بدنه ضعیف قطعه سازی زیر بار تعهدات و هزینه های سنگین برجام!

پرشین خودرو: صنعت خودرو و قطعه سازی کشور ضربات سیاسی کاری در این صنعت را می خورد و به طور قطع لطمات بیشتر آن در سالهای بعد نمایان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی هر روز مسائل و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بیشتر و وضعیت در این صنایع بحرانی تر می شود که بنا به گفته یکی از فعالان حوزه قطعه سازی کشور وضعیت موجود حاصل سیاسی کاری در این صنعت و عدم هماهنگی و یکپارچگی این دو حوزه است.

وضع کنونی ناشی از تحریم ها و مسائل ارزی در حالی موجب نگرانی قطعه سازان از آینده این صنعت شده است که به گفته یکی از مدیران شرکتهای قطعه سازی بخشی از شرایط کنونی در برجام و در جریان مشارکت خارجی ها با خودروسازان داخلی شکل گرفت و متاسفانه هزینه های زیادی بر قطعه سازان تحمیل کرد چرا که بدنه ضعیف و نحیف قطعه سازی زیر بار تعهداتی رفت که امروز تبعات آن شرایط را برای قطعه سازان بسیار سخت تر از گذشته کرده است.

وی که موافق ارسال نامه قطعه سازان به رئیس جمهوری نیست اما حرکت صورت گرفته جامعه قطعه سازی را تلاش برای رفع موانع و مشکلات این صنعت و جلب حمایت مسئولان و دولتمردان می داند.


غلبه بر مشکلات با عملکرد یکپارچه قطعه سازان و خودروسازان

رضا رضایی یکی از مدیران شرکتهای بزرگ قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در وضعیت بوجود آمده باید خودروسازان و قطعه سازان به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند همان گونه که در این سالها مدیران قطعه سازی با تدبیر و درایت و هوشمندی و با افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها و افتان و خیزان خودروسازان را پشتیبانی کردند.

 



وی با اشاره به عدم رضایت از برخی انتخاب ها و برنامه های خودروسازان در سالیان گذشته تاکید می کند: البته در سالهای 70 تا 71 با شکل گیری شرکت ساپکو و حضور برخی مدیران پایه و اساس تحول در خودروسازی و قطعه سازی گذارده شد و بسیاری از برنامه های تعیین شده بر مدار نسبتا خوبی هدفگذاری شد چنانچه آرام آرام واحدهای قطعه ساز شکل گرفت و خودروسازان دارای سیستم و برنامه مشخصی شدند.

به گفته رضایی وضعیت در این سالها به نحوی پیش رفت که تا نیمه دوم سال 80 و همزمان با تحریم اولیه قطعه سازانی در رده سوم اروپایی شکل گرفتند چنانچه برخی از این مجموعه ها به شرکتهای تیر وان اروپایی قطعه می دادند اما به یکباره و با آغاز تحریم اولیه به دلیل نبود زیرساخت مستحکم طی سالهای گذشته و از سویی عدم بازخورد و کنترل درست از سوی دولت این صنعت استراتژیک که 10 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد و در توسعه اقتصاد کلان و ایجاد اشتغال پایدار نقش زیادی دارد با مشکلات جدی مواجه شد و متاسفانه برای برون رفت از مسائل بوجود امده چاره ای انیشیده نشد.

این عضو انجمن قطعه سازان همچنین پایه گذاری تحریم های داخلی از سوی دولت را مشکل ساز تر از تحریم های خارجی در این سالها دانسته ومی گوید: البته مسائل ارزی و افزایش نرخ دلار در این مدت مشکلات بسیاری را برای صنعت و قطعه سازی ایجاد کرده است.

رضایی در ادامه به تاثیر تبعات خروج آمریکا از برجام بر صنعت قطعه سازی پرداخت و عنوان کرد: در جریان پذیرش برجام مشارکت خارجی ها با خودروسازان داخلی شکل گرفت اما این مساله هزینه های زیادی به قطعه سازان تحمیل کرد و بدنه ضعیف و نحیف قطعه سازی زیر بار تعهداتی برد که با لغو آن امروز شرایط را برای این صنعت بسیار سخت کرده است.


لطماتی که آینده صنعت خودرو را با نگرانی جدی همراه کرد

به گفته وی، زمانی که برای یک پروژه نقشه راه طراحی می شود و اهداف و برنامه مشخص می شود و60 درصد آن پیشرفت می کند و یک دفعه با مشکل مواجه می شود به تبع لطماتی متوجه این صنعت می شود که بخشی از این لطمات آنی است و بخشی از آن در آینده رخ خواهد داد.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تاکید می کند: متاسفانه در این مدت بازار سرمایه و بانک ها از یک سو و خودروسازان از سویی بخش زیادی از باراقتصادی شان را به قطعه سازان تحمیل کردند این در حالی است که همزمان دارایی و بیمه نیز با دریافت نقدی هزینه ها فشار زیادی به این صنعت وارد نمودند به طوری که این وضعیت موجب نامه نگاری قطعه سازان به رئیس دولت شد که به رغم توصیف مشکلات تاکنون توجهی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

رضایی با ابراز تاسف از سیاسی کاری در صنعت خودرو کشور می گوید: مشخص نیست چه کسی در این سالها جریان خودروسازی و قطعه سازی را سیاسی کرد در حالی که این صنعت همانند سایر صنایع متاثر از جریان عرضه و تقاضا و قطعات و مواد اولیه ای است که عمدتا از داخل تامین می شود و دارای قیمت تمام شده مشخصی است.

وی در پایان با ابراز نگرانی از آینده صنعت خودروسازی کشور تصریح می کند: صنعت خودرو و قطعه سازی کشور ضربات سیاسی کاری در این صنعت را می خورد و به طور قطع لطمات بیشتر آن در سالهای بعد نمایان خواهد شد.

کد خبر 105893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha