کد خبر 105753
۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
خط آهن چابهار معطل نماینده وزارت راه

پرشین خودرو: با توجه به اعلام سازمان برنامه مبنی بر معرفی نماینده تام الاختیار از سوی دستگاه های اجرایی برای واگذاری پروژه ها به بخش غیر دولتی، راه آهن چابهار-سرخس معطل معرفی نماینده شرکت ساخت مانده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، احداث راه آهن چابهار ـ سرخس اگرچه از اولویت های زیرساختی کشور در بخش حمل و نقل است، اما متأسفانه دولت و وزارت راه و شهرسازی اهمیت اقتصادی ـ سیاسی ـ اجتماعی این پروژه را به درستی درک نکرده و با اولویت دادن به دیگر پروژه های ریلی، از تخصیص به موقع بودجه های عمرانی به تکمیل این خط آهن ترانزیتی و پردرآمد کشور (در صورت راه اندازی آن) خودداری می کنند.


نیازمند بودجه میلیارد دلاری برای تکمیل پروژه های نیمه تمام هستیم

امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی شهریورماه امسال در مراسم معرفی مدیرکل جدید اداره راه و شهرسازی استان ایلام اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این حوزه در سراسر کشور به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تخصیص آن با توجه به منابع درآمدی دولت امکان پذیر نیست. در همین راستا آخوندی وزیر مستعفی وزارت راه‌وشهرسازی، سال ۹۵ اعلام کرده بود تنها برای تکمیل پروژه‌های حمل و نقل ریلی ۲۸ میلیارد دلار نیاز است.

اولویت بندی و مشارکت بخش غیردولتی دو راهکار اصلی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. در پیش برد این دو راهکار می‌توان پروژه‌های سودده را که اقتصادی بوده و سرمایه گذاری در آن توجیه پذیراست را به بخش غیردولتی سپرد و پروژه‌هایی که از منظر اجتماعی و سیاست گذاری کلان اهمیت راهبردی دارند را پس از اولویت بندی با منابع محدود دولتی تکمیل کرد. بر این اساس ۳۵ پروژه ریلی در دست ساخت وزارت راه و شهرسازی از این قاعده مستثنا نبوده و باید نسبت به اولویت بندی آن‌ها و یا مشارکت دادن بخش خصوصی جهت تکمیلشان اقدام شود.

 

ریل

 


چابهار-سرخس پروژه ای با توجیه اقتصادی برای مشارکت عمومی-خصوصی

از جمله این پروژه‌ها که دارای توجیه اقتصادی بوده و بازگشت سود و اصل سرمایه آن با ترانزیت کالا قطعی است محور ریلی چابهارـ سرخس است. در تأیید این موضوع و در جریان دیدار مدیرعامل راه‌آهن و وزیر حمل‌ونقل ریلی ترکمنستان که در اردیبهشت‌ماه امسال صورت گرفت، محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری خود گفت: در سال ۲۰۱۷ میزان ترانزیت بار ترکمنستان از ایران نزدیک ۸۰۰ هزار تن بوده است، درحالی‌که مطالعات نشان می‌دهد که ظرفیت این مسیر بیش از ۷ تا ۸ میلیون تن بار است. با فرض جذب نیمی از این بار به خط ریلی چابهار-سرخس و اخذ تعرفه های کنونی، درآمد حاصل از حق دسترسی را به سطی می رساند که نرخ بازده داخلی (IRR) برای این پروژه به بیش از ۲۰ درصد بدون احتساب تورم خواهد رسید. علاوه بر این از دیگر مزایای ساخت و بهره برداری این خط ریلی می‌توان به شکوفا شدن اقتصاد شرق کشور و ایجاد اشتغال پایدار در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اشاره کرد.


سازمان برنامه‌وبودجه: دستگاه های اجرایی نماینده تام الاختیار معرفی کنند

چندی پیش در ۲۳ آبان ماه، خبری از سوی از سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که در آن به مکلف شدن دستگاه‌های اجرایی جهت معرفی نماینده ثابت و تام‌الاختیار برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی در کشور اشاره داشت. در این ابلاغیه که توسط رئیس این سازمان صادرشده آمده است: نظر به اهمیت و اولویت بالای اجرای سیاست مشارکت عمومی ـ خصوصی و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی در کشور و ضرورت هماهنگی، پیگیری ویژه، رفع ابهامات و تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی به‌صورت متمرکز نماینده‌ای از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین شده است. از دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان مجری طرح‌های عمرانی انتظار می‌رود ضمن اهتمام ویژه نسبت به اجرای سیاست مذکور همکاری و هماهنگی لازم را با نامبرده به عمل‌آورند.
 

کد خبر 105753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha