بازی جدید سیاسی دولت در الزام دوباره کارت سوخت!

پرشین خودرو: در شرایطی دولت راه های بهینه سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت را در دستور کار قرار داده که به نظر می رسد باید علاوه بر احیای کارت سوخت و سهمیه بندی، فکری هم برای خودروهای فاقد استاندارد که سهم مهمی در افزایش مصرف سوخت کشور دارند، نیز شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حدود 11 سال قبل بود که با اوج گرفتن مصرف و قاچاق سوخت به خارج مرزها، قانون سوخت گیری با کارت سوخت در جایگاهها الزامی شد و به تدریج سهمیه بندی بنزین برای مصرف هدفمند به فرهنگ مصرف کنندگان تبدیل شد البته استفاده از کارت سوخت نزدیک به 8 سالی در جایگاه ها وجود داشت اما با تک نرخی شدن قیمت بنزین کم کم کارت سوخت از چرخه سوختگیری حذف و سوخت گیری با کارت جایگاه داران جایگزین شد.

حال با گذشت 3 سال از حذف کارت سوخت باز هم دولت پرونده کارت سوخت را باز کرده است هر چند احیای کارت سوخت پس از مباحث مختلف مجلس و دولت کلید خورد اما همچنان نکات زیادی در خصوص علت ورود کارت سوخت به سبد خانوارها مطرح است.

ابهامات مربوط به علت احیای کارت سوخت و تغییر قیمت سوخت همچنان ادامه داشت که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ابتدای آذرماه اعلام کرد که به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم گیری شده تا تحویل بنزین به خودرو ها و موتورسیکلت ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت صورت گیرد هر چند وزیر نفت پس از این اطلاعیه با تاکید بر این که مسئله سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین مطرح نیست، عنوان کرد که الزامی شدن کارت سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت مورد توجه قرار گرفته است.

جلوگیری از قاچاق سوخت در حالی به عنوان تنها دلیل بازگشت کارت سوخت از سوی دلتمردان مطرح می شود که به گفته یکی از اعضای کمیسیون انرژی " حذف کارت سوخت در 3 سال گذشته برابر قانون خلاف بوده است و مجلس، دولت را مکلف کرده بود که کارت سوخت را حفظ کند در حالی که استدلال دولت این بود که کارت سوخت در جایگاه ها هست و مردم از همان کارت سوخت جایگاه ها برای مصرف بنزین استفاده می کنند."

این نماینده مجلس همچنین با توجه به برخی از برداشت ها نسبت به علت بازگشت کارت سوخت، احیای مجدد کارت سوخت معنای به معنای دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی نمی داند بلکه علت اصلی این تصمیم را تمرکز دولت برای کنترل قاچاق سوخت عنوان می کند.


تاثیر احیا کارت سوخت در افزایش قاچاق سوخت در کشور !


کنترل و جلوگیری از قاچاق سوخت در حالی از سوی مسئولان مطرح می شود که به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت بازگشت کارت سوخت نه تنها کمکی به این مساله نخواهد کرد بلکه با تصمیم دولت و احیاء کارت سوخت قاچاق سوخت افزایش خواهد یافت.


به گفته بیژن حاج محمد رضا مطابق آمار و همچنین تجارب گذشته هر زمان سوخت سهمیه بندی و توزیع آن با کارت سوخت صورت گرفته مصرف سوخت در کشور افزایش یافته است.


بستری برای سوء استفاده افراد معلوم الحال / اقدامی سازمان یافته برای قاچاق سوخت در کشور

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت که معتقد است این سیستم در گذشته نیز پاسخ گو نبود به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: با احیای کارت سوخت جز اینکه یک عده افراد معلوم الحال مجدد وارد عرصه قاچاق سوخت می شوند مشکل دیگری را حل نخواهد کرد.

وی قاچاق سوخت را اقدامی سازمان یافته و تشکیلاتی می داند و معتقد است دولت با اینکار یک بازی سیاسی راه انداخته است.

به گفته حاج محمدرضا، قاچاق سوخت به آن ابعادی که توسط دولت اعلام می شود در مورد بنزین عملاغیر ممکن است و در مورد مقادیری نفت و گاز ( گاروئیل ) نیز این سوخت به دلیل عدم ارائه بدون کارت سوخت و میزان باک خودرو مراجعه کنندگان نیز عملی نیست و جایگاهها نمی توانند این میزان گازوئیل را به متقاضیان عرضه کنند.

 



رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت معتقد است در صورتی که هدف دولت افزایش قیمت بنزین است بهتر است گران کند نه اینکه با ورود مردم در صفوف دریافت سوخت و هدر رفت وقت مراجعان زمینه سوء استفاده را برای یک عده افراد معلوم الحال فراهم نماید.


نبود زیر ساخت های لازم برای اجرای سیستم جدید دولت برای سوخت گیری در جایگاهها

حاج محمد رضا با اشاره به اینکه در خصوص تاثیر کارت سوخت در کاهش قاچاق اطلاعات نادرستی به نمایندگان مجلس داده شده است، می گوید: بازگشت کارت سوخت به جزء مشکلات ، مزیت دیگری را برای جایگاه داران و مردم به دنبال نخواهد داشت.

وی همچنین به نبود زیر ساخت های لازم برای اجرای سیستم جدید دولت برای سوخت گیری در جایگاهها پرداخته و ضمن اشاره به رونمایی اخیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از سیستم دو کارت پرداخت وجه سوخت و کارت سهمیه به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در حال حاضر طرح کارت کیف پول به تعویق افتاده و سهمیه هم مطرح نیست و فعلا هرکسی که به جایگاه مراجعه کند با کارت سوخت معمول گذشته می تواند سوختگیری کند.

به گفته وی اجرای کارت کیف پول به طور قطع مشکلات بیشماری را برای جایگاه داران بوجود می آورد و برای وضعیت بعدی و کارت سهمیه نیز زیرساخت های آن در جایگاهها فراهم نیست چرا که این سیستم فعلی جایگاهها مربوط به سال 86 است و از آن سال تاکنون در سیستم ها و شبکه های کامپیوتری در دنیا تحولات زیادی رخ داده است

حاج محمدرضا، همچنین در این زمینه با انتقاد از دولت در خصوص عدم مشورت از جایگاه داران به عنوان آخرین مرحله توزیع سوخت در کشور، عنوان می کند: در صورتی که دولت با جایگاه داران ه عنونا حلقه اخر توزیع سوخت مشورت می نمود تمامی راههای هرز رفتن فرآورده توسط جایگاه داران عنوان و نسبت به مسدودسازی این معابری غیر قانونی بهتر اقدام می گردید.

رئیس اتحادیه جایگاه داران با اعلام اینکه جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به همفکری دارد به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: بارها جایگاه داران برای مبازره با قاچاق اعلام آمادگی کردند اما متاسفانه جایگاهها به عنوان آخرین مرحله توزیع و مطلع در این زمینه به بازی گرفته نشدند و به تبع ما نیز نمی توانیم دخالتی در این زمینه داشته باشیم.

معایب و مزایای بازگشت کارت سوخت در حالی این روزها موافق و مخالفانی دارد که به گفته برخی کارشناسان تک نرخی کردن بنزین بدون در نظر گرفتن سهمیه در سال های اخیر موجب شده تا مصرف کنندگان به هر میزان که بخواهند در مصرف این فرآورده استراتژیک، افراط کنند و از طرفی نیز دولت به هر میزان که بتواند بنزین وارد کند.


هم اکنون برآوردهای مختلفی از میزان قاچاق ارائه می شود. دولت میزان قاچاق سوخت یعنی مجموع بنزین و گازوئیل را بین 30 تا 40 میلیون لیتر در روز برآورد کرده است. که ظاهرا از این میزان تنها 10 میلیون لیتر مربوط به قاچاق بنزین و مابقی مربوط به قاچاق گازوئیل است.


استانداردسازی خودروها یا سهمیه بندی بنزین

همچنین برخی منابع اعلام کرده اند که تنها در سه ماه ابتدای سال یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده که به معنای قاچاق بیش از 30 میلیون لیتر سوخت در هر روز است.


در شرایطی دولت راه های بهینه سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت را در دستور کار قرار داده که به نظر می رسد باید علاوه بر احیا کارت سوخت و سهمیه بندی، فکری هم برای خودروهای فاقد استاندارد که سهم مهمی در افزایش مصرف سوخت کشور دارند، نیز شود.


چنانچه به گفته کارشناسان با رعایت استانداردهای خودرویی و استفاده از فناوری های جدید حدود 30 درصد از مصرف بنزین در کشور کاسته خواهد شد.

کد خبر 106126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha