تعلیق افزایش قیمت سوخت در فرانسه

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع در دولت این کشور اعلام کرد که رئیس‌جمهور با عقب‌نشینی در مقابل معترضان، تعلیق اجرای افزایش مالیات بر سوخت را اعلام می‌کند. اعتراضات در فرانسه روز دوشنبه نیز برای سومین هفته متوالی با حضور دانش‌آموزان و آمبولانس‌ها در خیابان‌های پاریس ادامه یافت .

به گزارش پرشین خودرو به نقل از  ایسنا، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که تصمیم دولت در تعلیق افزایش قیمت سوخت در جلسه امروز حزب "جمهوری به پیش" ماکرون اعلام خواهد شد.

فرانس 24 نیز اعلام کرد دولت نشست امروز با معترضان جلیقه زرد را لغو کرده است.

اگرچه امانوئل ماکرون گفته بود که در مقابل اعتراضات کوتاه نمی‌آید اما دولت معتقد است که باید مصالحه نشان داد.

در همین حال هزاران تن از محصل‌های دبیرستانی فرانسه دوشنبه به کلاس‌های درس نرفته و به اعتراضات جلیقه زردها در سراسر فرانسه ملحق شدند که پلیس ضد شورش با گاز اشک‌آور به استقبال این نوجوانان رفت.

رانندگان آمبولانس‌ها نیز با بستن خیابان منتهی به پارلمان به جمع معترضان پپیوستند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از ۱۷ نوامبر گرفتار آشوب جلیقه زردها شده است که چالشی دشوار برای این رهبر ۴۰ ساله محسوب می‌شود و این وضعیت از آن جهت حائز اهمیت است که او تلاش داشت با معضل افت محبوبیت خودش در بحبوحه اصلاحات اقتصادی که از دید منتقدان به نفع قشر ثروتمند است، مقابله کند.

 

فرانسه

 


لوران ووکی، رهبر اپوزیسیون راست‌میانه موسوم به جمهوری‌خواه دوشنبه پس از دیدارش با ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد دولت درکی از عمق خشم مردم ندارد.

این سیاستمدار فرانسوی گفت: تنها نتیجه این نشست حرف از طرح مشکل در پارلمان بود. آنچه ما نیاز داریم راهکاری است که خوشایند باشد، چیزی که نتیجه‌اش مورد توافق فرانسوی‌های منتظر باشد، اینکه افزایش مالیات سوخت لغو شود.

تصاویر ویدیویی از درگیری‌ها روز دوشنبه نشان می‌دهد پلیس با گاز اشک‌آور و باتوم معترضان نوجوان را هدف سرکوب قرار داده است. روز یکشنبه یک خانم ۸۰ ساله در مارسی در بیمارستان جان باخت. در جریان اعتراضات روز شنبه یک کپسول گاز اشک‌آور از پنجره به داخل خانه این خانم افتاد و موجب مرگ او در بیمارستان شد.

جنبش جلیقه زردها که حامیانش طیف سنی، شغلی و جغرافیایی متفاوتی دارند، در ابتدا با اعتراضات خودجوش آنلاین به افزایش بهای سوخت آغاز شد اما اندک اندک به اعتراضات گسترده‌تر به افزایش هزینه‌های زندگی که طبقه متوسط جامعه را تحت فشار می‌گذارد، تبدیل شد. اعضای این جنبش عمدتا از طبقه متوسط و قشر کارمندان حومه‌نشینی هستند اما عناصر افراطی هم در میان آنها دیده می‌شود. دولت فرانسه به دنبال راهی برای مدیریت این بحران است.
ماکرون تاکید دارد افزایش مالیات سوخت بخشی از راهکار مقابله با تغییر آب و هوایی است و قصد دارد تا رانندگان فرانسوی را به تبدیل خودروهای گازوئیلی به مدل‌های کمتر آلاینده ترغیب کند. او شنبه تاکید کرد از اهداف سیاستش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

در همین حال ویدیوی دیگری از اعتراضات روز دوشنبه در شهر اورلئان در شمال شرقی فرانسه نشان می‌دهد که نوجوانان از ترس گاز اشک‌آور فرار می‌کنند و همچنین خودروهایی مقابل یک دبیرستان در حومه پاریس به آتش کشیده شد و در نهایت هفت دانش‌آموز بازداشت شدند. تجمع این دانش‌آموزان در ابتدا در اعتراض به مقررات جدید ورود به دانشگاه‌ها بود.

کد خبر 106245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha