حدود هفت تا ۱۰ درصد و بعضی نیز کمتر از این مقدار پیشرفت داشته‌اند. بنابراین زمانی تعیین شد که این دستگاه‌ها در یکی دو ماه آینده، پروژه‌ای را اجرایی و عملیاتی کنند تا برنامه‌ای که در سال جاری برای آنها تعیین شده است، در پایان سال به صورت کامل اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف اموال تملیکی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان، گفت‌: به دلایلی که در سال گذشته وجود داشته؛ در سه، چهار سال گذشته اموال مکشوفه روی هم متراکم شده است و امسال راهکارهای قانونی را با حمایت‌های دولتی ایجاد کردیم. در حال‌ حاضر هم وزارت اقتصاد که متولی کار است، فهرست را ابلاغ کرده و مقرر شد تا پایان سال تمام اموال تملیکی که در سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شود به فروش رسیده و یا به سایر کشورهای دیگر صادر شود و یا منهدم گردد.

به گفته مویدی قرار است به زودی سازمان اموال تملیکی گزارش مشروحی از پیشرفت کار در آینده‌ای نزدیک ارائه دهد.

 

سوخت

 


وی به قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت‌: یکی از موضوعاتی که امروز به جد به آن پرداخته شد، بحث قاچاق سوخت بود که به دلایل آن در جلسات گذشته مشروحا پرداخته شده است و حوزه‌های پیشگیری، باید اقدامات جدی در جهت عدم انحراف در مسیر این کالا از جمله طراحی سامانه‌، انجام دهند.

مویدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از وزارت نفت تشکر و از وزارت اقتصاد گله کرد و گفت‌: وزارت نفت در بحث اقدامات زیربنایی برای عدم انحراف در مسیر سوخت، توفیقات خوبی داشته است که از آنها تشکر می‌کنم، اما وزارت اقتصاد در جهت راه‌اندازی ساختارها، کمترین همکاری را داشته و ما از آنها گله‌مند هستیم. همچنین در جلسه امروز هم نه وزیر حوزه مربوطه حضور داشت و نه سازمان‌های مربوطه نظیر گمرک، سازمان اموال تملیکی و بخش‌های دیگری که باید حضور پیدا می‌کردند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: وزارت نفت در بحث سوخت اقدامات خوبی را انجام داده است. البته اقدامات مقابله‌ای توسط نیروهای قهریه همچون نیروی انتظامی و کسانی که در مرز هستند نیز انجام شده است و آنها هم طرح‌های کوتاه مدت و دراز مدت دارند که خوشبختانه نسبت به گذشته خروج قاچاق سوخت مانند نفت و گازوئیل رو به کاهش است.

وی تصریح کرد: در آمارهایی که در جلسه اعلام شد نسبت به گذشته دو تا سه میلیون لیتر روزانه شاهد کاهش قاچاق سوخت هستیم. البته یک اقدام جدی که اخیرا اتفاق افتاده است، بحث پیشگیری و جلوگیری از خروج کالاهای داخلی است که به سایر کشورها قاچاق می‌شده که با رفع موانعی که دولت انجام داده و ماده قانونی که اصلاح کرده، دستگاه‌ها در بحث مقابله با کالاهای قاچاق خروجی به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر عمل می‌کنند. البته دستورالعمل‌های تکمیلی هم ابلاغ خواهد شد.

او با بیان این‌که امیدواریم در بحث خروج این سرمایه‌ها، با اقدامات خوبی که انجام می‌شود شاهد کاهش خروج این سرمایه‌ها باشیم، با اشاره به احیای کارت سوخت، گفت‌: احیای کارت سوخت یک نظم بخشی و یک انضباط بخشی در راستای بهینه مصرف کردن سوخت است و یکی از موضوعاتی بود که هم ستاد پیگیری کرده است و خوشبختانه وزارت نفت نیز آن را دنبال کرد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با این اقدامات شاهد انضباط بهتر و استفاده بهتر از این سرمایه‌های ملی باشیم.

کد خبر 105600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha