کد خبر 106321
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
همکاری هند در ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان

یک مقام مسئول گفت: برای مشارکت شرکت ایرکون هند در ساخت خط آهن چابهار- زاهدان هنوز به الگوی مشخصی نرسیده ایم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، عباس خطیبی، سرپرست معاونت ساخت راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره سرمایه گذاری هندی ها در ساخت خط آهن چابهار ـ زاهدان گفت: ما با شرکت ایرکون هند تفاهم نامه داریم که با شرکت LPG هند که در حوزه توسعه زیرساخت ها و اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار فعال است، متفاوت است.

وی افزود: از ابتدای اجرای پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان هم به دنبال جذب سرمایه از منابع مختلف علاوه بر بودجه دولتی بوده ایم. اگرچه از زمانی که طرح شروع شد، توانست منابع دولتی خوبی جذب کند و ما کار را با سرعت مناسبی به پیش بردیم. اگر تا این حد پروژه پیشرفت داشته، به دلیل داشتن منابع مالی است وگرنه انجام این حجم کار غیر ممکن بود.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: با این حال می دانستیم که منابع بودجه ای برای اجرای این طرح کافی نیست و باید از سایر روش ها برای دستیابی به منابع استفاده کنیم.

خطیبی یادآور شد: سال گذشته مذاکراتی با شرکت ایرکون هند داشتیم که منجر به امضای یک تفاهم نامه در اواخر بهمن سال گذشته در ارتباط با سرمایه گذاری این شرکت به صورت فاینانس در احداث بخشی از خط آهن چابهار ـ زاهدان و همچنین همکاری با پیمانکار ایرانی در خصوص مباحث روسازی و تجهیزات این محور ریلی شد.

 

راه آهن

 


وی تصریح کرد: مدت زمان این تفاهم نامه منقضی شد اما در اواخر مرداد ماه امسال تفاهم نامه را تمدید کردیم ولی هنوز به نتیجه قطعی با این شرکت نرسیده ایم و نتوانسته ایم به سناریویی که می خواهیم، جامه عمل بپوشانیم.

این مقام مسئول در شرکت ساخت خاطرنشان کرد: کل راه آهن چابهار ـ زاهدان با ۱.۵ میلیارد دلار ساخته می شود.

وی در خصوص مذاکره با آستان قدس رضوی برای اجرای این پروژه گفت: من تا کنون با آستان قدس رضوی (ع) مذاکره ای در خصوص راه آهن چابهار ـ زاهدان نداشته ام.

خطیبی درباره رقم پیشنهادی شرکت ساخت در بودجه سال ۹۸ برای احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان اظهار داشت: هنوز رقم بودجه مورد نظر برای تکمیل این خط آهن برای درج در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، نهایی نشده است اما رقمی که ما پیشنهاد داده ایم، ۱۵۰ میلیارد تومان است که برای اعتبار ردیف بودجه سال ۹۸ است؛ غیر از این اعتبار، از سایر منابع هم استفاده می کنیم و صرفا به بودجه عمومی اکتفا نمی کنیم. البته اوراق مشارکت و اسناد خزانه هم به ما داده می شود که خارج از سقف اعتباری بودجه است. اما پیشنهاد شرکت ساخت باید به دولت و سازمان برنامه و مجلس برود که نهایتا رقم مورد نظر تصویب و ابلاغ شود.

کد خبر 106321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha