موافق آزادسازی قیمت خودرو در فضای رقابتی هستم

پرشین خودرو: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل اینکه بازار خودروی داخلی در انحصار کامل است دولت باید با یک تعرفه منطقی اجازه واردات خودرو را نیز صادر کند تا این فضا رقابتی شود.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی دادفر، با بیان این مطلب گفت: بنده از سال ۱۳۹۱ که به صورت تخصصی در حوزه خودرو در حال فعالیت هستم، با مبحث آزادسازی قیمت خودرو موافق بوده ام، اما بحث این است که آیا این آزادسازی قیمت در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟

به گفته وی، هم اکنون حدود ۹۲ درصد از بازار خودرویی ما در اختیار دو خودروسازی بزرگ کشور است و بهای تمام شده خودرویی که آن‌ها تولید می‌کنند بسیار بالاست و این به دلیل هزینه‌های سربار آن هاست که افزایش یافته است و نه هزینه‌های دیگر.

دادفر ادامه داد: با این وضعیت، هزینه تولید خودرو به خودی خود بالاست، اما اینکه بخواهیم جلوی این افزایش قیمت را بگیریم کار صحیحی نیست و دولت بهتر است اگر می‌تواند بر عملکرد این دو شرکت نظارت داشته باشد و ببیند این دو شرکت چه کار می‌کنند که هزینه تولید خودرو‌های آن‌ها بالا در می‌آید.

 



وی ادامه داد: به دلیل اینکه بازار خودروی داخلی انحصار کامل است دولت باید با یک تعرفه منطقی اجازه واردات خودرو را نیز صادر کند تا این فضا رقابتی شود. این کار موجب می‌شود خودروساز داخلی هم ترغیب شود که هزینه‌های خود را کاهش دهد و کیفیت کالای خود را برای رقابت افزایش دهد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو متذکر شد: این رقابتی کردن فضا موجب می‌شود حتی اگر خودروساز داخلی نتوانست کیفیت خودروی تولید خود را در کوتاه مدت افزایش دهد مجبور شود که هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد تا بتواند قیمت تمام شده خودروی تولید شده را پایین‌تر از خودرو‌های وارداتی در بیاورد و بتواند حداقل به لحاظ قیمتی با این خودرو‌ها رقابت کند و مردم ترغیب شوند که به خاطر قیمت، خودروی داخلی را مثلا خریداری کنند. این گونه می‌توان امید به پیشرفت صنعت خودرو در سال‌های آینده داشت.

دادفر در ادامه خاطرنشان کرد: خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو‌ها در ماه‌های اخیر هزینه حقوق و دستمزد کارگران را بهانه می‌کنند و پرسش این است که مگر چند درصد از قیمت تمام شده یک خودرو متعلق به بخش هزینه حقوق و دستمزد کارگر است؟ بر اساس یافته‌های مالی و حسابداری شرکت‌های خودروسازی ۳ درصد از قیمت تمام شده کل خودرو متعلق به حقوق و دستمزد مستقیم تولید است. خودروسازان برای این سه درصد این قدر مانور می‌دهند که اگر افزایش قیمت صورت نگیرد ما برای جبران هزینه‌های خود کارگران را تعدیل می‌کنیم. این آقایان هیچ وقت نمی‌گویند ما برای بقا از سر میز خودمان و ریخت و پاش‌های خودمان هزینه‌های سربار خود را کم می‌کنیم.

به گفته وی موضوع دیگر این است که خودروسازان مدام می‌گویند هزینه مواد اولیه و قطعات افزایش یافته است پس ما باید قیمت خودرو‌ها را برای جبران افزایش دهیم، حالا پرسش این است که مگر میزان درصد به کار رفتن هر یک از این نهاده‌ها در یک خودرو چقدر است که این آقایان افزایش قیمت نهاده‌ها را برای افزایش قیمت خودرو بهانه می‌کنند؟ این‌ها ضرایب وزنی دارد که در یک خودرو سرشکن می‌شود و این موارد باید بررسی و سپس در خصوص آن اظهار نظر کارشناسی انجام شود.

کد خبر 106169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha