کد خبر 106047
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
پیرامون معضل قاچاق سوخت

پرشین خودرو: منابع و سودی که حاصل از قاچاق است، می‌تواند علت اصلی آن باشد و آن هم برمی‌گردد به وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور. اینکه وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست و شغل و درآمد وجود ندارد باعث شده که بحث قاچاق تشدید شود.

به گزارش پرشین خودرو، روزنامه روزان در یادداشتی که به قلم سیدحمید حسینی کارشناس اقتصادی نگاشته شد، آورده است: از طرفی بالا رفتن قیمت ارز هم در آن اثرگذار بوده و منفعت اقتصادی آن بسیار زیاد است و لذا به هر طریقی که با آن مبارزه شود، باز می‌تواند همه آن عوامل را با خود درگیر کند و فساد را متاسفانه تشدید کند.

الگوهای اجتماعی می‌گویند که سوال جواب دارد و مسئله راه‌ حل دارد و معضل راهکار دارد ،یعنی مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را نیاز دارد .البته آن هم زمان بر است و این‌گونه نیست که تصمیم بگیریم و با یک تصمیم قاچاق به حداقل برسد. بالاخره ما قبول کردیم که قاچاق و خصوصا قاچاق سوخت در اقتصاد و کشور ما یک معضل است ،لذا دولت نباید به یک مورد اکتفا و وقتی به یک شیوه برخورد و مبارزه کرد به آن بسنده کند، مجبور است که مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را بررسی کند و راهکار‌ها را ببیند تا بتواند در دراز مدت آن را کاهش دهد ،اینکه بگوییم ما به صفر برسانیم قطعا شدنی نیست، ولی می‌توانیم از شدتی که گرفته حتما بکاهیم.

 

سوخت

 


طرح‌ها اگر درست اجرا شود و سیستمی که دارند آن سیستم باز نداشته شود ،امکان گرفتن چند تا کارت المثنی سوخت وجود نداشته باشد و امکان اینکه سایت را هک کنند و سهمیه محدود از آن بگیرند و در مجموع اشکالاتی که گفتم اگر برطرف شود، قطعا می‌تواند طرح موثری باشد. ولی متاسفانه در دور اول طرح کارت سوخت سیستمی بود که سیستم فروشگاهی بود، برنامه برنامه خوبی بود ولی این سیستم قابل هک شدن و قابل سوء استفاده بود و آنهایی که اطلاع داشتند به راحتی می‌توانند از این سیستم سوء استفاده کنند و همان ‌طور که شما هم گفتید دیدیم که در ابتدا قاچاق کاهش پیدا کرد و بعد دوباره به سهم اول خود برگشت، بخشی از آن به‌خاطر این بود که دستگاه‌ها مسئله داشتند و سخت افزاری که استفاده شد، سخت افزار درستی نبود.

الان واقعا اگر بخواهند دوباره آن سخت افزار را امتحان کنیم به نظر می‌آید که خیلی نمی‌تواند راهگشا باشد. مردم عادی را دچار محدودیت می‌کنیم و آنهایی که بلد هستند و دسترسی دارند حتما می‌توانند به شکل دیگری به اهداف‌شان برسند. باید هم کارت سوخت را به روش درست احیا کنیم و هم قیمت را تعیین کنیم و هم راه‌های خروجی را کنترل کنیم و هم برای مردم شرایطی ایجاد کنیم که از روی ناچاری مجبور نشوند به سمت قاچاق بروند. مجموعه این‌کار‌ها را اگر انجام دهیم، می‌شود جلوی شدت و افزایش آن را گرفت.

واقعا یک بحث و مطالعه جدی لازم است که آسیب‌ها را بررسی کند،طرح هایی مطرح شد که ما سهمیه را مستقیم به مردم دهیم چه کسی که ماشین دارد و چه کسی که ماشین ندارد و قیمت‌ها را واقعی کنیم. خوب یکی درآمد ندارد و می‌تواند از این راه درآمد داشته باشد،یک عده هم دارند مصرف می‌کنند؛ مجبور می‌شوند در مصرف صرفه جویی کنند .

کد خبر 106047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha