ناسا در حال ساخت هواپیما مسافربری با سرعت فراصوت است

پرشین خودرو: شرکت ناسا در تلاش است تا هواپیمای مسافربری با سرعت فراصوت را عملیاتی کرده و آن را به تولید انبوه برساند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه،  شرکت هوافضا و صنایع دفاعی Lockheed Martin ساخت قسمت‌های اولیه هواپیما X-59 Quiet Supersonic Technology آغاز کرده است که می‌تواند مسافرت‌های تجاری هواپیما‌های نوع supersonic را به واقعیت تبدیل کند.

به چه نوع هواپیما‌هایی Supersonic می‌گویند؟


Supersonic یا فراصوت، به هواپیما‌هایی گفته‌ می‌شود که سریع‌تر از صوت در هوا حرکت می‌کنند، این هواپیما‌ها عموما برای اهداف نظامی یا پژوهشی استفاده می‌شوند. جت‌های جنگنده شایع‌ترین نوع هواپیما‌های فراصوت هستند. در زیر چند نمونه از این جت‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

هواپیما

 



شرکت Lockheed Martin این جت را برای نمایش هواپیما‌های کم‌صدا (شرکت ناسا در این برنامه از نسل هواپیما‌های مسافربری فراصوت پرده‌برداری می‌کند) شرکت NASA می‌سازد و متعهد به یک برنامه زمانی سه ساله شده است. طراحی بلند این جت اجازه می‌دهد تا نسبت به هم‌نوعان‌ خود صدایی کم‌تر داشته باشد، این جت در حالی که با سرعت فراصوت حرکت می‌کند صدایی به اندازه‌ بستن در اتومبیل دارد. البته از آن‌جایی که در ارتفاق 17 کیلومتر و با سرعت 1،512 کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند، به سختی صدایی از آن شنیده می‌شود.

 

هواپیما

 


پس از حوادث زیاد رخ داده برای هواپیما‌های کنکورد و توقف ساخت و پرواز‌ آن‌ها در سال 2003 ،یک جت فراصوت کم‌صدا و ایمن می‌تواند مسئولان این حوزه را متقاعد کند تا در نهایت اجازه پرواز مسافری این هواپیما‌ها را بدهند. با این اتفاق مسیر‌های طولانی در زمان خیلی کوتاه‌تر طی خواهد شد. برای اطمینان از تناسب سطح صدای این هواپیما در محیط شهری، ناسا برنامه دارد تا هواپیما نظامی 18 F/A- Hornet را در این ماه بر فراز تگزاس پرواز دهد. طی آزمایش‌های انجام شده موج‌های صوتی در سطح دریا بلندتر و بر روی خشکی آرام‌تر است. پیش‌بینی می‌شود این پروژه 247 میلیون دلار هزینه دربرداشته باشد.

Peter Iosifidis مدیر برنامه نمایش هواپیما‌های کم صدا گفته است:" شروع این پروژه یک قدم رو به جلو برای X-59 و هواپیما‌های مسافربری فراصوتی است." اگر اتفاقات طبق برنامه پیش بروند پرواز اول X-59 در سال 2021 به وقوع خواهد پیوست و در آن زمان بازخورد‌ها در مورد پزیرش این نوع پرواز‌ها مشخص خواهد شد. طبق اعلام شرکت Lockheed Martin، نتیجه‌ آن آزمایش به ناسا کمک‌ خواهد کرد که یک استاندارد قابل قبول برای صدای هواپیما‌های فراصوت تنظیم شود تا ممنوعیت پرواز‌های مسافرتی این نوع هواپیما‌ها لغو گردد.

کد خبر 106345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha