خرید تجهیزات فرودگاهی ازشرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از امضای قرارداد خرید انواع سامانه‌های کمک ناوبری و فرودگاهی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، رحمت‌الله مهابادی در مراسم «آغاز بومی‌سازی ساخت زیربناهای ناوبری هوایی ایران» با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های دولت و در جهت حمایت از کالای ایرانی و کاهش وابستگی به خارج، امضای توافقنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تولید محصولات ناوبری هوایی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌های صنعتی کشور، با ۴۴ شرکت دانش‌بنیان در زمینه ساخت فناوری‌های نوین فرودگاهی همکاری داریم.


وی ادامه داد: از دو سال قبل که صنعت هوانوردی به دلیل تحریم‌ها در بدترین شرایط ممکن بود و سامانه‌های هوانوردی و فرودگاهی از فرسودگی عمیق رنج می‌برد، شاهد قطعی مکرر رادارها و خرابی‌ سامانه‌های کمک ناوبری و حتی قطعی فرکانس و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های ارتباطی بودیم.

مهابادی افزود: قطعی‌های آزاردهنده تماس واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی، بین‌المللی و عبوری، سبب ایجاد اختلال در ترافیک هوایی می شد. از سوی دیگر، ترافیک هوایی رشد فزاینده‌ای داشت و سامانه‌های روشنایی باند و سطوح پروازی و دیگر سامانه‌های الکترونیکی فرودگاهی دچار اختلال می‌شد. غیرعملیاتی شدن پی‌درپی برخی از سامانه‌ها از جمله ابزارهای تقرب پرواز، از دیگر مشکلات بخش فرودگاهی بود؛ به همین دلیل برای رفع این نیازها به استفاده از محصولات دانش‌بنیان داخلی روی آورده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در این شرایط شعور حرفه‌ای مانع از این می‌شد تا شعار خودکفایی در صنعت سر بدهیم، چرا که ریسک آزمون و خطا در این شرایط بی‌معناست اما با امضای برجام، از این فرصت استفاده شد و حدود هزار میلیارد تومان از حساس‌ترین سامانه‌های مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی را خریداری کردیم.

 

فرودگاه


وی اظهار داشت: همچنین در دوره برجام، یک فروند هواپیمای فلایت چِک، ۶ دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاه ILS، ۹ دستگاه VOR، ۱۴ دستگاه DME، ۲۱ دستگاه رکوردر، ۲ سامانه سوئیچینگ ...، ۱۵ خودروی آتش‌نشانی و سایر سامانه‌های روشنایی اَپروچ لایت و دستگاه‌های مکانیکی و الکتریکی، نصب و خریداری کردیم.

مهابادی یادآور شد: با خرید این دستگاه‌ها، بستر لازم برای استفاده از نیروهای متخصص داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد به همین منظور امروز چهار قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان با موضوع طراحی و ساخت برج سیار مراقبت پرواز برای استقرار در پنج فرودگاه و سامانه‌های کمک ناوبری بصری، مسیریاب هواپیما و DME و همچنین رادار ثانویه پیشرفته، به امضا خواهیم رساند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تعمیق ساخت داخل، تحقق مواردی همچون اصلاح مکانیسم‌های تصمیم‌گیری، ایجاد حلقه مفقوده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکز جامع تحقیق و توسعه مشترک و همچنین بانک اطلاعاتی جامع، نیاز است که برای حمایت از بخش خصوصی دانش‌بنیان، اقداماتی همچون حذف بروکراسی‌های زائد اداری، صدور جواز ترک تشریفات قانونی خرید و دیگر حمایت‌های حقوقی و قانونی، ضروری است.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قرار است به زودی تجهیزات مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها همچون سیمیلاتور یا شبیه‌ساز سه بُعدی مراقبت‌ پرواز و دیگر سامانه‌های مورد نیاز را تهیه و تولید کنند که این تجهیزات در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد.

کد خبر 106193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha