غیبت عزم ملی برای کاهش واژگونی خودرو در کشور

پرشین خودرو: حوادث رانندگی و در صدر آن واژگونی خودرو یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران است، اما غیبت عزم ملی و همه جانبه برای کاهش این پدیده مرگ آفرین در جاده های کشور مشهود است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا،  سفر را فرصتی برای استراحت و فراغت از امور خسته کننده روزمره می دانیم، همین که چند روز تعطیل در تقویم می بینیم به جاده می زنیم، بی اینکه قواعدی برای سفر برنامه ریزی کنیم.
جای خالی برنامه ریزی دقیق برای سفر به شکل دیگری بروز می کند، کم آوردن زمان به ویژه در مرحله بازگشت از سفر که با خستگی همه افراد همراه است، این خستگی به ویژه در وجود راننده پیامد ناگواری در پی دارد؛ واژگونی خودرو.
حوادث رانندگی یکی از مهمترین علت های مرگ و میر در کشور است، واژگونی به عنوان پرتعدادترین حادثه جاده ای در کشور شناخته شده و برنامه ریزان بر این ایده که باید از جوانب مختلف برای این مساله چاره ای اندیشید و عزم ملی برای کاهش آن داشت هم نظرند.
حوادث رانندگی امروزه در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه ای چون ایران یکی از عوامل عمده مرگ و میر مطرح است.
تردد در جاده ها به موازات افزایش جمعیت مردم و نیز افزایش تعداد خودروها، بالا رفته است و این افزایش فراوانی حوادث جانی و مالی را هم به دنبال دارد.
به گفته کارشناسان، حوادث و سوانح رانندگی دارای عوامل متعددی مانند خطاهای انسانی و قصور غیرانسانی است که در بخش اول نیازمند آموزش و در بخش دوم به برنامه ریزی، تجهیز، ایمن کردن جاده ها و همچنین خودروها نیاز دارد.
به باور صاحبنظران، این اقدام ها می تواند موجب کاهش بخش عمده ای از خسارت های جانی و مالی شود.
اما در تعیین دلیل و ایجاد حوادث رانندگی و علت مرگ و میر مرتبط با این حوادث، خودروسازها، مسوولان راهسازی، شبکه حمل و نقل، رانندگان و مهمترین عامل ضعف های قانونی و خلاء های موجود منجر به افزایش آمار تلفات رانندگی در کشور است.
ناگفته نماند همه این عوامل هر کدام به نوبه خود در ایجاد و افزایش تلفات رانندگی سهیم اند که نیاز به اتخاذ تدابیر لازم در جهت کاهش تلفات حوادث رانندگی شامل کشته ها و مصدومان و همین طور خسارت های مالی است.
آمارها حاکی از این است، ایرانی ‌ها در تصادف رانندگی قربانی خطای انسانی، نقص فنی جاده‌ها و صد البته بی‌ احتیاطی، ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه و قانون‌گریزی می شوند.
کارشناسان امر معتقدند خطای انسانی مهمترین عامل در تصادف های جاده‌ای کشور است، به نحوی که اگر مسائلی مانند خواب آلودگی رانندگان، قانون گریزی و تخلف آن ها حل و فصل شود، در عمل شاهد روند کاهشی تصادف های جاده‌ای خواهیم بود.
براساس آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده، چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی به شمار می‌روند.
بازه های زمانی مانند عید نوروز، تعطیلات پایان تابستان و همچین تعطیلات چند روزه در طول سال، بالارفتن بار ترافیکی جاده ها و افزایش حوادث رانندگی را در پی دارد.
اکنون بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه و بیش از 15 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و در مجموع بیش از 75 درصد ترافیک عبوری در محورهای برون شهری در 34 هزار کیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.
استان سمنان با مساحتی بیش از 97 هزار کیلومتر مربع، حدود هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که 620 کیلومتر از بزرگراه 900 کیلومتری تهران- مشهد در این استان واقع شده است.
سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های استان سمنان عبور می کنند که نشان از پرترافیک بودن محورهای این خطه دارد.
در هر 33 دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ ای کشور جان خود را از دست می‌دهد، که واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از 30 درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است و این رقم در استان سمنان تا 65 درصد هم می‌ رسد.
صاحب نظران و مسوولان بر این باورند که کاهش حوادث رانندگی با ترویج فرهنگ سازی برای رانندگان، اصلاح جاده ها، شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌ خیز، افزایش مجتمع ‌های خدماتی بین ‌راهی، افزایش نظارت و کنترل هوشمند در جاده ها و امدادرسانی به موقع به حادثه‌ دیدگان میسر می شود.

** محور مواصلاتی استان کشش حجم ترافیک را ندارند
رئیس پلیس راه استان سمنان، با اشاره به تردد روزانه 750 دستگاه اتوبوس مسافری در محورهای استان سمنان، تصریح کرد: در ایام خاص و تعطیلات این میزان به 900 تا یکهزار دستگاه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: محورهای مواصلاتی در مسیر تهران - مشهد دیگر کشش حجم ترافیک در تعطیلات را ندارد.
کبیری گفت: تمام مسوولان بدانند که جاده نظامی سمنان به دلیل نداشتن ایمنی به مانند بمبی خطرآفرین است.
وی بیان کرد: بین پلیس و دیگر دستگاه های حوزه ترافیک شهری و جاده ای استان هم افزایی بسیار مطلوب و هدفمندی برقرار است.
رئیس پلیس استان سمنان یادآور شد: ارائه تخفیف ویژه سفرهای ریلی در ایام تعطیل در کاهش ترددهای جاده ای و در نتیجه کاهش آمار تصادف ها موثر است.
کبیری، به نقش خطیر رسانه ها اشاره و گفت: رسانه ها با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به صورت مداوم مردم را به رعایت قوانین رانندگی سوق دهند.

** محورهای سمنان حادثه خیز است
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان در این میزگرد با اشاره به حادثه خیز بودن محورهای مواصلاتی این استان، گفت: گزارش های سازمان پزشکی قانونی حاکی است در 6 ماه ابتدایی سال 97 تلفات تصادف های برون شهری 4.9 درصد کاهش داشت.
محسن لشکری افزود: در این مدت شمار کشته شدگان براساس مجموع تصادف های درون و برون شهری، 3.4 درصد و در راه های روستایی 66.7 درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: بیشترین فوتی در نیمه نخست سال جاری، مربوط به محور میامی- سبزوار با 19 کشته و سپس محورهای شاهرود- میامی با 16 و سمنان- دامغان با 11 جان باخته بود.
وی، محورهای شاهرود- میامی، میامی- سبزوار و گرمسار- تهران را پرخطرترین راه های مواصلاتی استان براساس شاخص فوتی به طول محور در 6 ماه نخست سال 97 ذکر کرد.
لشکری تصریح کرد: محورهای شاهرود- میامی، میامی- سبزوار و سمنان- دامغان به ترتیب پرمخاطره ترین راه ها بر مبنای فوتی به نسبت تردد محور در این مدت بود.

** 6 هزار مصدوم در هفت ماه
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دراین میزگرد گفت: تعداد مصدومان ترافیکی این استان در هفت ماه ابتدایی سال 97 حدود 6 هزار و 64 مصدوم بود.
اطهری افزود: اورژانس سمنان در 11 حادثه اتوبوس در این مدت حضور داشته است.
وی، با ابراز نگرانی از آمار تکان دهنده سوانح رانندگی اتوبوس های مسافربری، بیان کرد: اقدام های خاص و موثری به منظور پیشگیری و یا کاهش آمار این حوزه از سوی مسوولان مرتبط انجام نشده است.
اطهری به برخی از مناطق حادثه خیز استان مانند گردنه آهوان محور سمنان- دامغان اشاره و تصریح کرد: این مناطق در مسیر رفت و آمد مسافران قرار دارد که به دلایل مختلف، محل واژگونی مکرر خودروها به ویژه اتوبوس های مسافربری است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: اصلاح نواقص جاده ای در این مناطق تنها راه کاهش حوادث در مسیر مسافران است.

** 61 درصد افراد در صحنه جان باختند
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان گفت: در نیمه نخست امسال، محل فوت 61 درصد از افراد در محل حادثه، 3.5 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 34.8 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
وی ابراز داشت: سوانح و حوادث رانندگی در شب 22 درصد، در روز حدود 70 درصد و هنگام طلوع و غروب آفتاب 7.1 درصد منجر به تلفات جانی در 6 ماه ابتدایی امسال شد.
به گفته وی، در نیمه نخست سال 97، در بازه زمانی ساعت های 15 تا 18 با 16.3 درصد و ساعت های 6 تا 9 با 15.6 درصد بیشترین تصادف های منجر به فوت رخ داد.
لشکری اظهار داشت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی ، 24.1 درصد جان باختگان حوادث رانندگی نیمه نخست امسال را افراد بین 21 تا 30 سال بودند.

** واژگونی در سمنان دو برابر متوسط کشور است
رئیس پلیس راه استان سمنان در این میزگرد گفت: در ایام عادی بیش از 60 و در تعطیلات 80 تیم پلیس راه در جاده های استان مستقر هستند.
کبیری افزود: توسط دوربین های هوشمند کنترل سرعت در ایام تعطیلات صفر امسال ورود 36 هزار خودرو به استان به ثبت رسیده است.
رئیس پلیس راه استان سمنان بیان کرد: چرایی آمار تصادف های جاده ای در استان سمنان مهم است و باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه پلیس تنها عامل بازدارنده از تصادف های جاده ای نیست، تصریح کرد: در سال های اخیر با اقدام های کنترلی پلیس روند افزایشی سوانح رانندگی در محورهای مواصلاتی متوقف شد اما پلیس راه به تنهایی قادر به کاهش این قضیه نمی تواند باشد.
کبیری به آمار کشوری اشاره و خاطر نشان کرد: میانگین واژگونی خودروها در کشور 36 درصد است، اما این میزان در استان سمنان به حدود 65 درصد می رسد.
وی ابراز داشت: نبود جاذبه، کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان در کنار وسعت جغرافیایی، از عوامل تاثیرگذار بر خستگی رانندگان و در نتیجه افزایش واژگونی خودروها و سوانح رانندگی است.

** سمنان صدرنشین آمار واژگونی خودرو در کشور
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان گفت: بیشترین واژگونی خودروهای کشور در نیمه نخست سال در محورهای مواصلاتی استان سمنان رخ داد.
وی افزود: 62.4 درصد تلفات جاده ای در اثر واژگونی خودروها در محورهای مواصلاتی استان بود که منجر به کشته شدن 88 نفر در نیمسال ابتدایی 97 بود.
لشکری اضافه کرد: کشته شدگان سوانح رانندگی 80 درصد در بزرگراه ها، 8.5 درصد در راه های اصلی، 4.3 درصد در راه های فرعی، 3.5 درصد راه های روستایی و هفت دهم درصد در آزاد راه گرمسار- قم رخ داد.

** تعریف بیمه برای رانندگان متخلف اصلاح شود
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان، به حمایت های قانونی رانندگان متخلف از طرف بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر همچین روالی وجود ندارد، اما رانندگان ایرانی به خاطر داشتن بیمه خیالی آسوده دارند.
به گفته نوروزی، در دنیا حتی جریمه برای تخلف های ساده رانندگی آن چنان بالاست که رانندگان جرات تخلف ندارند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان افزود: قوانین بازدارنده نه تنها در اقتصاد کشور بلکه برای افراد در خیلی جهات مانند اجتماعی سودآور است.
وی تاکید کرد: جان باختن یک فرد در حوادث رانندگی خسارت های جبران ناپذیر روحی و مادی برای دیگر اعضای خانواده به بار می آورد.
نوروزی با اشاره به نقص عضو در اثر تصادف های جاده ای، تصریح کرد: نقص عضو و ادامه زندگی فقط به صورت نباتی بر اثر سوانح و حوادث رانندگی هزینه های گزافی بر پیکره جامعه وارد می کند.
وی افزود: 22 نفر در هفت ماه ابتدایی سال 97 در تصادف های درون شهری کشته شدند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان یادآور شد: موتورسواران و عابران پیاده بیشترین آمار فوتی های درون شهری را دارند.

** ضرورت توجه ملی به جاده های استان سمنان
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: رفع نواقص موجود و ارتقاء ایمنی به ویژه در جاده های این استان پهناور به خصوص محدوده محور تهران - مشهد و برعکس، نگاهی ملی را می طلبد.
کبیری افزود: حدود 600 کیلومتر از محور 900 کیلومتری تهران- مشهد در این استان واقع شده که نیاز به اقامتگاه های بین راهی برای افزایش خدمات دهی به مسافران را نشان می دهد.
وی ایجاد یک حاشیه امن برای مسافران را ضروری دانست و گفت: ارائه محصولات کشاورزی، عشایری و صنایع دستی، به مسافران در جاده های مواصلاتی استان، انگیزه برای توقف رانندگان می شود.
رئیس پلیس راه استان سمنان تاکید کرد: وسعت این دیار و ترددهای بی شمار هموطنان در ایام مختلف مبنای برنامه ریزی مسوولان در جاده های مواصلاتی کشور باشد.

 

 

خودرو

 


** ضرورت ایجاد توقفگاه های بین راهی
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان خاطرنشان کرد: احداث و تکمیل اقامتگاه های بین راهی برای استراحت رانندگان و مسافران در جاده های مواصلاتی استان از جمله اقدام های مورد توجه در دولت تدبیر و امید بود.
به گفته لشکری، با توجه به تردد مسافران مشهد مقدس از محورهای استان، حمایت از بخش خصوصی در احداث مجتمع های بین راهی ضرورت دارد.
وی با اشاره به این که سمنان در سال های 96 و 97 به ترتیب رتبه های ششم و پنجم کشوری در پراکنش اقامتگاه های بین راهی را داشته است، افزود: 28 مجتمع بین راهی در کل استان در حال بهره برداری است.
لشکری یادآور شد: در محورهای جنوبی جاده های استان سمنان در هر 35 کیلومتر یک مجتمع اقامتی و در محورهای شمالی جاده ها در هر 65 کیلومتر یک اقامتگاه بین راهی به مسافران خدمات دهی می کند.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان، به ضروت نظارت بر ناوگان حمل و نقل باری و مسافربری تاکید و بیان کرد: مباحث فرهنگسازی برای رانندگی قانونمند و اتخاذ تصمیم بازدارنده منجر به کاهش سوانح و حوادث جاده ای می شود.

**ضرورت زمینه سازی برای تامین استراحت گاه مسافران
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: اقامتگاه های تاریخی و آبادی های استان سمنان در محورهای مواصلاتی، ظرفیت و قابلیتی در خور توجه برای ارائه خدمات به مسافران است.
اطهری ابراز داشت: اکنون این مناطق از اماکنی است که مورد توجه گردشگران بوده اما از دید مسوولان سمنانی مغفول مانده است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد بسترهای مناسب، اطلاع رسانی و تبلیغات سهم بسزایی در جذب گردشگران برای استراحت و رفع خستگی آن ها در آبادی ها و مناطق مختلف استان دارد.
وی یادآور شد: ارائه خدمات متمرکز و مناسب در ظرفیت های مکانی استان، در کاهش تصادفات جاده ای مثمر ثمر است.

** نگران کننده بودن سوانح رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: واژگونی و سوانح رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری موضوع نگران کننده ای در جاده های این استان است.
کبیری بر برخورد با شرکت های عمومی مسافربری که خودروهای آن ها دچار نقص فنی است تاکید کرد.
وی افزود: 24 نقطه حادثه خیز در استان سمنان وجود دارد که رفع نواقص، نصب تابلو و علایم رانندگی بیشتر در آن مناطق ضرورت دارد.

**متولی نهادینه کردن رانندگی قانونمند مشخص شود
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به نقش خطای انسانی در سوانح رانندگی، تصریح کرد: انسان مهم ترین عامل در تصادفات جاده ای استان است که کاهش تاثیر این حوزه در تصادف ها به آموزش و افزایش آگاهی نیازمند است.
اطهری تاکید کرد: متولی فرهنگ سازی در زمینه رانندگی و حوادث جاده ای در کشور مشخص نیست.
اطهری، نبود رانندگی قانونمند را معضل اجتماعی برشمرد و افزود: نهادینه سازی رانندگی قانون مند ومسایل مرتبط به آن منجر به روند کاهشی حوادث جاده ای می شود.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یادآور شد: گسترش رانندگی قانون مدار و با دقت نیازمند عزم ملی و اطلاع رسانی در تمامی سطوح جامعه است.

** خستگی راننده عامل اصلی واژگونی خودروها
رئیس پلیس راه استان سمنان، خستگی را عامل اصلی سوانح و حوادث رانندگی ذکر کرد و اظهار داشت: اقلیم جغرافیایی و گستردگی استان سمنان تاثیر این عامل را دو چندان می کند.
به گفته کبیری، استراحت کافی رانندگان پیش از سفر و حین آن نیازمند فرهنگ سازی در جامعه در راستای کاهش آمار تصادف های جاده ای است.

** وضع و اعمال قوانین بازدارنده
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان در این میزگرد گفت: به افراد جامعه گوشزد شود که رانندگی فعالیتی پرمسئولیت و سفر کردن نیازمند اقدام ها و تجهیزات لازم است.
نوروزی افزود: در استان سمنان با وجود تلاش مسوولان امر، تنها از روند افزایشی آمار تصادف های جاده ای جلوگیری شده است و این قضیه روند کاهشی نداشته است.
وی بیان کرد: قوانین کشور برای رانندگان متخلف بازدارنده نبوده و تنها ترس از جریمه شدن در تمامی افراد جامعه وجود دارد.
نوروزی تصریح کرد: جریمه شدن متخلفات تاثیری بر بازدارندگی آنان در زمان های مختلف به ویژه در لحظه هیجان ندارد.

کد خبر 105857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha