کد خبر 105667
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
اخبار حمل ونقل در روزنامه های امروز ۳۰ آبان

نشست دیروز معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر بهانه ای شد تا امروز روزنامه ها به موضوع بنادر کشور و توسعه ان ها بپردازند به گونه ای که روزنامه جهان صنعت با تیتر "از معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها تا توسعه بندر گواتر؛" به روند توسعه بنادر جنوب بخصوص کران تا کران دریای عمان پرداخته است.

به گزارش پرشین خودرو، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جهان صنعت

از معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها تا توسعه بندر گواتر؛

معاون بندری سازمان بنادر درباره پشت پرده مستثنی شدن بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا گفت: رقابت سه‌جانبه «چین و آمریکا»، «چین و هند» و «هند و پاکستان» عامل استثنا شدن چابهار از تحریم‌هاست‌. آخرین مرحله از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران با دستور ترامپ ۱۳ آبان ماه اجرا شد که در این مرحله از تحریم‌ها، بخش‌های حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل هوایی و دریایی ایران از جمله ناوگان دو شرکت کشتیرانی و ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند‌.

اگرچه در این دوره از تحریم‌ها بر خلاف دوره‌های گذشته، اتحادیه اروپا و سایر کشورها با آمریکا همراه نیستند‌، اما آمریکایی‌ها در بخش حمل‌ونقل دریایی اعلام کرده‌اند آن دسته از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا و خطوط لاینری که با آمریکا تبادل تجاری دارند، اگر به بنادر ایران سفر کنند، حق پهلوگیری در بنادر آمریکا را نخواهند داشت‌.

ایران

گزارش «ایران» از آخرین وضعیت خطوط ریلی کشور

توسعه از مسیر ریل

شهر ارومیه در روزهای اخیر به عنوان سومین مرکز استان بعد از همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی در دولت یازدهم و دوازهم متصل شد اما توسعه خطوط ریلی کشور به اتصال این سه مرکز استان ختم نمی‌شود و در این دو دولت هزاران کیلومتر خطوط ریلی به بهره‌برداری رسیده است. این موضوع منطبق با هدفی است که در برنامه توسعه‌ای کشور برای افق ۱۴۰۴ دیده شده است؛ یعنی انتقال بار و مسافر از جاده به ریل. تاکنون دولت حسن روحانی توانسته، بخوبی در این مسیر گام بردارد و به نوعی بیش از ۹۰ درصد اهداف برنامه زیرساخت ریلی خود را محقق سازد. اولویت دولت دوازدهم اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی است. این پنج مرکز استان عبارت‌اند از همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی که مسیر جدیدی به تبریز است. تاکنون ۳ مرکز استان متصل شده‌اند و در همین راستا راه‌آهن قزوین- رشت هم تا پایان سال‌جاری بهره‌برداری خواهد شد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی طی مراسم افتتاح راه‌آهن مراغه- ارومیه در روز دوشنبه آمار جالبی از ریل‌گذاری در کشور ارائه داد. او اذعان کرد که بیش از ۲ هزار کیلومتر عملیات ریل گذاری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صورت گرفته که در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این دستاورد نزدیک به ۲۰ درصد مسیرهای ریلی کشور را افزایش داده است.

عصر اقتصاد

بهره برداری از مطالعات ایران برای مدیریت مناطق ساحلی در کشورهای حاشیه خزر

معاون سازمان بنادر با اشاره به رویکرد استفاده از حداکثر توان داخل برای تامین تجهیزات بندری، گفت:در نشست کمیته آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر مقرر شد از دستاوردها و نتایج مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی تعیین شده توسط ایران بهره برداری شود.

محمدرضا الهیار در نشست خبری درباره جدیدترین روند تامین تجهیزات بندری، اظهار کرد: یکی از وظایف ما این است که حداکثر توان داخلی را در تامین تجهیزات استفاده کنیم. توجه به صنایع دانش بنیان در حوزه تجهیزات بندری یکی از وظابف ماست

جمهوری اسلامی

بازنگری در سقف و مدت بازپرداخت وام مسکن آغاز شد

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همزمان با افزایش رقم تسهیلات مسکن باید مدت بازپرداخت آن نیز بیشتر شود.

محمود شکری با بیان اینکه منابع در نظر گرفته شده برای ارائه تسهیلات مسکن کفایت افزایش نرخ‌ها را نکرده، از اینرو این نوع وام دهی کارایی خود را از دست داده بر ضرورت تغییر استراتژی در راستای خانه‌دار کردن مردم اشاره کرد و گفت: بررسی دقیق‌تر میزان متقاضیان واقعی تسهیلات مسکن از ضرورت‌های ساماندهی وضعیت فعلی بازار است.وی افزود: با توجه به محدودیت منابع باید با شناسایی متقاضی واقعی در ارائه تسهیلات بازنگری کرد.

خراسان

اعتبار ۳ میلیارد یورویی کمربند ترانزیتی ایران، هند و روسیه را محکم تر می کند

شارژ روسی برای کریدور شمال-جنوب

وزیر راه از برقراری خط اعتباری سه میلیارد یورویی روسیه برای توسعه حمل‌ونقل در کریدور جنوب شمال خبر داد.به گزارش تسنیم، محمد اسلامی که برای حضور در رویداد هفته حمل‌ونقل روسیه به این کشور سفر می‌کند، پیش از سفر گفت: در این سفر درباره توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران و توسعه همکاری‌ها در چهارچوب کریدور شمال ــ جنوب با مقامات روسیه، هند و آذربایجان مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: در این سفر دو نشست سه‌جانبه میان ایران، روسیه و هند و ایران، روسیه و آذربایجان برگزار خواهد شد تا درباره مسائل مربوط به توسعه کریدور شمال ــ جنوب رایزنی کنیم.وی به اهمیت کریدور شمال ــ جنوب که هند را از طریق ایران و آذربایجان به روسیه متصل می‌کند، اشاره کرد و گفت: کریدور شمال ــ جنوب یک سازوکار و موافقت‌نامه خیلی مهم بین ایران ، هند و روسیه است که از بندر چابهار شروع شده و هند را از طریق ایران و آذربایجان به روسیه وصل می‌کند.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به این که موافقت آذربایجان برای مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت ــ آستارا نقشی مهم در توسعه حمل‌ و نقل و ترانزیت منطقه‌ای دارد در این سفر درخصوص این موضوع نیز بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

دنیای اقتصاد

افشای آنلاین قیمت‌های معاملاتی اثر ضدتورمی دارد

نسخه جهانی مسکن ارزان

بانک جهانی با ارائه نسخه سیاستی برای «بازتنظیم بازار مسکن در کشورهایی که خانه‌اولی‌ها در آنجا توان خرید را از دست داده‌اند»، راهکار ضدتورمی در این بخش را معرفی کرد. این نسخه با محوریت مسکن ارزان، در پی التهاب قیمتی در بازار مسکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سخت‌ شدن شرایط خرید خانه برای زوج‌های جوان در شهرهای بزرگ، به دولت‌ها توصیه شده است. محتوای نسخه، سه نوع سیاست برای بهبود عملکرد ناکارآمد بازار ملک را شامل می‌شود.

مهم‌ترین سیاست پیشنهادی با هدف شفافیت کامل مبادلات در بازار املاک، بر «انتشار آنلاین قیمت واحدهای معامله شده در مقیاس محله‌ای، منطقه‌ای و شهری» تاکید دارد. در عمده کشورها، سال‌ها از مدرن‌سازی مرحله مقدماتی معاملات ملک - اعلام فایل‌های فروش- می‌گذرد؛ اما آنچه تاکید بانک جهانی در این نسخه است، انتشار عمومی و لحظه‌ای مشخصات خانه‌های معامله‌شده (قیمت‌های قطعی) در سامانه‌های مجازی است. این سطح از شفافیت در بازار به «شکل‌‌گیری رقابت در فروشنده‌ها» منجر می‌شود و اثر بازدارنده نسبت به پیشنهاد قیمت‌های نامتعارف برای واحدهای مشابه دارد. سیاست‌گذار بخش مسکن مطابق این نسخه همچنین لازم است نسبت به اصلاح مقررات و ضوابط ساخت‌وساز برای تشویق سمت عرضه اقدام کند. هدایت وام‌های خرید به جامعه هدف - تقاضای مصرفی - توصیه دیگر است.

تعادل

" تعادل " چالش‌ها و چشم‌انداز سیاست‌های جدید وزارت راه در حوزه ساختمان را بررسی می‌کند

گمانه‌زنی درباره سرنوشت بازار مسکن تا۱۴۰۰

بازار مسکن روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، به گونه‌ای که وضعیت بازار به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بازگشته است. یعنی همگام با جهش قیمت مسکن، حجم معاملات کاهش یافته است. این در شرایطی است که در نیمه دوم سال گذشته نشانه‌های رونق در بازار مسکن خودی نشان دادند، اما با افزایش چشمگیر قیمت‌ها و افت توان اقتصادی خانوارها برای خرید مسکن در سال‌جاری بازار وارد دوره رکود تورمی شد؛ دوره‌ای که به گفته کارشناسان بازار مسکن تا نیمه دوم سال ۹۸ ادامه می‌یابد.

اما در این میان، وزیر جدید راه و شهرسازی از آغاز تدوین و اجرای سیاست‌هایی برای خروج بازار مسکن از رکود، صحبت کرده است. سیاست‌هایی که انتظار می‌رود طی ۳ سال باقیمانده از عمر دولت دوازدهم عملیاتی شوند و روزهای خوش رونق را بازگرداند و بسیاری از متقاضیان خرید مسکن را صاحبخانه کنند.

کد خبر 105667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha