سهم 25 درصدی تخلیه و بارگیری در بندرشهید رجایی

پرشین خودرو: بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر شهید رجایی 100 میلیون تن است که سهم مواد معدنی از این میزان 25 درصد می باشد.

به گزارش پرشین خودرو ، الله مراد عفیفی پور روز سه شنبه در نشست با جمعی از صادر کنندگان مواد معدنی و اعضای انجمن های تخصصی این حوزه افزود: سال گذشته جابه جایی 80 میلیون تن انواع کالا در بندر شهید رجایی به ثبت رسید که 20 میلیون تن مربوط به محموله های مواد معدنی بوده است.
وی با اشاره به وضعیت قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندرشهید رجایی بیان داشت: از آذرماه سال گذشته، مذاکرات اولیه با یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث این پایانه آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی تعیین مدل سرمایه گذاری هستیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: با عملیاتی شدن ساخت این پایانه که به 40 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد، سه پست اسکله با ظرفیت روزانه 60 هزار تن حمل مواد معدنی از طریق نوار نقاله و کمترین آلودگی احداث می شود.
عفیفی پور همچنین در خصوص همکاری با فعالان بخش خصوصی در زمینه توسعه فعالیت های صادرات مواد معدنی از طریق بنادر شرق هرمزگان اعلام آمادگی کرد و گفت: در سواحل مکران اگر کارخانه در کنار دریا ساخته شود، امکان تخصیص اسکله به منظور فعالیت های صادراتی مواد معدنی است.

 

بندرشهیدرجایی

 


وی ادامه داد: زمین 200 هکتاری در بندرشهید رجایی که به فعالیت صادر کنندگان و محوطه داران مواد معدنی اختصاص دارد، در ابتدا برای جابجایی سالانه 2 میلیون تن پیش بینی شده بود اما با رونق گرفتن صادرات این گونه کالاها هم اکنون به 20 میلیون تن در سال رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به توسعه زیرساخت های ریلی در بندر شهید رجایی گفت: در بحث تخلیه ریلی مواد معدنی نیز امکاناتی ایجاد شده که سهم جابجایی کالا از طریق واگن از یک به 2 رقم ارتقا یافته و تلاش است که این میزان به سهم هدفگذاری شده 25 درصدی از حجم کالاهای ورودی و خروجی برسد.
عفیفی پور گفت: امسال مذاکراتی با یک شرکت بخش خصوصی در خصوص ارایه مدل تخلیه انواع مواد معدنی صورت گرفت که با نهایی شدن این کار انتظار می رود، ظرفیت حمل ریلی این کالاها افزایش چشمگیری یابد.
بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جابه جایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

کد خبر 105888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha