رونمایی از جدیدترین کارت گرافیک مبتنی بر معماری تورینگ

پرشین خودرو: Quadro RTX 4000 جدیدترین کارت گرافیک مبتنی بر معماری تورینگ انویدیا است که در دسته‌ی کارت‌های میان‌رده قرار می‌گیرد و قیمتی زیر ۱۰۰۰ دلار دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت ، انویدیا روز گذشته به‌صورت رسمی از کارت گرافیک Quadro RTX 4000 رونمایی کرد؛ RTX 4000 در واقع نخستین کارت گرافیک حرفه‌ای میان‌رده‌ی انویدیا به‌حساب می‌آید که مبتنی بر معماری تورینگ و پلتفرم RTX است.

این کارت گرافیک که در جریان برگزاری کنفرانس سالانه‌ی دانشگاه اتودسک در لاس وگاس آمریکا رونمایی شد، به‌لطف بهره‌گیری از معماری Turing، ویژگی پرتویابیِ آنی (Real-Time Ray Tracing) را به‌صورت گسترده‌تری در اختیار توسعه‌دهندگان و طراحان در سراسر دنیا قرار می‌دهد.

افرادی که در زمینه‌های تولیدی، معماری، مهندسی و رسانه‌ای مشغول به فعالیت هستند، در ماه آگوست و به دنبال عرضه‌ی کارت‌های مبتنی بر معماری تورینگ، شاهد تغییری بزرگ و قابل‌توجه در دنیای گرافیک‌های کامپیوتری بودند. تورینگ که طبق ادعای انویدیا، بزرگ‌ترین جهش دنیای کارت‌های گرافیک از زمان اختراع گرافیک‌های مبتنی بر CUDA در سال ۲۰۰۶ به‌حساب می‌آید، از یک‌سری هسته‌ی RT برای تسریع عمل پرتویابی و یک‌سری هسته‌ی Tensor برای انجام تسک‌های مربوط به هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ این هسته‌ها در کنار هم، برای نخستین بار، امکان پرتویابیِ آنی را محقق ساخته‌اند.

Nvidia Quadro RTX 4000 از طراحی تک اسلاته بهره می‌برد و عملکرد خوبی در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی از خود نشان می‌دهد. این کارت در انواع ورک‌استیشن‌ها جای می‌گیرد و می‌تواند با عملکرد خود، کاربر را راضی نگه دارد. از میان دیگر مزیت‌های مهم مربوط به کواردو RTX 4000 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود قابل‌توجه در زمینه‌ی عملکرد - ۸ گیگابایت رم گرافیکی فوق سریع GDDR6 در کواردو RTX 4000، حدودا ۴۰ درصد پهنای باند رم بیشتری را نسبت به نسل قبل (کواردو P4000) در اختیار این کارت جدید قرار می‌دهد.

۳۶ هسته‌ی RT - این هسته‌ها امکان پرتویابی آنیِ اشیاء و محیط‌ها را با دقیق‌ترین جزئیات ممکن از جمله سایه‌ها، انعکاس‌ها و انحراف‌های نور، محقق می‌سازند.

۲۸۸ هسته‌ی Tensor تورینگ برای ۵۷ ترافلاپ عملکرد یادگیری عمیق - این هسته‌ها عملکرد شبکه‌ی عصبی را تسریع می‌کنند و این اتفاق، تاثیر مهمی در زمینه‌ی رندرینگ مبتنی بر AI و موارد مرتبط دارد.

علاوه‌بر موارد یادشده، کارت گرافیک RTX 4000 ضمن پشتیبانی سخت‌افزاری از VirtualLink، عملکرد بهتری از خود در زمینه‌ی اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی نشان می‌دهد. مورد مهم دیگر این است که کواردو آر‌تی‌ایکس ۴۰۰۰، در دسته‌ی کارت‌های OEM قرار می‌گیرد و این یعنی در پی‌سی‌های آماده‌ی شرکت‌های دیگر، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ظاهرا شرکت‌های دل، اچ‌پی و لنوو نخستین مشتریان انویدیا برای این کارت گرافیک جدید هستند.

دل گفته است که قصد دارد از کارت گرافیک‌های آر‌تی‌ایکس ۴۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ در چندین ورک‌استیشن سری Precision طی سه‌ماهه‌ی میلادی پیش‌رو، استفاده کند. اچ‌پی و لنوو هم حضور این کارت را در ورک‌استیشن‌های خود تایید کرده‌اند.

کارت گرافیک Quadro RTX 4000 از ماه دسامبر ۲۰۱۸ (آذر-دی ۱۳۹۷) و با قیمت ۹۰۰ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت. نظرات خود را در مورد این کارت جدید، با زومیت در میان بگذارید.

کد خبر 105854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha